Makanan Sahur Mudah Disediakan Untuk Ibu Hamil

5:03 pm Emalin Mohd 4 Comments

Sebelum ini ada bersembang dengan seorang rakan yang sedan hamil 7 bulan. Sedang bersembang keluar pertanyaan rakan tersebut untuk mendapatkan tips agar tidak rasa lembik, lesu dan penat sangat sewaktu berpuasa.




Yalah, sedang hamil 7 bulan kemudian ada pula anak-anak kecil lain yang menuntut perhatian. Memang mudah sangat rasa lemah, lesu dan penat sewaktu hamil.

Rehat pula pasti sebenarnya kurang untuk ibu hamil yang berkerjaya dengan anak-anak kecil. Jadi, nak bangun masak sahur mungkin tidak larat dan jika ya pun mungkin tidak selera.

Sembang punya sembang, rupanya rakan saya hanya sahur dengan sebuku roti dan minum air sahaja. Mana tak rasa letihnya. Betul tak? Kalau tak hamil mungkin gagah lagi sahur hanya minum air kosong tapi apabila berbadan dua ditambah dengan kerja harian lagi, memang rasa penat.

Dalam web ini dikongsikan 27 jenis resepi yang nampak menyelerakan dan mudah untuk disediakan semasa sahur. Boleh pilih yang mana suka dan sesuaikan dengan selera tekak Melayu.

Antara makanan yang perlu dipertimbangkan semasa sahur ialah makanan yang mengandungi protein dan serat agar dapat memberikan tenaga yang berpanjangan dan mudah untuk disediakan.

Sebagai contoh sekiranya ingin sahur dengan roti sebagai sumber tenaga, tukar roti putih kepada roti wholemeal dan tambah kepingan telur dan sayur seperti salad dan tomato.





Bagi yang ingin mencuba oat, makan oat dicampur dengan susu begitu sahaja mungkin tidak serasi dengan tekak Melayu. Cubalah overnight oat. 

Apa maksud overnight oat ini? Oat tersebut direndam didalam susu atau air masak sebelum masuk tidur. Setelah bangun sahur, hanya campur oat tersebut dengan air susu atau ESP. Tambah yougurt dan kismis atau kekacang lain agar rasanya lebih menyelerakan. Cubalah! Berbaloi. 

Bagi yang sudah rasa serasi, boleh disediakan peket-peket kecil hujung minggu yang mengandungi oat, kismis dan buah-buahan kering lain seperti kurma yang dipotong halus-halus, buah kiwi, plum dan aprikot. Ada pelbagai jenis buah-buahan kering yang berkhasiat. Masukkan dalam plastik atau bekas kecil agar mudah untuk dijadikan overnight oat. Jangan lupa, sebelum tidur malam tersebut rendam oat tersebut dengan susu atau air masak.




Untuk lebih mudah lagi, boleh campurkan oat tersebut dengan makanan bayi. Ada rasa masam-masam manis. Lagi mudah kan? Makanan bayi yang mana? Ala..yang begini..



Ada banyak perisa bukan? Boleh pilih ikut selera masing-masing.

Apa lagi makanan yang mudah sangat dibuat untuk sahur?


Ikan salmon panggang sebenarnya sangat mudah untuk dimasak. Hanya perlu perap dengan lada hitam dan sedikit garam kemudian dipanggang atau grill dalam pemanggang ajaib. Tadaa..siap..



Ikan salmon masak sup atau rebus pun sedap juga. Tambah sayur-sayuran di dalamnya untuk lebih berkhasiat.



Nak lagi mudah sebab tidak lalu untuk makan? Minum Energizing Soy Protein atau ESP. Ada pelbagai resepi ESP untuk menambahkan kesedapan. 

Antaranya ESP dicampur dengan susu rendah lemak..


 Smoothies ESP dan strawberi

ESP dicampur dengan air susu Dutch Lady Strawberry ditambah dengan potongan buah strawberi dan sedikit aiskrim.



Yang pentingnya perlu sahur. Bukan hanya untuk kesihatan ibu dan bayi yang dikandung malah pada sahur juga ada keberkatan bagi kita umat Islam.

Apa kata kita dengar pengalaman ibu hamil ini yang berjaya mengatasi masalah beliau dalam mengatasi rasa penat dan letih semasa hamil.



Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Makcik ni... from iReach HD on Vimeo.


Bagi yang ingin berminat dengan produk Shaklee seperti ESP, boleh hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978

Sebelum ini ada bersembang dengan seorang rakan yang sedan hamil 7 bulan. Sedang bersembang keluar pertanyaan rakan tersebut untuk mendapat...

4 comments:

  1. Penah mengandung time puasa...ada kakak sepupu suruh minum air glukos utk tenaga...mmg berkesan

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu sebelum kenal shaklee pun minum air glukos tapi performance drink lagi better performance nya

      Delete
  2. Ikan bilis goreng dengan bawang, cili..sedap. terus segar time sahur.

    PD dan ESP tak boleh miss untuk preggy mom. Serius rasa bertenaga masa berpuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikan bilis ada DHA tu. hihi..PD & ESP bukan untuk preggy je kalau menyusukan anak memang kena minum yang itu.

      Delete