Kenapa Anak Perlu Makan DHA?

4:52 am Emalin Mohd 0 Comments

Anak cerdas, bijak dan pintar sememangnya menjadi idaman ibu bapa. Walaupun banyak cara pengukuran tahap kecerdasan anak, namun antara aspek yang sering dilihat ialah keupayaan anak menguasai tahap pembelajaran di sekolah atau tadika. 



Sekarang, darjah 1 bukan zaman macam 1980an dulu. Dulu, masa darjah 1 baru nak mengenali nombor 1-10, baru belajar melukis zig zag dan baru belajar mengenali huruf A-Z.

Tetapi zaman sekarang dengan zaman Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) katanya..Kadangkala ibu pun pening kepala untuk membantu anak-anak menjawab soalan. Soalan yang dikemukakan untuk darjah 1 rasanya setaraf dengan soalan Darjah 6 tahun 1980an. Soalan yang memerlukan berfikir secara kritis dan kreatif. Soalan yang banyak bertanyakan Kenapa dan Mengapa. Bukan soalan berbentuk Apa dan Bagaimana.

Sebagai ibubapa pastinya  akan melakukan yang terbaik untuk anak agar anak seiring dengan perkembangan pembelajaran zaman kini. 

Jadi, ibubapa perlu memastikan keperluan DHA mencukupi untuk anak. DHA? Apa itu DHA? Jika di dalam iklan susu formula di kaca tv selalu menayangkan kepentingan DHA untuk sel-sel otak berhubung.

DHA atau asid dokosaheksaenoik merupakan sejenis asid lemak Omega-3 yang penting perkembangan otak, mata dan sistem saraf pusat. Mesti pernah dengar ayat ini bukan? Sel-sel otak berhubung..Di sinilah peranan DHA dalam perkembangan otak anak-anak terutamanya.

DHA memastikan sel-sel di dalam otak, retina (untuk mata), jantung dan saraf membangun dan berfungsi dengan baik dari kecil sehingga dewasa. 



Antara makanan yang kaya dengan Omega 3 selain ikan salmon ialah ikan tuna, sardin dan yang selalu orang Melayu makan iaitu ikan bilis. Bagi yang tidak boleh menikmati makanan laut, Omega 3 juga ada di dalam telur, ayam, kekacang dan brokoli. Namun, Omega 3 di dalam ikan mengandungi kandungan DHA yang tinggi.

Panduan untuk jumlah keperluan DHA anak mengikut umur adalah seperti berikut:


Umur 1 - 2 tahun
100 - 120 mg DHA setiap hari

Umur 2 - 4 tahun
100 - 150 mg DHA setiap hari

Umur 4 - 6 tahun
150 - 200 mg DHA setiap hari

Hubungi Pn Emalin Mohd di 0192500978 (SMS/Whatsapp) jikaberminat dengan produk Shaklee.


Anak cerdas, bijak dan pintar sememangnya menjadi idaman ibu bapa. Walaupun banyak cara pengukuran tahap kecerdasan anak, namun antara aspe...

0 comments: