Cara Mengatasi Buasir Dalaman dan Luaran Supaya Boleh Duduk Selesa

6:00 pm emalin mohd 2 Comments

Pernah dengar penyakit nama hemorrhoids? Tak pernah?

Kalau buasir? Pernah dengar tak?




Buasir terutama kalau buasir luaran memang tak rasa selesa. Duduk pun mesti dalam keadaan senget kerana tak selesa akibat buasir tersebut.

Buasir adalah satu keadaan di mana salur darah yang membesar dan bengkak berhampiran dengan dubur.

Buasir dalaman terjadi apabila salur darah membengkak di dalam rektum (hujung usus yang berdekatan dengan dubur). Sesiapa yang mengalami buasir dalaman selalunya mengalami pendarahan selepas membuang air besar tanpa rasa sakit. Tengok-tengok ada je darah yang mengalir. Jenis ini juga ada yang terdapat macam daging terkeluar atau unjuran. Tapi boleh je kita tolak balik ke dalam atau lama-lama nanti hilang sendiri.

Jika rasa sakit semasa ingin membuang air besar, berdarah, gatal atau bengkak, seseorang mungkin mengalami buasir luaran. Sakit yang kuat mungkin berlaku akibat salur darah tersumbat oleh darah beku.

Jadi, ada dua jenis buasir ya. Yang sakit = buasir luaran. Tak sakit = buasir dalaman. Bukanlah bermaksud terdapat unjuran di luar adalah buasir luaran.

Punca berlakunya buasir?
Yang amat popular puncanya ialah apabila kita selalu meneran semasa membuang air besar akibat sembelit. Ibu hamil juga boleh mengalami buasir apabila berat bayi menekan ke bawah dan menyebabkan unjuran ke luar. Bagi ibu yang berpantang, elakkan sembelit ya. 

Berjumpalah dengan doktor untuk memastikan jenis penyakit yang dialami. Jangan malu! Ada kawan yang malu berjumpa dengan doktor dan sanggup menahan kesakitan. Sebab kadangkala kita tidak tahu punca sebenar pendarahan itu berlaku. Minta dijauhkanlah dari kanser usus.

Amerlim, rakan saya berkongsi petua tradisional merawat buasir. Berikut adalah bahan-bahannya:
1. Madu asli (2-3 sudu)
2. Telur ayam kampung
3. Kunyit seruas ibu jari
4. Manjakani 4 biji

Cara buat :

Blend semua bahan di atas dan minum sekali sahaja. 


Cubalah buat lagipun telur ayam kampung amat baik untuk kesihatan.


Bagi yang susah nak cari bahan di atas, boleh cuba vitamin dan supplement ini. Yang dah cuba Alhamdulillah dapat menyelesaikan masalah buasir yang dialami.


Semasa mengalami buasir


Kemudian, beliau mencuba vitamin sebagai ikhtiar mengatasi masalah beliau. Apa yang berlaku?

Setelah mengamalkan Omega Guard, Ostematrix & Zinc Complex Shaklee

Bagaimana ketiga-tiga vitamin ini membantu dalam merawat buasir?

1) Omega Guard 
Ia adalah sejenis minyak ikan yang menganduhi kandungan DHA dan EPA yang tinggi. Antara fungsi lain ialah ia mengurangkan radang dan sembeiy yang berlaku.

2) Ostematrix
Ostematrix ialah sejenis supplement yang mengandungi bukan sekadar kasium malah terdapat juga magnesium di dalamnya.

Kalsium berfungsi menguatkan salur darah serta membantu dalam memudahkan pergerakan usu agar lebih senang untuk membuang air besar.

Magnesium pula bertindak seperti julap dan membanti memudahkan untuk membuang air besar. 

Selain daripada itu, di dalam Ostematrix juga terdapat vitamin K. Vitamin K membantu untuk mengurangkan kesan pendarahan akibat buasir.


3) Zinc Complex
Membantu menyembuhkan luka luaran atau dalaman yang boleh terjadi akibat buasir.


Untuk pertanyaan / konsultansi percuma, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / WHATSAPP) +60192500978

Pernah dengar penyakit nama  hemorrhoids? Tak pernah? Kalau buasir? Pernah dengar tak? Buasir terutama kalau buasir luaran me...

2 comments:

  1. tak boleh bayangkan macam mana rasa kena buasir tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok kawan yang kena pun rasa sakit belum kena lagi..

      Delete