4 Kedai Makanan Halal Di Vietnam (Part 3)

9:55 pm Emalin Mohd 3 Comments

Lamanya nak but entry tentang makanan halal di Vietnam setelah entry membeli-belah hari tu di Ho Chi Minh. Sebelum ingatan ini semakin pudar, jadi dicoretkan sedikit-sebanyak tentang Kedai Makanan Halal di Vietnam.

Untuk yang pergi dengan pakej pelancongan lengkap dengan makanan yang disediakan, memang boleh menikmati rasa makanan halal di Vietnam. Tapi, jika pergi sendiri AWAS. Harga makanan halal di Vietnam sedikit mahal. Sepinggan nasi goreng mencecah RM20++. 

Ini antara restoren makanan halal yang telah termasuk dalam pakej pelancongan tempoh hari. Makanan yang dihidangkan lebih kurang ada gaya ala-ala masakan Thai. Tak berapa jauh dengan tekak orang Malaysia macam saya.

Restoren pertama ini, Kampung Pandan terletak berhadapan dengan hotel yang kami diami. Kiranya restoren ini di lorong berlainan dengan satu lorong lagi yang happening dengan rakyat Malaysia. Roti canai pun ada di restoren ini tetapi kuah roti canai tidak datang sekali dengan rotinya. Boleh pilih kuah yang diingini. Antara menu yang disaji malam tersebut ialah ikan 3 rasa, ayan masak kicap, sup sayur Vietnam dan mee yang popular di Vietnam, mee pho. Bezanya dengan sup di Vietnam dan Malaysia ialah sup di Vietnam terasa masam dan ada yang dimasukkan nenas ke dalam sup sayur tersebut. Tapi memang sedap. Jangan lupa rasa Mee Pho ya jika berkunjung ke Vietnam.










Yang ini restoren lain pula. The Halal Kitchen Restaurant.








Restoren Halal Saigon.



Restoren ini pula, kami menjamu makan tengah hari yang agak lewat setelah sekembalinya dari lawatan menaiki sampan. 





Perlu atau tidak membawa bekalan makanan dari Malaysia?

Bagi yang selalu melancong dan boleh survive dengan makanan tempatan, bekalan makanan tidak perlu.

Namun, bagi yang ingin berjimat-cermat bekalan makanan amat membantu disebabkan harga makanan halal yang agak mahal. 

Nasib baik juga bekalan makanan dibawa kali ini biarpun pakej pelancongan yang diambil termasuk pakej makanan. Sebabnya pakej sarapan pagi di hotel walaupun HALAL katanya (tak nampak sijil HALAL pun) tetiba ternampak yang bukan HALAL tersorok sedikit dari meja buffet utama. Nampak gaya memang makan mee segera dan roti untuk sarapan pagi. Di dalam bilik hotel juga tidak disediakan minuman 3 dalam 1. Dan nasib baik sekali lagi memang ada bawa minuman 3 dalam 1.

Haa..baru teringat. Rasa nasi di Vietnam sedikit berbeza dengan rasa nasi di Malaysia. Jika diberi peluang untuk berkunjung ke sana lagi saya pasti akan membawa:

1) Minuman 3 dalam 1
2) Roti
3) Mee segera (bawa bekas dan sudu/garfu plastik untuk merendam mee)
4) Serunding (nasi boleh beli di restoren)
5) Dan lain-lain makanan yang boleh menjimatkan duit - boleh bajet ke shopping..hihihi


Entry berkaitan Vietnam yang lain..









Lamanya nak but entry tentang makanan halal di Vietnam setelah entry  membeli-belah hari tu di Ho Chi Minh. Sebelum ingatan ini semakin pu...

3 comments:

  1. nasib baik jumpa restoran halal.kalu tak, makan telur rebus je la hari2.hahaha

    http://kucenmaster.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana datang untuk menjamu selera di restoran kami.

    Kampung Pandan sebuah restoran disahkan Halal di bandar Ho Chi Minh yang menghidangkan pelbagai masakan tradisional
    Asia dan roti canai segar. Chef utama adalah Malaysia
    Lebih maklumat: www.kampungpandan.com
    address: 53 Thu Khoa Huan jalan, District 1, Bandar Ho Chi Minh

    ReplyDelete