7 Tips Untuk Kekalkan Vitamin Pada Buah Dan Sayur

12:24 am emalin mohd 8 Comments

Vitamin pada buah dan sayur mudah sangat musnah jika tidak dikendalikan dengan betul.

Sebab itu, kadangkala kita lihat penggemar buah dan sayur mudah sakit. Mungkinkah cara pengendalian sayur dan buah yang salah?

7 tips mengendalikan buah dan sayur ini amat penting untuk memastikan nutrient di dalam buah dan sayur diperolehi secara optimum.

1) Cuci sebelum makan
Buah dan sayur hendaklah dicuci terlebih dahulu sebelum dimasak atau dimakan. Sebaiknya direndam dalam air garam untuk menghilangkan kekotoran.

2) Jangan rendam
Jangan rendam sayur dan buah yang telah dipotong untuk mengekalkan nutrient.

Opss..nampaknya Jambu batu yang telah dipotong dan direndam di dalam air ais bukanlah pilihan terbaik.

3) Jangan masak terlalu lama
Vitamin amat mudah musnah pada suhu yang tinggi. Sayur yang dijadikan ulam adalah cara terbaik untuk mendapatkan nutrien.

4) Cara masak yang betul
Pastikan minyak telah panas dan air mendidih terlebih dahulu sebelum memasukkan sayur.

5) Masak bahagian yang keras dahulu
Seperti kangkung yang mempunyai batang dan daun, masukkan dahulu bahagian batang iaitu yang keras sebelum memasukkan daun. Ini memastikan agar sayur masak dengan sekata dan tidak terlalu lama.

6) Stok sup daripada lebihanair rebusan sayur
Air rebusan sayur boleh dijadikan bahan perencah masakan dan nutrien yang tertinggal di dalam air rebusan tadi dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

7) Tempat penyimpanan yang sesuai
Bagi mengekalkan kesegaran, Simpan sayur dan buah di tempat yang bersesuaian.

(Artikel ditulis berdasarkan pamphlet terbitan KKM)

Buah-buahan menggantikan Kek Hari Jadi.

Tahukah anda bahawa Vitamin C tidak boleh dihasilkan dan disimpan di dalam badan?

Disebabkan itu, kita perlu mendapatkan khasiat vitamin C daripada sumber makanan seperti buah Oren.

Sebiji buah Oren pula hanya dapat membekalkan lebih kurang 50mg Vitamin C.

Bagaimana cara untuk memastikan badan mendapat vitamin C secara berterusan?


Dengan Sustained Rekease Vita-C Plus ini, khasiat vitamin C akan dilepaskan sedikit demi sedikit selama 5 jam. Jadi anda akan mendapat khasiat vitamin C secara berterusan.

Dan 1 tablet Vita-C ini mempunyai 525.35mg Vitamin C.

Bayangkanlah berapa biji Oren yang perlu dimakan untuk mendapatkan khasiat Vitamin C sebanyak itu?

Dan ini antara kesan pengambilan vitamin C pada kesihatan mereka.


Tempah sekarang. Hubungi,
Marlinny bt Mohamad SID # 968112
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall 
http://emalinmohd.blogspot.com
Call / SMS / Whatsapp : 0192500978


Vitamin pada buah dan sayur mudah sangat musnah jika tidak dikendalikan dengan betul. Sebab itu, kadangkala kita lihat penggemar buah dan sa...

8 comments:

  1. salam cahayacinta.com

    cak...
    layan juga kalau tak der rasa kurang keyang perut pula heee...

    ReplyDelete
  2. Hihi..dari terbuang ye tak?

    ReplyDelete
  3. salam cahayacinta..

    ah..

    saya teringin nak miz sayur hijau atau mana2 buah mixkan macam sedap jer heee..tak pernh buat rasa nak pula tapi mampu ke sendiri telan ahaks...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Epal + sadery diorang kata sedap

      Delete
  4. salam pagi ahad..dari cahayacinta..

    cari buah beryy kat msia memang tak ada kan sis.cuma ada jumpa pada roti jer uhuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada sis. Kat supermarket besar-besar tu

      Delete
  5. salam isnin dari cahayacinta..

    nak air buah epal ijau ada tak sis heeee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah bis dah :)
      Vitamin C ada banyak lg ...hihi

      Delete