Bahaya Ubat. Apa Pilihan Kita?

7:05 am Emalin Mohd 2 Comments

Mengejutkan apabila membaca di dalam majalah ini. Buah pinggang rosak akibat terlebih makan pil penahan sakit dan puncanya kerana selalu mengalami migraine!

Siapa yang memang ada stok pil penahan sakit di dalam peti ais? Yelah, untuk sakit-sakit biasa seperti migraine, senggugut... Yang kalau pergi klinik jumpa doktor ubat yang sama diberikan?

Saya dulu pun memang WAJIB ada stok ubat penahan sakit. Masa muda-muda dulu (eh, sekarang dah tua?) wajib ada sebab senggugut. Dan selepas itu sebab ada migraine pula. Memang wajiblah pil penahan sakit tu. Dalam peti ais ada, di pejabat ada hatta dalam beg tangan pun ada. Memang bergantung kepada pil penahan sakit waktu itu.


Itu bahaya pil penahan sakit. Kemudian terbaca pula, bahaya paracetamol. Di dalam artikel entry sebelum ini pula, saya pernah terbaca Paracetamol Punca Penyakit Autisme di kalangan kanak-kanak.  Ini terjadi apabila ibu hamil mengamalkan paracetamol untuk mengurangkan kesakitan tertentu yang biasa seperti demam atau sakit kepala semasa hamil. 

Jadi, apa pilihan yang kita ada? Takkan nak mendiamkan diri sahaja dan menahan kesakitan? 

Sebenarnya vitamin dan mineral tertentu boleh membantu menghilangkan atau mengurangkan sakit tertentu. Bukan ajaib dan bukan omongan kosong!

Buktinya? 




Bagaimana vitamin dan mineral serta supplement ini boleh membantu? Ini antara punca keajaiban supplement Shaklee.

  • Ostematrix bersama Vitamin B Complex boleh menghilangkan migraine kerana ia dapat mengimbangi tekanan darah dan menenangkan saraf.
  • ESP dan Peppermint Ginger dapat mencegah daripada terkena gastrik kerana ESP mempunyai kadar glisemik rendah yang menyebabkan kenyang lama serta Peppermint Ginger yang boleh menghilangkan angin di dalam badan. 
  • Senggugut pula dihilangkan kerana vitamin mampu untuk mengurangkan 'prostaglandin jahat' yang menjadi puncanya. Petuanya? Baca di entry ini pulak ya.
  • Batuk dan selsema sembuh kerana Vitamin C. Ia meningkatkan imun badan yang pastinya.
Ada banyak lagi penyakit yang biasa dialami kita dapat disembuhkan atau dikurangkan kesakitan dengan amalan Vitamin.

Anda bagaimana?


Untuk pertanyaan atau tempahan vitamin, hubungi:
Marlinny bt Mohamad SID # 968112
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall 
www.emalinmohd.blogspot.com
Call / SMS / Whatsapp : 0192500978









Mengejutkan apabila membaca di dalam majalah ini. Buah pinggang rosak akibat terlebih makan pil penahan sakit dan puncanya kerana selalu me...

2 comments:

  1. memang betul ubat pil penahan sakit ni bahaya...
    nanti xpsl2 efek buah pinggang jika amalkan dlm tempoh yg lama..

    Advance Joint Health Tablet Mampu Rawat Masalah Sakit Belikat | Diari Mama

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...kena cari alternatif jika dah bergantung terlalu lama dengan painkiller

      Delete