Mengatasi Sakit Senggugut Dengan Cepat Tanpa Painkiller

7:45 am Emalin Mohd 2 Comments

Senggugut. Ada yang mengalaminya sejak kali pertama datang haid. Ada yang hilang senggugutnya setelah bersalin namun ada juga yang tidak pernah ada senggugut tiba-tiba mengalami senggugut.



Itu yang berlaku pada Pn Maria Awi. Senggugut boleh diumpakan sakit seperti mengalami kontraksi ingin bersalin. Memang sakit yang amat.

Hanya yang pernah mengalaminya tahu sengsara akibat senggugut. Bayangkan perlu dihadapi setiap bulan! Memang rasa berdebar-debar menanti tarikh keramat tersebut.

Tetapi untuk mengamalkan pil penahan sakit? Ada bahayanya sekiranya terlalu mengamalkan pil penahan sakit.

Apa pilihan yang ada? Apa ya yang diceritakan Pn Maria Awi tersebut?

Senggugut teruk kalau kena, bukan takat nak patah pinggang tapi serupa sakit macam nak beranak wo. Ini tips kalau nak lawan sakit senggugut tanpa sebarang pain-killer; selamat, semulajadi & sihat!


Ini pilihan lebih semulajadi dengan menjadikan vitamin yang boeh berfungsi seperti pil penahan sakit namun tiada kesan sampingan.

Vitamin B Complex

Mengandungi B6 untuk menghasilkan prostaglandin 'baik' yang membantu untuk meluaskan saluran darah berbanding dengan prostaglandin 'jahat' yang meningkatkan pengecutan rahim yang menyebabkan kesakitan.  

Ada kajian yang melibatkan vitamin B1 yang mana ia telah diberikan kepada 556 wanita ( berumur 12 hingga 21 tahun) yang mempunyai senggugut tahap sederhana hingga teruk. 

Sebahagian daripada wanita diberi B1 selama 90 hari dan kemudian ditukar dengan placebo. Lain-lain telah diberikan placebo yang pertama selama 90 hari dan seterusnya B1. 87 peratus daripada wanita telah sembuh sepenuhnya selepas memulakan rawatan B1 dan kesan ini kekal untuk sekurang-kurangnya dua bulan selepas B1 itu dihentikan .


Ostematrix (Mengandungi Magnesium)

Magnesium bertindak sebagai relaxant otot dan ia telah terbukti membantu menghilangkan sakit belakang yang selalu terjadi semasa senggugut. Magnesium juga mempunyai keupayaan untuk mengurangkan prostaglandin 'tidak baik ' yang boleh menyebabkan kontraksi pada rahim. Vitamin B6 yang terdapat dalam Vitamin B Complex bekerjasama dengan magnesium untuk menukar lemak penting ke prostaglandin berfaedah.

Untuk tempahan dan pertanyaan lanjut, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / WHATSAPP) +60192500978

Senggugut. Ada yang mengalaminya sejak kali pertama datang haid. Ada yang hilang senggugutnya setelah bersalin namun ada juga yang tidak pe...

2 comments:

  1. Nasib baik orang lelaki tak ada senggugut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi
      Kalau ada tak tau le nak kata macammana

      Delete