Sakit Belakang dan Slip Disc: Punca dan Rawatan

Sekiranya sakit belakang yang tidak sembuh sehingga terasa mencucuk dan kebas, buatlah pemeriksaan perubatan dengan lengkap. Ini untuk memastikan punca sakit belakang tersebut. Dan jangan bergantung semata-mata dengan ubat penahan sakit.

Apa yang terjadi pada rakan saya mengejutkan saya. Perkhabaran yang diterima daripada seorang rakan mengejutkan saya. Beliau sedang bercuti sakit disebabkan slipped disc! Sebelum ini kala oustation bersama-sama, beliau memang selalu mengadu sakit pinggang dan kaki kanan. Sakit pinggang yang mencucuk-cucuk rasaanya dan kaki terasa kebas. Ketika itu, ubat tahan sakit memang tak lekang bersama beliau.

Rupa-rupanya menghidap slipped disc dan cakera yang terkeluar itu telah menekan saraf beliau.

Slipped disc ini berlaku apabila cakera yang berfungsi menyerap tekanan antara tulang ini tidak berada di kedudukan sepatutnya. Tulang belakang manusia terbentuk seperti blok-blok yang bertindih. Antara blok tersebut terletaknya cakera tadi. Cakera ini seperti gel dan kesakitan berlaku akibat pergerakan cakera ini yang tidak normal menghimpit saraf.

sakit tulang belakang
Gambar menunjukkan perbandingan cakera yang normal dan tidak normal

Antara punca slipped disc ialah:
  • Pernah mengalami kecederaan seperti terhentak atau terjatuh
  • Terlalu aktif pada usia muda
  • Banyak mengangkat benda berat terutama dengan posisi yang kurang sesuai
  • Duduk dalam masa jangka masa panjang 
Slip disc berlaku apabila cakera tadi kehilangan kandungan air terutama dengan peningkatan usia. Ia menyebabkan ia menjadi kurang fleksibel dan lebih mudah untuk terkeluar daripada kedudukan sebenar.

Antara simptom pesakit slipped disc ini ialah:
  • Sakit belakang berpanjangan
  • Sakit pinggang
  • Kebas pada kaki
Hanya ujian MRI yang dapat mengesan penyakit slipped disc ini dan bukan setakat x -ray. Lazimnya hanya 20% sahaja memerlukan pembedahan dan antara rawatan awal yang diberikan ialah ubah tahan sakit, fisioterapi dan juga memakai korset belakang. walau pun melakukan pembedahan tidak menjamin slipped disc ini sembuh. Ada yang masih lagi sakitnya berulang hatta selepas pembedahan.

Jadi, selain daripada melakukan fisioterapi, mengambil ubat penahan sakit atau pembedahan, apa kata tambahkan supplement / vitamin!

Fungsinya untuk mengurangkan kesakitan yang dialami serta penyembuhan daripada dalam iaitu dengan membaiki sel atau sekurang-kurangnya mengurangkan keyakinan yang dialami.

Supplement / Vitamin yang boleh membantu dalam rawatan slipped disc ialah:

Vivix
Iaitu supplement antioksidan yang sangat kuat dengan kandungan propanolol. Ia berfungsi dengan meningkatkan penghasilan kolagen  (kolagen adalah komponen utama di dalam cakera) dan juga memperbaiki tisu yang rosak.

Membantu menghasilkan kolagen dan Omega 3 di dalamnya membantu badan memperbaiki dan mengelakkan kerosakan kartilaj dan cakera disebabkan radang.

AJHT
Mengandungi glukosamina yang berfungsi untuk memastikan kolagen sentiasa ada. Glukosamina akan menghasilkan chemical di dalam badan untuk memperbaiki kartilaj, tendon , ligamen serta cecair synovial. Cecair synovial ini yang mengurangkan geseran antara sendi.

Membekalkan kalsium yang mencukupi di dalam badan serta mengandungi magnesium untuk mengurangkan sakit pada saraf.




Tempah sekarang. Hubungi,
Marlinny bt Mohamad SID # 968112
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall 
www.emalinmohd.blogspot.com
Call / SMS / Whatsapp : 0192500978


7 comments:

  1. ada seorang kawan puteri yang terkena slip disc akibat jatuh tangga..memang selalu mengadu sakit belakang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sakit belakang biasa pun dah rasa sakit lagilah slipped disc ni kan..memang kesian tengok kawan yang ada slipped disc..

      Delete
  2. banyak juga caranya untuk merawat sakit slipped disc ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alternatif rawatan tu memang banyak tapi rawatan doktor kena utamakan dulu, Supplement macam Shaklee untuk sediakan bahan dalam keadaan optimum.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Saya ada rakan yang kena slip disc nie.. sampai tak boleh bergerak...tq for the info...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rawatan doktor diutamakan dulu. Yang ini supplementary kepada rawatan :)

      Delete