Punca Susu Ibu Merudum - Stress

3:39 pm Emalin Mohd 2 Comments

Orang kata, Ibu menyusu anak:

- Tak boleh stress
- Tak boleh sedih
- Tak boleh marah-marah

Nanti bayi akan terikut-ikut perangai kita..

Ibu menyusu memang kena kawal emosi. Jika bukan sebab bayi tak mengikut perangai kita pun, emosi negatif ini boleh menjadi punca SUSU IBU MERUDUM..

Tak mengalami let down pun rasa susah hati apatah lagi jika susu ibu merudum. Memang igauan ngeri. Mesti perasaan cemburu meluap-luap kala melihat kawan-kawan post gambar stok susu ibu yang melimpah ruah sehingga tiada ruang di dalam peti ais.

Kala ibu stress, pastinya HORMON CINTA tidak dapat dihasilkan. HORMON CINTA inilah yang meransang kesan let down. 

Saat rakan anda dapat menghasilkan susu ibu lebih banyak daripada anda, cuba tanya rakan anda sama ada:

- Si suami membuat kejutan istimewa di sebelah pagi sebelum pergi kerja?
- Sedang melihat video bayi yang telah dihantar oleh pengasuh?
- Tengah mengunyah makanan kegemaran?
- Memikirkan percutian bersama yang tersayang tidak lama lagi?



HORMON CINTA ini atau Oksitoksin akan dihasilkan dengan lancar sekiranya Ibu berada dalam keadaan yang gembira, tenang dan tanpa stress. Disebabkan itulah, kerap kali kita mendengar Ibu menyusu tidak boleh dalam keadaan stress.

Tapi jika situasi kerja kita memang stress dan memenatkan, supplement mungkin boleh membantu.




BAGAIMANA SUPPLEMENT INI MEMBANTU?

Dengan memastikan tubuh badan Ibu mendapat nutrisi secukupnya. Ditambah dengan vitamin B Complex yang juga dikenali sebagai 'happy vitamin' dan Ostematrix membekalkan kalsium yang mencukupi untuk mengelakkan rasa lesu.



Vitalea@ Multivitamin mengandungi nutrisi lengkap pelbagai vitamin dengan formula zat besi yang sangat penting untuk pembentukan darah dan sel.

B complex dilengkapi dengan 8 kumpulan vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan untuk bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil dan wajah berseri.

Vitamin C sebagai antioksidan, membantu meningkatkan sistem imunisasi badan dan kulit lebih cantik.

Alfalfa adalah penggalak susu yang kuat yang membantu perkembangan kelenjar tisu payudara dan meningkatkan fungsi kelenjar pituitari iaitu kelenjar utama dalam penghasilan hormon berkaitan  penyusuan, membantu meningkatkan imunisasi, mengandungi kalsium dan bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu  mencepatkan penghasilan susu ibu. Alfalfa juga boleh menambah kandungan lemak dalam susuibu.

Kalsium@ Ostematrix amat penting dalam susu ibu. Kalsium penting untuk membina darah, tulang, gigi dan saraf dalam tubuh manusia. Kekurangan kalsium dalam diet Ibu menyebabkan kalsium diserap daripada badan Ibu. Sekiranya perkara ini berlarutan dan  Ibu tidak menggantikan semula kalsium ini maka Ibu tadi akan mengalami risiko osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua. Susu ibu juga akan merudum saat Ibu mengalami period.

ESP @ Energizing Soy Protien. Komposisi vitamin utama dalam susu ibu adalah protein. Protein berfungsi mengekalkan pertumbuhan normal dan pemeliharaan tisu serta mengawal atur keseimbangan bendalir dalam badan. Pembinaan hormon, enzim dan antibodi juga memerlukan protein. Selain itu protein dikatakan membantu mengawal keseimbangan asid bes untuk mengangkut nutrien dan sumber tenaga. Protein sangat sensitif. Ianya wujud pada suhu badan kita dan mudah terhapus pada suhu yang tinggi.

APA KATA PENGGUNA?




Hubungi:
Marlinny bt Mohamad SID # 968112
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall 
www.emalinmohd.blogspot.com
Call / SMS / Whatsapp : 0192500978







Orang kata, Ibu menyusu anak: - Tak boleh stress - Tak boleh sedih - Tak boleh marah-marah Nanti bayi akan terikut-ikut peranga...

2 comments:

  1. Saya sangat suka suplemen shaklee ni..memang cool down emosi ibu menyusu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.kurang stress tp dgn syarat kena konsisten. Kan?

      Delete