Endometriosis & Cyst





Sejak dua menjak ni, ada beberapa kenalan memberitahu mereka menghidap endometriosis dan cyst. Apa itu cyst? Apa itu endometriosis? Penyakit yang sama ke atau berbeza?

Berdasarkan kajian Endometriosis Research Centre tahun 2002 menganggarkan 77 juta wanita di seluruh dunia menghidap endometriosis.





Endometriosis ialah kehadiran tisu endometrium di luar rahim dan lazimnya ada pada sekitar pelvik. Ia selalu berada di luar ovari, tiub fallopio atau rahim dan berlaku pada wanita yang ada haid. Jarang kita mendengar anak gadis yang belum didatangi haid atau wanita yang telah putus haid mengalami endometriosis.


Perubahan hormon pada setiap bulan menyebabkan tisu endometrium asing turut membesar seperti tisu endometrium di dalam rahim. Ini disebabkan ia memberi tindak balas yang sama kepada hormon yang melibatkan ovari iaitu estrogen, progesteron, dan androgen. Apabila lapisan endometrium di dalam rahim luruh sebagai darah haid, tisu endometriosis turut luruh tetapi pendarahan tersebut di dalam kawasan tertutup. 

Maka, pendarahan menyebabkan keradangan di endometriosis dan menyebabkan kesakitan.


SIMPTOM

Sebahagian pesakit endometriosis tidak mempunyai sebarang simptom tetapi ramai mempunyai satu atau lebih simptom berikut:



* Sakit teruk di bahagian pinggul (pelvik)
* Kesakitan semasa atau selepas hubungan kelamin
* Sakit semasa qada’ hajat dan/atau semasa haid
* Selalunya pendarahan haid yang banyak
* Pendarahan sedikit (spotting) di antara tempoh haid atau beberapa hari sebelum haid
*Kemandulan yang menyebabkan pesakit sukar mengandung secara semulajadi. 


DIAGNOSIS

Untuk mendiagnosis endometriosis, terdapat beberapa prosedur yang akan dilakukan oleh doktor. Antaranya pemeriksaan fizikal dan pinggul (pelvik) akan dilakukan untuk mencari punca lain yang memberikan kesakitan dan masalah.

Kemudian, laparoskopi mungkin dicadangkan untuk meneliti dan membantu dalam penyelesaian endometriosis.

Melalui laparoskopi, tisu-tisu endometriosis boleh disingkirkan. Tisu yang diambil akan dihantar ke makmal untuk kajian selanjutnya.




Laparoskopi adalah satu prosedur di mana doktor akan memasukkan alat kamera ke dalam tubuh pesakit melalui lubang yang dibuat di bahagian abdomen pesakit. Jika bahagian itu ada endometriosis, maka melalui alat laparoskopi, doktor akan memotong dan membuang tisu endometriosis tersebut.


MAKANAN YANG PATUT DIELAKKAN DAN DIAMALKAN





RAWATAN MODEN

Mengikut teori, endometriosis tidak dapat dihilangkan terus dari badan. Namun, simptomnya boleh dikawal. Kesakitan daripada endometriosis selalunya akan berkurangan semasa kehamilan dan selepas menopaus.

Jadi, bagi wanita yang tidak mahu hamil dalam jangka masa terdekat, rawatan akan difokuskan untuk mengurangkan keradangan atau memperkenalkan hormon memberhentikan seketika pengeluaran hormon wanita oleh ovari.

1) Ubat penahan sakit 
Seperti ibuprofen, naproxen atau asid mefenamic memberi kelegaan kepada lapan daripada 10 orang pesakit yang mengalami kesakitan abdomen.

2) Pil Perancang Keluarga 
Hormon daripada pil perancang keluarga akan menipiskan lapisan endometrium dan mengelakkan endometriosis daripada bengkak. Pil ini boleh digunakan secara berterusan agar tidak mendapat haid langsung.

3) Gonadotropin-releasing Hormone Agonists (GnRH) 
GnRH adalah hormon yang membantu kitaran haid. Agonis GnRH yang digunakan lebih kuat daripada GnRH semula jadi di dalam badan. Ia mengurangkan paras hormon estrogen dengan memberhentikan fungsi ovari. 

Akibatnya, wanita mengalami menopaus. Ini hanya untuk sementara. Kesan sampingan seperti panas badan, sakit kepala, kekeringan faraj dan kerapuhan tulang.

4) Pembedahan 
Untuk membuang tisu endometriosis, pembedahan mungkin dicadangkan. Pembedahan boleh dilakukan secara terbuka ataupun melalui laparoskopi. Bagi wanita yang mengalami endometriosis teruk dan sudah tidak mahu hamil lagi, pembedahan membuang rahim (histerektomi) boleh dilakukan.


RAWATAN LAIN 

1) Rawatan al-Quran

Surah Maryam ayat 77 hingga 98
Surah Ibrahim ayat 32 hingga 43

Cara amalan ayat al-Quran, pesakit membaca surah pertama iaitu surah Maryam tiga kali pada waktu malam dan surah kedua iaitu surah Ibrahim tiga kali pada waktu siang.
Pembacaan hendaklah diamalkan setiap hari selama tiga hingga empat minggu. Selepas membaca tiga kali, pesakit perlu memohon doa untuk penyembuhan.
Pesakit haruslah ingat bahawa apa-apa penyembuhan hanyalah dengan izin Allah.


Artikel dipetik daripada Utusan Malaysia



2) Supplement / Vitamin
Endometriosis boleh dicetuskan oleh gabungan faktor termasuk ketidakseimbangan hormon, tekanan dan kekurangan nutrisi dari pemakanan. Supplement tertentu bukan sahaja dapat menguatkan sistem imun tetapi boleh membantu dalam ketidakseimbangan hormon. Dengan kesihatan yang optimum, Insyaallah mekanisme badan boleh melawan penyakit. 

Multivitamin dan Mineral
Multivitamin dan mineral yang berkualiti adalah asas supplement dalam memastikan bahawa badan mendapat 'sedikit segala-galanya' . 


Vitamin B

Vitamin B adalah sangat penting untuk penghidap endometriosis kerana ia boleh menukar estrogen yang berlebihan ke dalam bentuk yang lebih lemah dan kurang bahaya . Vitamin B6 pula boleh mengurangkan rasa sakit yang dialami akibat endometriosis. Vitamin B juga penting bagi penukaran asid lemak ke dalam prostaglandin baik yang perlu dan mempunyai kesan menenangkan pada otot rahim dan mempunyai ciri-ciri anti -radang. 



Vitamin E
Ia dapat melegakan senggugut yang dialami oleh wanita.



Vitamin C dan bioflavonoids
Vitamin C dapat meningkatkan sistem imun badan kerana imuniti badan yang tinggi dapat memastikan agar patch endometrium tidak berlaku. Bioflavonoids pula dapat mencegah daripada radang. 


Magnesium

Magnesium bertindak dalam memastikan otot dalam keadaan relaks dan membantu dalam mengelakkan daripada sakit belakang. 



Omega 3
Omega 3 ialah asid lemak yang tidak boleh dihasilkan di dalam badan dan perlu diperolehi daripada pemakanan. Omega 3 membantu dalam memastikan hormon berfungsi dengan sihat dan memelihara sistem pembiakan wanita.

Sumber: Sini

Jadi, apa kaitan dengan cyst? Cyst ialah kantung tisu yang boleh diisi dengan udara, cecair, nanah, atau bahan lain. Cyst ada pelbagai jenis dan cyst yang disebabkan oleh endometriosis dipanggil endometriomas dan boleh mengganggu kesuburan. 


Untuk mendapatkan supplement / vitamin di atas di bawah satu jenama boleh dapatkan daripada keluaran Shaklee.




* Multivitamin & Mineral - VITALEA
* Vitamin B - Vitamin B Complex
* Vitamin C dan Bioflavonoids - Sustain Release Vitamin C
* Magnesium - Ostematrix
* Omega 3 - Omega Guard

Hubungi Pn Emalin di 019-2500978 atau
PM: www.facebook.com/mesages/emalinmohdmall

Gula Punca Berat Badan Naik

Sumber: FB Brian Tracy
DID YOU KNOW?

Sugar is included in virtually all processed food. For example, there are 4 teaspoons of sugar per serving in Heinz tomato soup, and a teaspoon of sugar in two slices of white bread.

To lose weight, the goal is to consume 80% of your calories before 2:00pm in the afternoon, in breakfast and lunch, and finish the day with something light and nutritious. If you just discipline yourself to eat lightly in the evening, you will start to lose weight almost immediately.

Eliminate white sugar of all kinds, including soft drinks, desserts, candies, chocolate, and anything whatsoever that has sugar in it, for any reason. The elimination of sugar by itself will cause immediate weight loss.


1 Cara Untuk Kurus Dengan 10,000 Langkah




Untuk senaman yang sangat MUDAH & MURAH yang boleh dilakukan oleh kebanyakan orang ialah BERJALAN. Tapi berapa langkah berjalan baru boleh menurunkan berat badan?

Berjalan 10000 langkah setiap hari. Jika kita bukan Jururawat atau Waiter sebenarnya agar sukar untuk mencapai 10000 langkah sehari. Lazimnya kita berjalan dalam lingkungan 1000-3000 langkah saja sehari. Jadi, kena tambah 7000-9000 langkah lagi untuk mencapai 10000 langkah.

Jadi, nak mulakan terus 10000 langkah mau semput termuntah ya. Jadi, tambah 500 langkah setiap hari sehingga mencecah 10000 langkah sehari. 10000 langkah lebih kurang 7km atau 30-60 minit.





1-2-3 ketuk, jantan betina aku ketuk..


Kira punya kira terlupa dah berapa langkah buat..



Jadi, untuk memudahkan pengiraan, telah ada apps dan tool yang dicipta bernama PEDOMETER. Untuk yang memiliki smartphone boleh download apps Pedometer dan letak dalam poket untuk apps tersebut membuat kiraan. Jika membeli alat Pedometer, boleh dipakai di tangan seperti jam atau letak di pinggang (lihat jenis alat) untuk membuat kiraan tersebut.









Berapa pulak kalori yang dibakar kalau berjalan 10000 langkah sehari ini? 
Antara 200-600 kalori boleh terbakar dengan berjalan 10000 langkah namun mengikut juga berat masing-masing. Sebagai contoh, berat badan 68 kg dengan berjalan 10000 langkah dapat membakar 400 kalori.  (Sumber: Sini)

Jom kita lihat aktiviti sukan / harian dan berapa langkah yang diambil untuk setiap minit!!

Number of steps per minute for selected activities
Aerobics, high impact203Orienteering260
Aerobics, low impact145Painting131
Aerobics, step246Pilates101
Badminton, casual131Ping-pong116
Badminton, competitive203Racquetball, casual203
Basketball, game230Racquetball, competitive290
Basketball, recreational174Raking leaves125
Bicycling, leisurely116Roller skating203
Bicycling, stationary203Rowing, light101
Bowling87Rowing, moderate203
Boxing348Running, 10 mph (6 min/mile)463
Canoeing, light87Running, 8 mph (7.5 min/mile)391
Chopping wood, around home174Running, 6 mph (10 min/mile)290
Circuit Training232Running, 5 mph (12 min/mile)232
Cross-country skiing, intense260Scuba diving203
Cross-country skiing, moderate232Show shoveling174
Cross-country skiing, slow203Snowboarding, light150
Dancing131Snowboarding, moderate182
Downhill skiing174Soccer, recreational203
Elliptical trainer203Soccer, competitive290
Firewood, carrying145Softball145
Firewood, sawing with handsaw217Squash348
Firewood, stacking145Stair climbing, machine260
Football260Stair climbing, moderate334
Gardening, light116Stair climbing, slow232
Gardening, heavy174Stair climbing, vigorous434
Gardening, weeding131Stretching72
Golfing, without a cart131Swimming, backstroke203
Golfing, with a cart101Swimming, breaststroke290
Grocery Shopping67Swimming, butterfly319
Handball348Swimming, freestyle203
Hiking, 10-20 lb. load217Swimming, leisure174
Hiking, 21-42 lb. load232Swimming, treading water116
Hiking, general172Tae Kwon Do290
Horseback riding116Tai Chi116
Horseback riding, trotting188Tennis, doubles174
Housework, light72Tennis, singles232
Housework, mopping floors101Trampoline101
Housework, scrubbing floors110Volleyball, game232
Housework, vacuuming101Volleyball, leisure87
Housework, washing windows87Wash the car87
Ice skating203Water aerobics116
Judo290Water skiing174
Jumping rope, fast348Wax the car131
Jumping rope, moderate290Weight lifting, moderate87
Karate290Weight lifting, vigorous174
Kickboxing290Yard Work145
Mowing160Yoga72

Sumber: http://www.10k-steps.com/content/pedometer.aspx?owt=1


Apa kelebihan untuk berjalan 10000 langkah ini?

Pastinya membakar kalori anda untuk mengurangkan berat badan & senaman yang amat MURAH!!

Hebat bukan? Dan tidak mahal pun senaman ini.


Dah berjalan 10000 langkah tapi berat saya tak berkurang pun? Berat takkan berkurang kalau kalori harian yang diambil melebihi keperluan. Secara umumnya, untuk orang dewasa mereka hanya memerlukan:

Lelaki: 2000-2500 kalori
Wanita: 1600-2000 kalori

Wanita mengandung & menyusu : 2000-2500 kalori

Kalau makan mentekedarah, tapi buat 10000 langkah saja mana nak terbakar lemak simpanan. Baru nak bakar kalori yang terlebih makan. Itu pun kalau kalori tak melebih-lebih. 



Jadi, faham kat situ? Selain senaman, diet pun kena jaga....



Salam Sayang, 
Pn Emalin

Credit to: Dr Safiya

4 Supplement Untuk Kurus



Teruja kan baca testimoni Kakak dalam mengurangkan berat badan.

Jom kita refresh balik sama ada kita berada dalam golongan berisiko menghadapi masalah kesihatan diakibatkan oleh masalah berat badan.

Cara pengiraan BMI: Berat / (Tinggi x Tinggi)

* Berat dalam kg dan Tinggi dalam meter.

Kurang 18.5 = Kurang berat badan
18.5-24.9 = Normal (Ini yang kita semua nak)
25-29 = Lebih berat badan
Lebih 30 = Obesiti


Itu, pengiraan BMI namun ada lagi satu cara pengiraan iaitu dikenali sebagai WHR.  WHR ialah pengiraan nisbah lilitan pinggang berbanding punggul.



Terdapat perbezaan bagi WHR lelaki dan wanita yang mana lelaki mengalami risiko tinggi masalah kesihatan jika kiraan melebihi 1.0 dan wanita jika melebihi 0.85.





WHR: Lilitan pinggang / Lilitan punggul



Jadi, apa 4 produk untuk kurus ini?

1) Shaklee Cinch ™ Shake

Shaklee Cinch ™ Shake Mix mengandungi leucine , satu rangkaian asid amino yang berfungsi dalam metabolisme protein. Leucine telah terbukti untuk memberi isyarat sintesis protein dalam tisu otot yang boleh membantu mengimbangi kehilangan tipikal otot yang biasa dilihat dalam proses penurunan berat badan. Kehilangan otot membawa kepada penurunan dalam kadar metabolik atau potensi pembakaran kalori yang boleh memudaratkan dalam jangka panjang. 

Shaklee Cinch ™ Shake juga boleh digunakan sebagai sebahagian daripada diet glycemic yang rendah dan telah terbukti secara klinikal berbanding karbohidrat ringkas. Shaklee Cinch ™ Shake boleh menggantikan beberapa sumber makanan protein yang tinggi lemak tepu dan kolesterol untuk membantu dalam kesihatan jantung secara keseluruhan. 

Setiap hidangan ( dengan 8 oz. Susu tanpa lemak ) menyediakan kira-kira 270 kalori, 35 gram karbohidrat, 24 gram protein, 3 gram lemak dan 6 gram serat pemakanan terlarut . 





2) Shaklee Cinch ™ Energy Tea

Ia adalah minuman teh untuk memberikan tenaga untuk individu yang aktif yang sedang mengurangkan pengambilan kalori mereka untuk memudahkan penurunan berat badan. Dengan Energy Tea ini badan tidak akan berasa penat walaupun dalam proses mengurangkan pengambilan kalori dalam pemakanan seharian.

Ia terdiri daripada campuran teh : Matcha Green Tea Powder, Ekstrak Teh Hijau , Ekstrak Teh Rooibos Merah dan Ekstrak Teh Putih. 

Satu hidangan Shaklee Cinch ™ Energy Tea menyediakan hanya 5 kalori.




3) Alfalfa atau Herb-Lax (boleh juga kedua-duanya) - membuang lemak dan toksin






4) Lecithin atau Omega Guard (boleh juga kedua-duanya) - memecah lemak



Sumber: Sini



Boleh baca juga Tips Untuk Kurus.

Hubung Pn Emalin di 0192500978 (Call / SMS / Whatsapp)
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall

Jemput 'like' FB Emalinmohdmall