9 Langkah Untuk Kurus



Ramai yang dah share tips Kevin Zahri untuk kurangkan berat badan. Dah masuk minggu kedua apa perkembangan? Takkan dah berkubur di tengah jalan?

Nak tahu terlebih ke obese ke ramai kira BMI kan. Jom refresh memory kira BMI masing-masing.

Cara pengiraan BMI: Berat / (Tinggi x Tinggi)

Kurang 18.5 = Kurang berat badan
18.5-24.9 = Normal (Ini yang kita semua nak)
25-29 = Lebih berat badan
 Lebih 30 = Obesiti

Nota: Berat dalam kg & tinggi dalam meter

Nak tambah sedikit lagi tips dalam kurangkan berat badan selain catat berat, kita kira ukuran lilitan pinggang. Tinggi tu Insyaallah tak berubah lah kan.

Apa kepentingan ukuran nisbah pinggang dan pinggul ini (WHR)? Ini juga indikasi untuk melihat perubahan pada badan kita kerana lazimnya bahagian pinggang dan pinggul yang akan naik dengan ketara. Pernah dengarkan istilah bentuk badan epal atau pear? Yang mana satu anda?







WHR = Waist hip ratio

 
Cara pengiraan WHR: Ukur lilit pinggang / Ukur lilit pinggul
 
 
 
 

Terdapat perbezaan bagi WHR lelaki dan wanita yang mana lelaki mengalami risiko tinggi masalah kesihatan jika kiraan melebihi 1.0 dan wanita jika melebihi 0.85.

Kenapa perlu lihat WHR juga? Tidakkah memantau BMI mencukupi. Jom kita lihat grafik perbezaan antara BMI dan WHR.



 
Nampakkan perbezaannya jika melihat hanya pada BMI? Ada terjumpakan yang berbadan kurus namun perutnya buncit. Ia juga masih mempunyai risiko kesihatan.


Banyak risiko kesihatan yang perlu dihadapi jika BMI dan WHR tidak berda di dalam julat normal.

Sihat tubuh badan = Diet + Aktiviti fizikal + Supplement
 
Untuk tips lain kurangkan berat badan, boleh baca di sini.
 
Untuk mendapatkan supplement bersesuaian bagi menurunkan berat badan, hubungi:
 
Pn Emalin di 0192500978

 

No comments:

Post a Comment