Cara Mengurangkan Kolestrol Dengan Cepat

9:06 pm Emalin Mohd 0 Comments

Anda kurus dan tidak mengalami masalah berat badan DAN amat menggemari makanan seperti ini?

Daging salai masak lemak cili api


Ayam goreng dan Nasi lemak kerang


Rainbow cake


Ikan terubuk masin goreng


Sambal belacan


(Sumber gambar: Google)

Perhhh sedapnyalah makanan ini bukan? Tambahan pula berat badan tidak naik walaupun makan berpinggan-pinngan.

Tetapi AWAS! Sudah buat ujian kolestrol? Ada yang badannya nampak slim dan tidak gemuk namuk kolestrol mencanak naik. 

Kenapa makanan yang super sedap ini boleh menyumbang kepada kadar kolestrol yang tidak baik?

Jawapannya ialah mengandungi LEMAK TIDAK TEPU atau UNSATURATED FAT. Maksudnya makanan seperti ini menjadi molekul yang tidak stabil apabila memasuki badan kita. Bagi tujuan menstabilkannya, kolestrol perlu dirembes keluar. Maka ia berkadaran langsung iaitu semakin banyak makanan mengandugi lemak tidak tepu dimakan, maka semakin tinggi kadar kolestrol di dalam badan.

Kolestrol jahat yang tinggi amat bahaya kerana ia menjadi seperti bom jangka kepada tubuh badan kita. Antara penyakit yang berkaitan dengan kolestrol tinggi ialah:

1) Serangan sakit jantung iaitu apabila bekalan darah dan oksigen ke kawasan otot jantung tersumbat, disebabkan oleh pembekuan dalam arteri koronari.

Selain itu, kolestrol juga boleh menyebabkan:
  • 2) Arteriosklerosis - penyempitan arteri atau salur darah

  • 3) Risiko penyakit jantung koronari yang lebih tinggi - arteri tidak normal yang membekalkan darah dan oksigen ke hati.

  • 4) Angina - sakit dada atau ketidakselesaan yang berlaku apabila otot jantung tidak mendapat cukup oksigen

  • 5) Strok dan mini-stroke - berlaku apabila darah beku menyekat arteri atau vena sekaligus menyekat aliran oksigen ke kawasan otak.

Jika makanan yang sedap tadi boleh meninggikan kadar kolestrol, makanan yang bagaimana boleh mengurangkan kadar kolsterol?








Makanan yang dimasak dengan cara kukus, stim atau gril membantu dalam mengawal kadar kolestrol. Di samping perbanyakkan juga sayur-sayuran, buah-buahan dan ikan. Kurangkan pengambilan daging. Bagi peminat ayam pula, pilih bahagian dada dan kurangkan bahagian kepak dan peha kerana bahagian ini mengandungi kadar kolestrol yang lebih tinggi.

Selain daripada itu, gula juga dikatakan sebagai penyebab kolestrol yang tinggi. Ini disebabkan, gula yang tidak digunakan di dalam tubuh badan juga disimpan dalam bentuk kolestrol selain lemak.

Dan berita baiknya, pengurangan 1% kadar kolestrol boleh mengurangkan risiko terkena serangan penyakit jantung sebanyak 2%. 

Selain itu, terdapat juga supplement yang boleh membantu dalam mengurangkan kadar kolestrol iaitu:

ALFALFA - Fungsi serat yang ada dalam alfalfa membantu untuk merendahkan tahap kolestrol dalam badan. Kolestrol, lemak dan air berlebihan di dalam badan akan diserap oleh alfalfa dan dikeluarkan dari badan melalui sistem pembuangan najis. 

OMEGA GUARD - EPA dan DHA dalam OMEGA GUARD menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL. Omega juga bagus untuk memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping memelihara tekanan darah dan paras trigliserida dan kolesterol yang normal.

GARLIC - Selain untuk menguatkan antibodi badan, bawang putih juga  telah digunakan sejak turun-temurun untuk menurunkan kadar kolesterol. Bawang putih mengandung bahan aktifnya s-allyl cysteine, serta suatu komponen thioallyl yang mempunyai khasiat hipolipidemik dan antitrombotik. Kajian di Munich University, Jerman, menunjukkan bahwa menambahkan bawang putih ke dalam diet akan menurunkan kolesterol jahat sekitar 10%  dalam empat bulan.

PHYTOCOL-ST - ia mengandungi sterol dan stanol yang berfungsi untuk menyerap kolestrol yang dimakan agar kolestrol jahat tadi tidak diserap ke dalam badan.



Hubungi
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978
untuk tempahan SET KOLESTROL

Anda kurus dan tidak mengalami masalah berat badan DAN amat menggemari makanan seperti ini? Daging salai masak lemak cili api A...

0 comments: