Minum 1 Sudu Teh Sehari Supplement Ini Untuk Mengatasi Sakit Sendi

5:59 pm Emalin Mohd 0 Comments

Radang sendi atau arthritis boleh menyebabkan rasa sakit dan berlakunya radang menyebabkan kesukaran untuk bergerak. Apabila berlakunya serangan penyakit arthritis atau berkaitan sendi ini memang pengambilan pil penahan sakit tidak dapat dielakkan. Ia kerana sakitnya yang menyukarkan pergerakan dan mungkin tahap kesakitannya amat tinggi.



Terdapat 3 jenis arthritis iaitu Osteoarthritis, Rheumatoid Arhtiris dan Gout. Setiap jenis arthritis ini terjadi disebabkan punca yang berbeza. Sebenarnya, saya sendiri juga terkejut gout tergolong dalam penyakit arthritis. Mungkin pemahaman sebelum ini kerana gout puncanya asid urik tinggi yang dikaitkan dengan pemakanan. Namun secara umumnya melalui pembacaan, gout juga tergolong dalam penyakit sendi atau arthritis.

1. Osteoarthritis
Osteoartritis merupakan artritis yang berlaku akibat penggunaan sendi yang menyebabkan lapisan selaput sendi (dikenali sebagai rawan) terhakis akibat perubahan struktur di dalam sendi. Keadaan ini berlaku akibat geseran berlebihan dua tulang seperti tulang femur (tulang peha) dan tibia (tulang kering) yang disebabkan oleh faktor-faktor tertentu. (Sumber)

2. Rheumatoid arthritis
Berbeza dengan Osteoarthritis, Rheumatoid arthritis pula satu penyakit autoimmun yang melibatkan sistem muskuloskeletal di mana terdapat radang kepada sendi-sendi. Ini menyebabkan sendi-sendi menjadi bengkak, sakit dan kaku. Lama-kelamaan jika penyakit ini tidak dirawat, sendi-sendi akan menjadi rosak dan hilang keupayaan. Dan penyakit rhemutaoid arthritis lebih banyak menyerang wanita berbanding lelaki dengan nisbah 3 berbanding 1. (Sumber)

Gout merupakan sejenis sakit sendi yang berpunca dari kandungan asid urik dalam darah yang tinggi. Gout akan menyebabkan sakit sendi dan lazim bermula di sendi ibu jari kaki yang bengkak dan merah. Ia seterusnya boleh menyerang sendi-sendi lain dan menyebabkan tumbuhnya gout tophus (bengkak pada sendi seluruh badan yang tidak sakit tetapi berkekalan). Kejadian batu karang pada buah pinggang juga sering berlaku pada penghidap gout. Risiko sakit jantung turut bertambah bagi mereka yang mengidapi gout.

Secara umunya pemakanan dengan nutrisi yang mencukupi, berat badan yang seimbang dan juga melakukan senaman bersesuaian amat baik untuk kesihatan.

Antara senaman yang bersesuaian dengan keadaan mengalami sakit sendi ini ialah berenang dan menunggang basikal.

Selain itu, stress juga memainkan peranan. Pengurusan stress yang baik membantu mengurangkan simptom yang dialami.

Dan jangan lupa. Sebenarnya terdapat supplement yang boleh membantu mengurangkan simptom yang dialami pesakit arthritis.  


TESTIMONI:






Hubungi:

Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 019 250 0978

Radang sendi atau arthritis boleh menyebabkan rasa sakit dan berlakunya radang menyebabkan kesukaran untuk bergerak. Apabila berlakunya ser...

0 comments: