Cara Berhentikan Darah Haid Yang Berpanjangan

11:00 pm Emalin Mohd 2 Comments

Haid atau period tidak dapat dipisahkan daripada wanita. Tidak datang haid setelah akil baligh boleh mendatangkan masalah dan datang haid setiap bulan tetapi masa yang amat panjang juga amat bermasalah. Lagi-lagi jika sudah bersuami. Bayangkan jika datang haid selama 14 hari dan ke atas, bukan sahaja si isteri yang stress malah suami juga stress.



Ada wanita yang mengalami masalah ini setelah memakai implanon iaitu sejenis perancang kehamilan namun ada juga yang tidak mengambil apa-apa perancang kehamilan juga mengalami masalah haid datang berpanjangan.

Jika mendapatkan rawatan doktor, ubat untuk berhentikan pendarahan haid akan diberikan dan kebergantungan kepada ubat tersebut hendaklah dengan nasihat doktor. 

Jika wanita ini yang tidak datang haid selama setahun berjaya mengembalikan semula periodnya setelah sebulan, cara yang sama juga boleh dilakukan pada wanita yang mengalami masalah darah haid yang berpanjangan.

Pastinya kitaran haid yang berpanjangan ini mempunyai kaitan dengan masalah hormon wanita. Namun untuk memastikannya perlukan ujian perubatan daripada doktor. Memandangkan ia bukan masalah yang boleh mengganggu tahap kesihatan, kebanyakan wanita tidak akan membuat ujian tersebut. Namun, bagi membantu membetulkan hormon di dalam badan terdapat beberapa supplemen dan vitamin yang boleh diamalkan.

Perlu diingatkan suplemen bukan bertindak seperti ubat dan kesannya dapat dilihat dengan tempoh masa yang lebih panjang dan perlu kepada pengambilan yang konsisten. Namun, tidak rugi untuk mencubanya.

Omega Guard yang mengandungi Omega 3 dan GLA Complex yang mengandungi Omega 6 adalah dua suplemen utama yang diperlukan oleh wanita yang mengalami masalah pendarahan haid yang berpanjangan. Omega 3 antara supplemen yang dikenalpasti boleh membantu dalam masalah depresi dan dengan itu dapat membantu hormon berfungsi dengan baik. GLA Complex pula mengandungi asid gamma linoleik yang membantu dalam memastikan haid wanita menjadi normal dan diperkayakan pula dengan Vitamin E. Gabungan kedua-dua suplemen ini bukan sahaja akan memberhentikan kitaran haid yang lama malah si suami juga akan berasa gembira. Tidak percaya? Cubalah! Pasti ada perbezaannya yang akan dapat dikenalpasti oleh si suami.


Jangan biarkan sahaja darah haid tersebut datang berpanjangan. Jika lebih dari 14 hari pula ia mungkin petanda kepada masalah kesihatan kerana ia lebih dikenali sebarah darah istihadah. Wanita yang mengalami haid melebih 14 hari perlu solat dan boleh berpuasa seperti biasa. Dapatkan pemeriksaan doktor secepat mungkin sekiranya berlarutan. Namun bagi yang ingin mencuba suplemen sememangnya Omega 3 dan Omega 6 iaitu Omega Guard dan GLA Complex adalah duo pilihan terbaik bagi anda.

Namun sekiranya, diet atau pemakanan seharian tidak seimbang dinasihatkan agar terus mengamalkan set asas Kesihatan Shaklee yang terdiri daripada ESP sebagai sumber protein terbaik, Vitalea untuk sumber vitamin dan mineral yang mungkin tidak cukup dari pemakanan seharian dan juga Vitamin C.

Untuk mendapatkan harga istimewa dan konsultansi percuma, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978


Haid atau period tidak dapat dipisahkan daripada wanita. Tidak datang haid setelah akil baligh boleh mendatangkan masalah dan datang haid s...

2 comments:

  1. banyak khasiat shaklee nie yer..;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab ianya vitamin dan supplement ..hiihi

      Delete