Period Berpanjangan Setelah Memakai Implanon Sehingga Keliru Waktu Suci

8:46 am Emalin Mohd 2 Comments

Siapa bercadang untuk memakai implanon? Atau sudah memakai implanon? 

Sumber: Google

Implanon ini adalah sejenis alat perancang kehamilan yang diletakkan di bawah kulit di kawasan lengan. Tempoh merancang kehamilan semasa menggunakan implanon ialah selama 3 tahun dan antara pilihan wanita yang ingin merancang lama tanpa perlu membuat pemeriksaan doktor.

Tapi, Implanon tetap juga mempunyai kesan sampingan dan kesannya berbeza antara satu sama lain. Namun antara kesan yang hampi sama dialami oleh kaum kita (wanita) yang memakai implanon ialah:
  • Mood yang bertukar-tukar
  • Period berpanjangan dan sikit-sikit 
Bab mood itu susah untuk digambarkan tetapi berada dalam keadaan mood yang tidak sihat dan menggembirakanlah kiranya. Kita jadi cepat marah secara tetiba. Salah sikit pun nak melenting sedangkan tadi baru lepas gelak. Ada juga masa tetiba kita rasa terlalu kecewa dengan keadaan sekeliling seolah-olah berputus asa. Perubahan mood mendadak ini bukan setakat kita sendiri yang perasan malah yang berada di sekeliling kita juga turut menerima tempias. Kasihan kepada suami dan anak-anak. Seolah-olah menjadi tempat melepaskan kemarahan.

Belum lagi kesan period atau kitaran haid yang tidak normal. Pun sangat memberi tekanan bukan sahaja kepada diri sendiri malah kepada suami juga. Masakan tidak. Kadangkala sampai keliru masa bila sebenarnya darah haid sebenar  dan masa bila pula adalah darah istihadah. 

Untuk menunaikan ibadat juga berasa kurang selesa kerana kehadiran darah yang cuma sedikit-sedikit tetapi berpanjangan. 

Jangan tidak percaya kadangkala dalam masa sebulan, yang betul-betul kering hanyalah seminggu. Hari-hari lain ada sahaja darah yang keluar.

Stress!!

Jadi apa yang boleh dibuat?

Jawapannya:
1) Bertahan sahajalah sepanjang pemakaian Implanon.
2) Buka Implanon yang sudah dipasang dengan harga ratusan ringgit

Itu sahaja jawapannya?

Pastinya tidak. Nasib baik saya dah jumpa alternatif lain.


Rasa sangat best pulak makan GLA Complex ini. Tiada lagi period berpanjangan. Kalau tak datang period itu normal sebab tengah pakai implanon, bukan?

Kalau nak rasa lagi best, ambil Vivix. Macam kata mereka ini..




Untuk tempahan, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978



Siapa bercadang untuk memakai implanon? Atau sudah memakai implanon?  Sumber: Google Implanon ini adalah sejenis alat perancang...

2 comments:

  1. memang vivix pilihan ramai untuk pelbagai jenis penyembuhan, rugi kalau tak cuba kan?

    ReplyDelete