6 Jenis Makanan Untuk Elak Tekanan Darah Rendah

11:28 am Emalin Mohd 0 Comments

Sakit kepala dan pening kepala kadangkala bukan disebabkan stress. Namun, disebabkan tekanan darah rendah terutama apabila bangun dari posisi baring secara mendadak. Jadi amat penting untuk mengetahui punca sakit kepala dan pening kepala. Cara terbaik pastinya berjumpa dengan doktor. Dengan pemeriksaan doktor baru dapat diketahui samaada sakit kepala berpunca daripada tekanan darah rendah atau tidak.



Tekanan darah dikira rendah apabila bacaannya di bawah 65/100. Bacaan normal bagi tekanan darah pula ialah 140/90. Jika mana-mana nombor naik daripada 140/90 dikatakan pula mempunyai tekanan darah tinggi. 

Bacaan tekanan darah untuk orang dewasa. Systolic untuk bacaan nombor di atas dan diastolic untuk bacaan nombor di bawah. Berapa bacaan anda?


Punca tekanan darah rendah dikatakan daripada:

1) Kekurangan air
Air sangat penting untuk tubuh badan dan kita perlu minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari atau setiap 25kg berat badan memerlukan 1 liter air. Sekiranya sering menghidap sakit kepala dan ada tanda-tanda kekurangan air seperti bibir kering, pastikan minum air mencukupi. Air yang dimaksudkan ialah air kosong dan bukannya air teh, coklat atau jus.

2) Pendarahan
Pendarahan berterusan akibat pembedahan atau kemalangan juga boleh menyebabkan tekanan darah rendah. Selain itu, pembedahan yang terlalu banyak selepas bersalin mungkin juga menjadi penyebab kepada tekanan darah rendah. Disebabkan itu selepas ibu bersalin antara soalan yang ditanya oleh jururawat atau doktor yang sedang membuat rawatan susulan di wad bertanyakan mengenai jumlah pad yang telah digunakan selepas bersalin. Ini bagi memastikan ibu tidak mempunyai pendarahan berlebihan daripada biasa.

3) Otot jantung lemah
Pesakit yang mengalami otot jantung lemah mempunyai risiko besar mengalami tekanan darah rendah keranan otot jantung yang lemah gagal mengurangi darah yang dipam.

4) Pembuluh darah tersumbat
Jika pembuluh darah tersumbat, jaringan yang bertugas dalam mengirimkan signal ke jantung turut mengalami kesan. Ini menyebabkan tugas jantung terganggu dan merangsang untuk mengalami tekanan darah rendah.

Tips sleeps ini lebih kepada faktor pemakanan dan kekurangan air. Bagi tekanan darah rendah disebabkan oleh pendarahan, otot jantung lemah dan juga pembuluh darah tersumbat pastikan mendapat rawatan doktor.


6 jenis makanan yang boleh mengelak tekanan darah rendah:

1) Kekacang
Kekacang seperti kacang bunci, kacang merah, kacang botol dan kacang hijau boleh membantu meningkatkan tekanan darah. 

2) Air mineral
Minum air mineral atau air isotonik selain air kosong untuk memastikan air mencukupi di dalam badan.

3) Bayam
Bayam adaah air sejenis sayuran yang mengandungi kalium dan juga rendah sodium serta folat. Mineral yang terdapat di dalam bayam sangat bermanfaat bagi yang mengalami tekanan darah rendah.

4) Daging ayam
Makanan yang mengandungi protein dikatakan membantu meningkatkan tekanan darah. Ini disebabkan protein membantu dalam membina sel tubuh badan.

5) Kismis
Kismis dikatakan boleh membantu menaikkan tekanan darah rendah. Rendam 30 biji kismis semalaman dan makan kismis tersebut esok hari sebelum mengambil makanan lain. Air rendaman kismis tadi juga perlu diminum. Lakukan secara berterusan selama 30 hari untuk melihat kesannya.

6) Jus Lemon
Selain daripada fungsi detoks, jus lemon yang dicampur sedikit gula dan garam juga boleh membantu mengatasi tekanan darah rendah berpunca daripada kekurangan air di dalam badan.

Selain itu, memastikan badan dibekalkan nutrisi yang mencukupi juga terutama ibu hamil dapat membantu mendapatkan tekanan darah yang bersesuaian.

Selain itu, bagi yang ingin mengawal tekanan darah rendah juga boleh mencuba tips seperti:

1) Melakukan senaman ringan untuk meningkatkan aliran darah.

2) Tidak bangun secara mendadak terutama dari posisi baring. Duduk dahulu selama 10 saat sebelum berdiri.

3) Menunaikan solat fardhu dan menambah solat sunat kerana dengan pergerakan solat dapat menyeimbangkan pergerakan darah.

Pergerakan solat dapat menggerakkan semua meridien dan menyeimbangkan tekanan darah
Tips di atas amat sesuai untuk ibu hamil yang sedang mengalami tekanan darah rendah sehingga selalu sakit kepala. 


Sumber info: Majalah Rapi
Sumber gambar: Google

Sakit kepala dan pening kepala kadangkala bukan disebabkan stress. Namun, disebabkan tekanan darah rendah terutama apabila bangun dari posi...

0 comments: