8 Tips Berpuasa Dan Menyusukan Anak Agar Tidak Penat

1:20 pm Emalin Mohd 0 Comments

MAMPUKAH BERPUASA DAN MENYUSUKAN ANAK?

Haa..dulu pun soalan sama berlegar-legar je kat kepala. Lagi-lagi menghitung hari masuk bulan Ramadhan.

Mampukah puasa dan masa yang sama menghasilkan susu ibu secukupnya? Tak berkurangkah susu sebab tak minum air dari terbit fajar hingga terbenam matahari? Tak rasa haus kering tekak ke?

Tak rasa lapar menggigil ke? Part lapar menggigil ini common sangat berlaku pada ibu menyusu sampai orang kata bela saka. Pedih juga telinga mendengarnya sekali-sekala bukan?

Anda ibu menyusu dan ingin berpuasa rasa mampu tak?

Eh mestilah MAMPU! Kitakan superwoman gitu.

Tak usah takut. Memang cukup susu tu nanti walau di bulan puasa.

Setakat haus itu biasalah puasa tetapi takkan ada episod lapar menggigil. Kalau rasa sukar percaya, cuba dulu tips ini.
Selamat menjalani ibadah Ramadhan semua. Ibu masih mengepam dan menyusukan anak seperti biasa dan pada masa yang sama berpuasa?

tips menyusu bulan ramadhan






























Mula-mula tukar waktu mengepam. Namun jangan sesekali kurangkan sesi mengepam kecuali memang badan sudah tidak berdaya. Jika dulu sesi mengepam seperti ini:

SESI MENGEPAM SEMASA TIDAK BERPUASA
Sesi 1: 7.30-8.00 pagi
Sesi 2: 10.00-10.30 pagi
Sesi 3: 1.00 -2.00 petang
Sesi 4: 5.00-5.30 petang

Cuba pinda sesi mengepam. Kita yang mengenali badan kita sendiri. Jika dulu saya masih kekalkan 4 sesi namun sebelah petang saya tidak mengepam kerana anak akan menyusu sekembali dari kerja. 

Pilihan makanan semasa bersahur juga memberikan kesan kepada badan kita. Pilih makanan yang mempunyai kandungan indeks glisemik yang rendah seperti pengambilan oat, barli dan keledek. Namun jika sukar kerana anak juga bangun untuk menyusu pastikan juga bersahur namun boleh cuba ESP iaitu Energize Soy Protein. Campurkan ESP ke dalam overnight oat yang telah kita sediakan sebelum tidur.

Air antara faktor utama dalam memastikan ibu mempunyai tenaga yang berpanjangan. Minum air secukupnya dengan anggaran berat setiap 25kg memerlukan 1 liter air. 

Sekiranya memerlukan 2 liter air sehari, para ibu boleh menyediakan 4 botol air mineral 250ml dan minum 3 botol sebelum masuk tidur dan 1 botol lagi ketika bersahur. 

Yang tengah pulun ganti puasa kalau ada masalah penat yang amat selepas balik kerja, sakit kepala, moody dan seangkatan dengannya cuba tukar pilihan makanan dan tambahkan supplement agar nutrisi mencukupi seperti set penyusuan ini.

Bagaimana sebenarnya vitamin ini boleh membantu ibu menyusu di bulan Ramadhan?

❤️ Vitalea@ Multivitamin 
Ia mengandungi nutrisi lengkap pelbagai vitamin dengan formula zat besi yang sangat penting untuk pembentukan darah dan sel. Ia juga dapat memberikan tenaga. Almaklum di bulan Ramadhan kadangkala badan terlalu penat dan makan pula mungkin nutrisi tidak mencukupi terutama di waktu sahur. 


VITALEA
RM88.75


❤️ Vitamin B complex 
Vitamin B Complex dilengkapi dengan 8 kumpulan B yang diperlukan oleh tubuh badan untuk bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil dan wajah berseri. Vitamin B Complex juga berfungsi untuk menukar makanan menjadi tenaga.

RM53.75

❤️ Alfalfa 
Alfalfa adalah penggalak susu yang kuat yang membantu perkembangan kelenjar tisu payudara dan meningkatkan fungsi kelenjar pituitari iaitu kelenjar utama dalam penghasilan hormon berkaitan  penyusuan, membantu meningkatkan imunisasi, mengandungi kalsium dan bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu  mencepatkan penghasilan susu ibu. Alfalfa juga boleh menambah kandungan lemak dalam susuibu agar bayi cepat kenyang. Alfalfa juga berfungsi sebagai pelawas dan efektif dalam membuang angin badan.

RM53.75 (KECIL) & RM97.50 (BESAR)

❤️ ESP @ Energizing Soy Protien
Mempunyai indeks glisemik rendah bermaksud ibu akan kekal kenyang untuk tempoh yang lama. Ia juga membekalkan protein kepada ibu.


PROTEIN
RM150.00

❤️ Performance Drink
Ibu juga digalakkan mengambil Performance Drink ketika berpuasa untuk mengekalkan badan terhidrat sekaligus mengurangkan risiko kena sakit kepala. Performance Drink adalah minuman tenaga berperisa oren yang tidak mengandungi karbonat atau gas dengan kandungan gula yang rendah. 


RM82.50


Dan sebagai umat Islam, kita hendaklah meyakini atas rezeki yang Allah berikan dan jangan lupa berdoa serta berzikir agar dipermudahkan ibu semua untuk berpuasa dan menyusukan anak.

Untuk tempahan VITAMIN anda, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 019 250 0978


MAMPUKAH BERPUASA DAN MENYUSUKAN ANAK? Haa..dulu pun soalan sama berlegar-legar je kat kepala. Lagi-lagi menghitung hari masuk bulan ...

0 comments: