6 Cara Mudah Kelihatan Muda Dari Usia Sebenar

"Cantiknya adik awak". Sedangkan si adik itu adalah anak.
"Nanti nak mekap masa kahwin, bolehlah book akak". Kata seorang MUA tetapi hakikatnya si dia sudah beranak dua dan anak sudah bersekolah.

"Makcik, kalau makcik pakai baju ini pasti makcik nampak lebih muda", Kata salesgirl yang sah-sah sebaya kita.
"Berapa umur akak? Nampak matang". Dan sah-sah yang tanya itu adalah junior sekolah yang baru di"friend" di muka buku.

Situasi mana yang seorang wanita terutamanya akan berasa sangat gembira seperti di awang-awangan atau berasa macam seperti kecik besar kecik besar je aku tengok orang yang cakap tu?


Macam pelakon Rita Rudaini yang memang nampak cantik, gorgeous dan seangkatan dengannya walaupun sudah mempunyai 2 orang anak dan membesarkan anak sendiri. Nampak muda dari usia bukan?


Tadi pelakon, yang gambar ini pula berumur lebih 60 tahun dan masih nampak sihat dan "steady" lagi. Juga nampak muda dari usia.


Kakak ini pula, kalau ikut umur kerajaan tak lama lagi akan pencen tetpai nampak awet muda bukan? Beliau berumur 54 tahun. Nampak muda dari usia dan juga sihat.


Lelaki ini pula lagi nampak muda remaja namun sudah berumur 40 tahun. Nmapak macam remaja pun ya juga kan?

Kita pula? Adakah seiring dengan usia, kelihatan tua atau kelihatan muda dari usia.

Apa rahsia mereka semua ini kelihatan muda dari usia sebenar? Tidak lain tidak bukan ialah mereka antara pengamal VIVIX.
Dr Elizabeth Blackburn telah memenangi Nobel Prize di atas penemuan telomeres dan buku beliau juga telah diterbitkan untuk menerangkan lebih lanjut tentang telemores ini.


Kajin ini telah menemui kaitan antara telomeres dengan awet muda.



Telomeres ini adalah seakan penutup di hujung DNA yang akan melaindungi DNA tersebut. Secara analoginya, seperti kita sedang membuat salinan di mesin fotostat. Sekiranya kita asyik buat fotokopi, lama kelamaan ink mesin fotostat akan habis dan hasil fotokopi kita akan nampak kabur.

Begitu juga DNA. Secara umumnya, telemores akan memendek seiring dengan usia. Namun jika dibiarkan sahaja tanpa dipelihara akan menyebabkan telemores tadi memendek lebih cepat.

Disebabkan itu ada yang kita lihat lebih tua dari usia sebenar.

Shaklee juga telah menjalankan kajian ke atas pengamal supplement Shaklee dengan melihat telemores mereka. Didapati pengamal Shaklee mempunyai telemores lebih panjang yang mana pengamal Shaklee berumur 80 tahun mempunyai telemores sama panjang dengan yang berumur 41 tahun (bukan pengamal Shaklee.







Jadi bagaimana untuk kita memelihara telemores ini?

Antara perkara yang mempercepatkan pemendekan Telemores ialah:

  • Stress
  • Merokok
  • Menambil alkohol
  • Tidak bersenam
  • Diet dan pemakanan tidak sihat
Jadi untuk memelihara kepanjangan Temeores ini, antara perkara yang boleh dilakukan ialah:
  • Mengurus stress dengan baik
  • Berhenti merokok
  • Elakkan pengambilan alkohol
  • Bersenam secara berkala 
  • Mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang
  • Mengambil supplemen tambahan bagi menampung keperluan nutrisi
Antara suplemen yang terbaik untuk memelihara Telemores ini ialah, VIVIX. Ia mengandungi antioksidan yang tinggi iaitu resveratrol dan efektif kerana teah diperkaya dengan folifenol sebanyak 10 kali ganda.

Sudah terlambat ke kalau belum bermula lagi?

Kata omputih, "Better Late Than Never".




Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978









No comments:

Post a Comment