Cara Mudah Pekatkan Susu Badan Agar Bayi Tidur Lebih Lena

8:00 am Emalin Mohd 0 Comments

Ada orang kata kena pekatkan susu badan agar bayi tidur lebih lena. Tidaklah asyik terjaga-jaga selang beberapa minit yang membuatkan ibu menjadi seperti mata panda. Tetapi yang paling penting sekali ialah agar bayi mendapat khasiat sepenuhnya susu ibu dan mendapat berat badan yang diperlukan.



Bagaimana ingin memekatkan susu badan? Apa yang dikatakan susu badan pekat?

Susu badan yang dikatakan pekat tadi ialah sebenarnya hindmilk atau lebih dikenali sebagai susu akhir. Semasa bayi mula-mula menyusukan badan, fore milk atau susu awal akan keluar terlebih dahulu. Ia seumpama orang dewasa yang berasa haus dan lapar. Pastinya kita ingin minum air terlebih dahulu sebelum makan agar kenyang.

Kedua-dua susu ini mempunyai komposisi yang berbeza. Susu awal atau foremilk mengandungi lebih air dan kurang lemak. Disebabkan itu, warnanya kelihatan lebih cerah. 

Setelah 10-20 minit, foremilk akan habis dikeluarkan dan digantikan dengan hindmilk. Hindmilk mengandungi lebih lemak dan kurang air. 

Bagi memastikan bayi mendapat hindmilk atau susu pekat, ibu perlu menyusu bayinya dengan lama sekurang-kurangnya 10-20 minit bagi sebelah payudara sebelum menukar ke sebelah lagi.
Sekiranya bayi sudah kekenyangan sebelum menyusu di sebelah payudara lagi, ibu hendaklah mengepam payudara yang belum dihisap oleh bayi. Ini juga bagi mengelakkan ibu mengalami bengkak payudara.

Menyusukan bayi sehingga mendapat hindmilk juga boleh menyebabkan bayi kenyang lebih lama dan mendapat berat badan yang lebih cantik. Bagi susu yang dipam, susu pada hari yang sama yang mempunyai kepekatan berbeza hendaklah dicampur agar bayi mendapat kedua-dua khasiat foremilk dan hindmilk.



Walau bagaimanapun sememangnya pemakanan mempengaruhi pengeluaran susu ibu. Dan telah ramai ibu yang mengakui bahawa ESP atau Energize Soy Protein yang dikeluarkan oleh Shaklee boleh membantu memekatkan susu. Ditambah pula dengan pengambilan Alfalfa, bukan sahaja susu ibu bertambah malah pekat pula.

TESTIMONI SUSU BADAN MENJADI PEKAT DENGAN ESP








Namun perlu diingatkan bahawa "supply vs demand" perlu ada dan menjadi mantra utama untuk membanyakkan susu badan.

ESP pula adalah sebagai supplement terbaik untuk membanyakkan susu badan setelah "supply vs demand" dipenuhi. ESP dihasilkan daripada soya yang bermutu tinggi mengandungi kesemua asid amino yang diperlukan oleh badan. Ia juga membantu untuk rasa kenyang lebih lama kerana Indeks Glisemik yang rendah.


Ibu ini juga berjaya membanyakkan susu ibu beliau. Malah ibu ini mengambil set lengkap penyusuan agar badan lebih cergas dan kulit muka bertambah cantik.



Hubungi 
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978 untuk mendapatkan 
ESP atau Set Penyusuan Susu Ibu.

SID 968112

Ada orang kata kena pekatkan susu badan agar bayi tidur lebih lena. Tidaklah asyik terjaga-jaga selang beberapa minit yang membuatkan ibu me...

0 comments: