Khasiat Bawang Putih

9:38 am emalin mohd 0 Comments


Suka tak makan bawang putih? Kalau saya, saya bakar bawang putih dengan kulitnya sekali. Agak-agak dah masak sampai ke dalam makan begitu sahaja. Sedaplah bagi saya.

Pastu kalau buat sup, pun letak bawang putih kan. Nak bagi aroma yang sedap dan perisa semulajadi. Tak perlu penyedap rasa bagai tu.

Selain itu, bawang putih n pun banyak khasiatnya juga. Rupa-rupanya bawang putih ni antibiotic / antifungal semulajadi yang dapat membunuh bakteria / fungal dan melindungi badan daripada bendasing yang menyebabkan jangkitan.

Pengambilan bawang putih segar ketika hamil dapat mengurangkan risiko pra-eklampsia iaitu kenaikan tekanan darah dan kadar protein dalam urin. Kajian menunjukkan bawang putih mampu meningkatkan berat badan bayi yang kecil. Ibu yang mempunyai anak yang tidak cukup bulan boleh mengambil bawang putih sebagai makanan tambahan sebagai ikhtiar agar anak mendapat khasiat bawang putih melalui susu ibu.

Selain dari itu, bawang putih juga menjadi satu cara untuk menyembuhkan bayi menyusu yang terkena selsema.  Caranya, ibu cuma perlu makan bawang putih. Melalui cara ini, ibu tidak perlu mengambil antibiotik yang boleh  mengalir kepada bayi melalui susu ibu.

Bawang putih yang mengandungi antibakteria ini  juga membantu mengurangkan kolesterol dan lemak jahat.  Minyak atau jus bawang putih mempunyai kualiti sama untuk membantu mengurangkan lemak. Bahan berkenaan juga berfungsi membersihkan badan dari dalam agar bebas toksin.

Lagi kegunaan bawang putih:




Apa yang ada pada bawang putih ini?

Dalam bawang putih tu ada komposisi Allicin dan mempunyai bau yang kuat. Allicin inilah yang mempunyai banyak khasiatnya. Tujuan utama Allicin ini di dalam bawang putih adalah sebagai mekanisme mempertahankan diri daripada diserang serangga.

(Petua ni: Kalau tak nak pokok-pokok bunga dihurung serangga, tanam bawang putih sebelah pokok bunga tu).

Boleh cuba makan bawang putih jika mengalami:
  • Sakit kerongkong
  • Sakit telinga
  • Sakit perut yang memulas
  • Cirit birit
  • Jangkitan pada luka
  • Jangkitan pada system air kencing - ni selalu dialami oleh wanita hamil




Tapi tak semua lalu nak makan bawang putih kan...lagilah baunya yang tajam tu tapi disebabkan Allicin punca bau tajam tadi tu lah menyebabkan bawang putih ni banyak khasiat.

Jadi, nak khasiat bawang putih, boleh cuba GARLIC keluaran SHAKLEE. Diperkaya dengan Spearmint & Rosemary lagi.

Hubungi Pn Emalin di 0192500978
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall




Suka tak makan bawang putih? Kalau saya, saya bakar bawang putih dengan kulitnya sekali. Agak-agak dah masak sampai ke dalam makan ...

0 comments: