Cara Mengatasi Kedinginan Isteri Yang Menyusukan Anak

8:00 am Emalin Mohd 4 Comments

Ibu menyusukan anak, dingin dengan suami? Ada yang 'berpuasa' bertahun lamanya. Alasan yang diberikan selalunya penat, trauma bersalin atau sebab alasan anak nak menyusu. 




Sebenarnya, ibu menyusukan anak mempunyai hormon prolaktin yang tinggi yang berfungsi dalam penyusuan susu ibu. Hormon prolaktin yang tinggi menyebabkan keinginan seksual berkurangan.

Hormon estrogen pula rendah bagi ibu menyusukan anak. Apabila hormon ini rendah ia menyebabkan vagina menjadi kering sekaligus tidak selesa dan sakit ketika bersama.

Wanita juga ada hormon testosterone yang akan berkurangan semasa ibu menyusukan anak. Hormon ini pula memaikan peranan penting dalam keinginan seksual wanita.

Tapi, nak salahkan hormon pun tidak boleh juga. Jadi, suami yang dah perasan isterinya dalam keadaan begini cuba berikhtiar. Sama juga dengan isteri.

Jangan tunggu lama-lama. Nanti jadi lain pula!

Sebenarnya terdapat beberapa jenis vitamin dan supplement yang boleh membantu wanita mengatasi masalah ini. Suami pula kalau dah baca artikel ini, tak perlu tanya isteri. Belikan saja sebagai hadiah! Pasti isteri menghargainya.

Siapa yang tak kenal dengan vitamin E ini? Ia sangat popular denga gelaran vitamin cinta atau vitamin subur. Ia dikatakan mampu meningkatkan keinginan seksual dan meningkatkan hormon testosterone dalam badan dan mencegah sexual dysfunction yang berpunca dari ketidakstabilan hormon.

Zinc Complex
Tadikan kita kata hormon testosterone pada wanita menurun semasa menyusukan anak bukan? Amalkan zinc complex kerana ia membantu menaikkan semula hormon testosterone ini. Suami juga boleh mengamalkan mineral ini bersama-sama.

Alfalfa
Alfalfa ini sangat popular sebagai penggalak susu yang kuat. Tetapi bukan itu sahaja, ia membantu dalam masalah kedinginan dengan meningkatkan pelincir semulajadi wanita serta bertindak sebagai perapat.

GLA Complex
Ia mengandungi asid gamma linolenic yang membantu menghasilkan cecair serviks yang subur sekaligus mengatasi masalah kering pada vagina.



B Complex
Bagi yang selalu memberikan alasan penat, tidak cukup rehat atau emosi tidak stabil pula vitamin B Complex ini boleh membantu. Emosi yang stabil menyebabkan ibu lebih relaks dan kurang stress.
Jangan tunggu lama-lama ya.Tempah hari ini juga dan ketahui perbezaannya!

Hubungi (SMS / Whatsapp) 

Pn Emalin Mohd 0192500978

Ibu menyusukan anak, dingin dengan suami? Ada yang 'berpuasa' bertahun lamanya. Alasan yang diberikan selalunya penat, trauma bers...

4 comments:

  1. susukan anak sungguh mencabar apa lahi bahi ibu yang perlu perah susu ibu untuk stok dia berkerja...

    saya perah kalau 2 ke 3 hari plan nak tinggalkan kejap ..macma g klinik ke heee..pernha gak perah padahal klnik tu tak jauh dari rumah heee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun ibu tak bekerja tapi stok susu tu perlu juga ..

      Delete
  2. isteri dingin boleh menyebabkan suami cari lain..itu kes naya lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kata suami hadiahkan set ini kepada isteri? Baru sayangkan isteri namanya..

      Delete