Penawar Rheumatoid Arhtritis Agar Lebih Mudah Bergerak

4:05 pm Emalin Mohd 0 Comments

Rheumatoid arthritis? Apa sebenarnya penyakit tersebut? Adakah terdapat penawar bagi penyakit tersebut atau hanya bergantung dengan ubat penahan sakit seumur hidup?


Apa itu Rheumatoid Arthritis?

Rheumatoid arthritis atau artritis rheumatoid adalah sakit radang yang kronik pada sendi yang menyebabkan rasa sakit, bengkak pada sendi contohnya di kaki dan tangan. Arthritis bererti radang sendi dan selalu muncul pada bahagian di sekitar sendi, seperti pada otot, ligamen. Sebanyak 1-3% daripada penduduk seluruh dunia mengalami penyakit radang sendi. Kebarangkaliannya akan meningkat pada usia 30 hingga 50 tahun. Wanita yang belum mengalami putus haid adalah lebih berisiko untuk mendapat penyakit ini.

Penyebab Rheumatoid Arthritis
Penyakit ini sampai sekarang masih belum dikenalpasti. Namun, diketahui bahawa rheumatoid athritis adalah penyakit autoimun semulajadi sistem kekebalan tubuh tidak beroperasi dengan betul, sehingga sistem kekebalan tubuh menyerang rangkaian sendi yang sihat dan menyebabkan keradangan dan kerosakan sendi seterusnya. Genetik juga memainkan faktor penyumbang terhadap penyakit athtritis ini.

Gejala Rheumatoid Arthritis

Permulaan rheumatoid arthritis membawa keletihan, rasa sakit, kekakuan, sakit, dan rasa sakit dan bengkak pada sendi bilateral terpencil. Rheumatoid arthritis biasanya bermula di tangan, atau kaki dan juga akan mempengaruhi pergelangan tangan, beberapa sendi di tangan. Rheumatoid arthritis adalah juga ditemui di siku, bahu, leher, lutut, pinggul dan pergelangan kaki. Seiring waktu, radang sendi boleh rosak dan menyebabkan ciri-ciri lain seperti benjolan atau nodul di bawah kulit.

Siapa yang berisiko?

Rheumatoid arthritis mempengaruhi lebih daripada 2 juta orang Amerika dengan lebih daripada 1 juta wanita berbanding dengan hanya lebih daripada setengah juta orang, Walaupun awal ini umumnya usia pertengahan, lebih umum ditemui pada orang tua. Rheumatoid arthritis juga telah ditemui pada kanak-kanak-kanak dan dewasa muda.

Rawatan Rheumatoid Arhthritis

Matlamat utama bagi memulakan rawatan penyakit rheumatoid arthritis ialah untuk mengurangkan radang yang berlaku dan memberhentikan atau memperlahankan penyakit ini.

Antara rawatan yang akan diberikan kepada pesakit rheumatoid arhtritis ialah ubat seperti ubat penahan sakit, terapi pemulihan cara kerja atau dengan senaman tertentu. Ada kalanya, pembedahan turut dilakukan bagi membetulkan sendi yang telah rosak.


SUPPLEMENT UNTUK RHEUMATOID ARHTIRITIS 
1) Omega Guard
Omega Guard mengandungi omega 3 yang membantu mengurangkan kesan radang daripada berlaku. Kebaikan Omega 3 ini ia tidak memberikan kesan negatif kepada perut berbanding ubat penahan sakit.
2) GLA Complex
GLA Complex mengandungi omega 6 yang dipanggil asid gamma linoleic. Ia berfungsi untuk mengurangkan radang dan sakit pada sendi .

3) Vivix
Ia mengandungi antioksidan yang tertinggi dan membantu menyahkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel dan DNA. Ia melindungi telemores yang terdapat di hujung rantai DNA daripada berlakunya kerosakan semasa proses duplikasi. Telemores adalah penutup (cap) di setiap penghujung rantaian DNA.



HUBUNGI
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978.



Rheumatoid arthritis? Apa sebenarnya penyakit tersebut? Adakah terdapat penawar bagi penyakit tersebut atau hanya bergantung dengan ubat p...

0 comments: