Apa Guna Makan Kalsium Jika Tidak Diserap Oleh Tulang?

8:30 am Emalin Mohd 0 Comments

Apa guna makan pil kalsium kalau tulang tak boleh serap?



Seseorang pernah kata kat saya, tak guna makan pil kalsium dah tua-tua ni. Bukannya serap kat tulang pun.

Memang benar kata dia. Kalsium tak serap kat tulang bila dah tua. Tapi kita lupa peranan kalsium yang lain. Bukan sekadar untuk tulang sahaja.
Kalsium berperanan dalam clotting blood, sistem saraf, kawalan muscle dan pengeluaran hormon. Bukan sekadar pembentukan tulang sahaja tau.
Jadi bila dah umur 30 tahun ke atas, umur yang dikatakan kalsium tidak lagi boleh diserap oleh tulang tetapi sebenarnya masih memerlukan kalsium untuk perkara yang dinyatakan tadi.
Apa yang berlaku kalau tiada kalsium dibekalkan mencukupi secara harian kepada badan?
Haa...badan ambillah kalsium dari tulang. Takkan nak biarkan hormon tak dikeluarkan, sistem saraf dibiarkan tak berfungsi dan muscle tidak terkawal pulak. Nak tak nak, kena cari kalsium yang ada pada badan.
Dekat mana tadi ada banyak kalsium? Tulangkan?
Jadi kalsium pun ditarik keluar dari tulang.
Kalau dibiarkan itu yang akan buat tulang jadi poros dan rapuh. Tau-tau bila x-ray, dah lompong banyak. Osteoporosis lah pulak. 
Osteoporosis menyebabkan bongkok, kalau patah anggota badan sukar sembuh dan semakin pendek!
Sekiranya umur belum lagi mencecah 30 tahun lagi, pastikan kalsium diambil secukupnya setiap hari. Seumpama kita membuat penyimpanan di dalam bank. 
Sekiranya berumur lebih 30 tahun pula, pengambilan kalsium setiap hari untuk memastikan kalsium ditarik dari tulang untuk keperluan lain.



1000mg kalsium diperlukan seharian jika anda berumur 30tahun ke atas bersamaan lebih kurang 3 gelas susu sehari atau 2.5 cawan badam.

Atau lebih mudah, 4 biji Ostematrix sehari.
Pastikan kalsium mencukupi.


Untuk tempahan, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS /Whatsapp) 0192500978

Apa guna makan pil kalsium kalau tulang tak boleh serap? Seseorang pernah kata kat saya, tak guna makan pil kalsium dah tua-tua...

0 comments: