5 Kebaikan Vitamin B Complex Dari Kandungan Sehingga Dewasa

10:30 pm Emalin Mohd 2 Comments

Vitamin B Complex adalah vitamin yang terdiri daripada pelbagai jenis vitamin B dengan fungsi masing-masing. Untuk mendapatkan vitamin B Complex yang terbaik, ia hendaklah mengandungi 8 jenis vitamin B iaitu vitamin B1, B2, B3, B6, B9, B12, biotin dan pantothenic acid.

5 kebaikan mengamalkan vitamin B Complex ialah:

1) Membantu tumbesaran sejak dari pembentukan janin sehingga ke alam kanak-kanak dan seterusnya remaja. Ia dapat mengelakkan daripada berlakunya kecacatan pada bayi sekiranya ibu mengamalkan vitamin B9 atau lebih dikenali sebagai asid folik dengan dos yang disarankan iaitu 400mcg.




2) Vitamin B Complex berfungsi sebagai menukar makanan yang diambil kepada tenaga. Maka apabila badan bertenaga, tiadalah rasa lesu dan letih.



3) Vitamin B12 dikaitkan dengan kesihatan saraf. Vitamin yang mencukupi boleh membantu melawan tekanan yang dihadapi dan juga dapat meredakan sakit kepala termasuk migraine.



4) Antara masalah yang dihadapi oleh wanita terutama selepas bersalin ialah rambut gugur. Dengan pengambilan Vitamin B Complex ini ia membantu memperbaiki masalah rambut dan kulit kepala. Sesiapa yang mengalami masalah kelemumur sehingga menggaru-garu kepala, amalkanlah vitamin B Compelx.

5) Sekiranya ada menghadapi masalah keletihan mata dan ingin meningkatkan kualiti penglihatan, vitamin B Complex juga berfungsi mata. Dengan penglihatan yang baik, daya fokus juga semakin tinggi.



Antara kesan ketara selepas mengambil vitamin B Complex ialah air kencing akan bertukar menjadi warna kuning. Ia disebabkan salah satu vitamin B iaitu riboflavin iaitu vitamin B2 mengandungi molekul yang bewarna kuning. Sementelah pula vitamin B Complex ialah sejenis vitamin larut air. Jadinya, tak perlu risau jika air kencing berwarna kuning setelah mengambil vitamin B Complex.

Lebih istimewa lagi, bulan Julai 2015 ialah bulan promosi Vitamin B Complex Shaklee. Beli 3 percuma 1.

Untuk tempaha dan pertanyaan, sila hubungi:
Pn Emalin Mohd (CALL / SMS) +60192500978



Vitamin B Complex adalah vitamin yang terdiri daripada pelbagai jenis vitamin B dengan fungsi masing-masing. Untuk mendapatkan vitamin B Co...

2 comments:

  1. B-Complex memang best. Saya ambil untuk naikkan berat badan. Alhamdulillah memang berjaya. Akhirnya dapat juga berat badan idaman.
    Merawat Selsema Bayi Secara Semulajadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah tahniah...yang penting dapat cara yang sihat kan?

      Delete