Kesan Alat Pencegah Kehamilan: Pengalaman Dengan Implanon

5:26 pm Emalin Mohd 0 Comments

Bila dah nak habis tempoh berpantang, apa yang ibu fikirkan? Terutama ibu yang bersalin secara ceasarean atau mengalami suasana bersalin yang sukar sehingga ketika itu rasa serik nak bersalin. Pernah rasa kan...
 
Masa awal-awal lepas bersalin pun seriau nak ke tandas. Dah habis tempoh pantang seriau dengan yang lain pulak..
 
Pergi check up bawa anak ke klinik nurse akan Tanya dah fikir belum nak pakai kaedah atau alat pencegah kehamilan yang mana. Dan nurse akan nasihat jarakkan anak bla bla dan bla...
 
Bila dengar alat pencegah kehamilan memang terus keluar ayat tak nak makan pil, tak nak kena inject , tak nak pakai implan. Sebab? TAKUT GEMUK...lemak waktu mengandung pun tak hilang lagi dah kena fikir nanti bertambah berat macammana pulak.
 
Tapi nak tak nak kena pakai juga alat pencegah kehamilan ni kalau nak merancang. Takut 'accident' orang kata..
 
Kali ni nak cerita pengalaman menggunakan alat pencegah kehamilan, Implanon.


 
 
Implanon ni rod plastik yang fleksibel. Tak besar pun. Saiz batang mancis  tu je yang dimasukkan ke bawah kulit pada lengan. Fungsinya mengeluarkan dos hormone sintetik progestrone yang rendah dan stabil. Kesannya mukus pada serviks menjadi tebal dan lapisan uterus endometrium menjadi nipis. Keadaan yang macam ni doctor kata tak sesuai untuk kehamilan dan tiada ovulasi. Kalau tak ada ovulasi takdalah hamilkan.
 
Implanon ni ada kat klinik swasta dan LPPKN. Kat Klinik Ibu dan Anak belum ada. Kalau pergi LPPKN murah sikit berbanding klinik swasta tapi kena buat temujanji dulu. Cawangan LPPKN tak setiap hari ada doctor so kena check dulu melainkan pergi HQ LPPKN.
 
Doktor akan tunjuk rod tu pada patient dan terangkan prosedur tapi macam saya jenis yang takut sangat jarum memang tak nak dengar sangat. Takut eh tapi rod tu tengok juga sebab doctor suruh gak tengok. Memang tak besar.

So sebelum nak masukkan rod tu dalam lengan, doctor akan suntik dulu lengan bagi kebas. Bila dah kebas baru doctor akan masukkan rod. Serius cakap masa masukkan rod tu tak rasa pun masa suntik je yang rasa. Ibu sure dah pernah kena inject kan. So yang rasa sakit tu sakit injection bukan sakit masukkan rod. Memang kejap jelah. Dah masukkan rod, doctor letak plaster je bukan jahit bagai tempat masukkan rod tu. Jadi, nak kata rod tu memang kecil...

 
 
Sakit tak lepas kebas hilang? Lengan rasa lenguhlah. Tu je dan bila dah lenguh tu tak bolehlah nak dukung baby sangat ke nak buat kerja lasak sangat ke. Tapi bukan lama pun lenguh tu. Sehari dua hilanglah.

Yang bestnya pakai implanon ni tak payah fikir dah pasal nak makan ubat macam makan pil atau nak kena pergi cucuk tiap 3 bulan. Pil perancang dan suntikan kalau terlepas kena buat ujian kehamilan dulu dan lazim kalau Klinik Ibu dan Anak kalau dah terlepas tarikh tu diorang suruh tunggu period dulu baru mula balik. Takut dah hamil plak.
 
Tapikan.....kalau baca kesan sampingan Implanon ni ada banyak, macam:

 1. Sakit perut atau belakang
 
2. Jerawat
 
3. Risiko menghidapi ovarian cyst
 
4. Menyebabkan kitaran haid yang tidak teratur
 
5. Nafsu seksual menurun
 
6. Pening kepala
 
7. Keguguran rambut
 
8. Sakit kepala
 
9. Boleh menyebabkan risiko mendapat diabetes
 
10. Mood swing dan murung
 
11. Sakit dada
 
12. Faraj kering
 
13. Risiko jangkitan virus pada faraj
 
14. Berat badan menambah aka jadi gemuk

Ada yang langsung tak jadi apa-apa macam serasi sangat. Wow, jeles kan dengan orang yang macam tu. Saya pun ada gak kena kesan sampingan pakai Implanon ni.
 
Tak tahan...antaranya macam no 10 tu..mood swing teramat. No 4 pun ada sampai susah nak tahu yang mana hari suci mana tak..Kejap ada kejap tak ada. Memang ke lautlah tarikh period. Kadang-kadang berbulan tak ada period tapi kalau dah ada tu pulak lamanya...
 
Sampai satu tahap memang pergi jumpa doctor nak buka balik. Sekali doctor sound daaa..betul ke nak buka? Bukan dah tahu risiko yang bakal dialami? Then doctor nasihatkan sabar dulu. Biarkan badan serasi.
 
Tapi mana nak tahan kan...tup tup..kawan sekolah promote Shaklee waktu tu...dan dia suggest GLA. Belilah satu tak mahal pun kalau nak banding ruginya nak kuarkan implanon tu yang beratus-ratus. GLA tak sampai seratus pun. Masa ni tak jadi ahli lagi tau...

Dan..Alhamdulillah bila konsisten makan badan dah serasi. Period teratur tapi cycle lama. Tak kisahlahkan. Mood ok.

ehem ehem..yang no. 12 tu pun dah tak ada. Ok sesangat pada saya. Nasib baik tak gelojoh buka Implan tu. Ada lagi kesan sampingan yang sangat saya suka bila makan GLA ni. Yang ni kena PM saya untuk kesannya...Tak boleh cerita kat sini. Tapi kesan yang suami isteri SUKA...ahakss..

Jadinya, kalau anda memakai implanon dan ingin menghilangkan atau mengurangkan kesan negative Implanon ni boleh try GLA Complex. InsyaAllah tak mengecewakan.

KHASIAT GLA kat sini ye...

Nak tak?

Hubungi Pn Emalin di +60192500978
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall
 



Bila dah nak habis tempoh berpantang, apa yang ibu fikirkan? Terutama ibu yang bersalin secara ceasarean atau mengalami suasana bersalin ya...

0 comments: