Set Kesuburan

9:30 am Emalin Mohd 0 Comments

 

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Kalau sebelum ini, di sini membicarakan vitamin untuk kesuburan dan doa serta zikir yang boleh diamalkan. Kali ini, kita lihat pula sebab kesukaran mendapat cahaya mata.

Saat menerima cahaya mata bagi pasangan suami / isteri adalah saat yang paling ditunggu-tunggu dan menbahagiakan.

Walau bagaimanapun, ada juga suami / isteri yang perlu berusaha lebih untuk mendapatkan cahaya mata.

Terdapat pelbagai factor dan kemungkinan dalam kesukaran mendapatkan cahaya mata. Namun, sebagai manusia kita wajib berikhtiar dan seterusnya berdoa dan bertawakkal agar usaha kita berjaya.


FAKTOR SUKAR MENDAPAT CAHAYA MATA
 
  • Kitaran haid tidak menentu sama ada dua kitaran haid dalam sebulan atau satu kitaran haid dalam masa dua atau tiga bulan. Kitaran haid yang normal mengambilkira +/- 5 hari setiap bulan.
  • Wanita yang mengalami senggugut dengan darah haidnya terlalu banyak dan lama.
  • Berat badan berlebihan.
  • Air mani suami terlalu cair.
  • Suami ada masalah ereksi.
  • Tanda-tanda hormon lelaki pada tahap yang normal seperti berlakunya ereksi di waktu pagi walaupun tiada rangsangan, mempunyai bulu roma yang banyak dan perlu bercukur (janggut/misai) setiap hari.
 
PUNCA WANITA TIDAK SUBUR
  • Kegagalan berovulasi atau menghasilkan telur (ovum). Ini berkaitan dengan ketidakseimbangan hormon.
  • Terdapat halangan dari ovum yang dihasilkan di ovari untuk bergerak ke uterus. Ini biasanya disebabkan oleh endometriosis, cyst, terdapat jangkitan atau ketumbuhan pada bahagian berkenaan (tiub falopio).
  • Penyakit berkaitan kelamin.
  • Penyakit berkaitan masalah pelvik.
  • Merokok.
  • Pengambilan kafein yang berlebihan.
  • Terlalu gemuk atau terlalu kurus.
  • Faktor usia (Tahap kesuburan semakin menurun apabila seorang wanita mencapai umur 35 tahun).


PUNCA LELAKI TIDAK SUBUR

  • Bilangan sperma yang sedikit (low sperm count)
  • Sperma kurang cergas
  • Sperma yang tidak sempurna
  • Sekatan pada saluran semen
  • Pemakaian seluar dalam yang ketat menyebabkan bahagian testis menjadi panas dan menurunkan tahap penghasilan sperma.


PUNCA WANITA & LELAKI TIDAK SUBUR

  • Kesan dari tekanan perasaan, sakit jiwa dan pelbagai masalah berkaitan emosi.
  • Pendedahan terhadap punca radiasi.
  • Pencemaran contohnya disebabkan oleh racun (rumpai, serangga, etc) dan sebarang racun lain.
  • Pemakanan tidak seimbang yang menyebabkan tidak mendapat nutrisi sepenuhnya.
 
Walau bagaimanapun, suami & isteri yang telah disahkan sihat namun masih belum mempunyai rezeki untuk mendapat cahaya mata menjadi lebih tertekan daripada pasangan lain.
 



Dr Hamid Arshat juga menyarankan pengambilan supplement untuk meningkatkan peluang kehamilan.


Shaklee ada mengeluarkan supplement dalam membantu meningkat kesuburan suami / isteri.




Fungsi setiap supplement ini adalah:
Vita-Lea (Multivitamin) 

Multivitamin lengkap untuk keperluan badan, di mana ianya mengandungi 28 jenis multivitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh kita. Masalah kesuburan boleh berpunca dari kekurangan nutrient dalam badan berpunca dari pemakanan yang tidak seimbang. Cara terbaik untuk memastikan tubuh kita dilengkapi dengan nutrient yang diperlukan ialah melalui pengambilan multivitamin dan mineral setiap hari, ini kerana ianya dapat menampung mana-mana kekurangan vitamin dalam badan.


Vitamin C
 
Vitamin ini diperlukan oleh tubuh badan kerana ianya berkemampuan  dalam melegakan inflamasi, menentang jangkitan bakteria dan radikal bebas. Ia juga membantu proses sintesis hormon seks dan kesuburan


B-Complex

Mengandungi 8 komponen penting Vitamin B termasuk Biotin dan Asid Folik yang diperlukan untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna. ianya membantu melawan tekanan dengan memastikan kesihatan fungsi saraf, kemurungan dan insomnia. Untuk kesuburan ia mampu meredakan senggugut yang sering mengganggu wanita dalam usaha untuk hamil.

ESP
 
Sumber protein Bukan-GMO yang Lengkap dengan semua Asid Amino perlu. Perlu ditekankan bahawa GMO Soya adalah bahaya (rujuk sini).

Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik. ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting. Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolesterol.
 
 
GLA (Gamma Linolenic Acid)

Merupakan supplemen wajib bagi pasangan yang inginkan cahayamata, ia nya berfungsi untuk mengawal selia hormon lelaki dan wanita. Ia mampu mengawal dan mengatur ketidakstabilan hormon wanita sebagai langkah utama untuk menggalakkan kesuburan. Ia juga mampu memperbaiki kedatangan haid yang tidak teratur, membersihkan bakteria di dalam rahim dan mengecutkan cyst dalam rahim wanita yang boleh menghalang proses kehamilan. GLA complex juga membantu tubuh menghasilkan 'cecair kesuburanan' di mana ianya memberi 'ruang' untuk sperma terus hidup hingga 5 hari.
 

Vitamin E 

Terkenal sebagai “vitamin seks”. Ia mampu memulihkan kemampuan reproduktif lelaki dengan meningkatkan kiraan sperma. Ia juga mampu meningkatkan daya seksualiti dan tenaga dengan membekalan oksigen yang lebih.  Dalam pada itu, tambahan SELENIUM dan Vitamin E boleh meningkatkan kualiti air mani dan mempunyai kesan bermanfaat serta pelindungan terutamanya motilitas sperma.


Zinc Complex
 
Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting.  Pengambilan Zink jangka masa panjang mampu memperbaiki kemampuan seks, impoten, meninggikan kiraan sperma dan memberikan keupayaan seks yang bertenaga.  Kekurangan Zink boleh mengakibatkan kematangan organ seks yang lambat, kepincangan pada testikal, kiraan sperma yang rendah serta kemerosotan fungsi seksual.  Dalam masa yang sama, ia juga melindungi kesihatan prostat. Zink juga digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina.



Antara testimonial yang berjaya hamil dengan produk Shaklee.


 
 




Keliru terlalu banyak sangat vitamin perlu dimakan? Hubungi saya untuk keterangan lanjut agar vitamin yang diambil bersesuaian dengan situasi diri.



Hubungi saya untuk keterangan lanjut.

Pn Emalin 019-2500978 (Call / SMS / Whatsapp)

 

  Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Kalau sebelum ini, di sini membicarakan vitamin untuk kesuburan dan doa serta zikir yang bole...

0 comments: