Vitamin Untuk Meningkatkan Peluang Kehamilan



Antara kenangan terindah seorang wanita adalah saat bergelar ibu. Namun, tidak semua wanita melalui jalan yang mudah. Ada yang menunggu bertahun-tahun untuk bergelar seorang ibu.


Masalah yang dikaitkan dengan kesukaran untuk mendapat cahaya mata ialah masalah kesuburan.

Tahukan anda bahawa mengikut "Satu kajian yang dijalankan oleh Sekolah Perubatan Harvard menunjukkan bahawa mengambil multivitamin meningkatkan peluang kehamilan".


Nak tahu vitamin untuk kesuburan?




Besi / Iron:

Kajian telah menunjukkan bahawa wanita yang tidak mendapat jumlah besi /iron boleh menderita anovulation (kekurangan ovulasi) dan telur yang tidak sihat, yang menghalang kehamilan pada kadar 60 % lebih tinggi daripada mereka yang mempunyai besi yang mencukupi dalam darah mereka.

 
Sumber makanan :
Lentil , bayam, tauhu, bijan, kacang , biji labu (mentah) , daging rusa , kacang garbanzo , kacang tentera laut, sirap pekat , daging lembu.

Vitamin D:

Vitamin D diperlukan untuk membantu badan mewujudkan hormon seks yang seterusnya memberi kesan kepada ovulasi dan keseimbangan hormon. Yale University School of Medicine mendapati bahawa hanya 7 % mempunyai tahap normal vitamin D daripada 67 wanita subur.

 
Sumber Makanan:
Telur, ikan lemak, susu, dan minyak hati ikan kod. Anda juga boleh mendapatkan vitamin D daripada duduk di bawah cahaya matahari selama 15 hingga 20 minit setiap hari.




 



Vita-Lea mengandungi Vitamin D dan diperkaya dengan Besi / Iron




Vitamin C :

Vitamin C meningkatkan tahap hormon dan kesuburan di kalangan wanita serta mengelakkan daripada kecacatan di fasa luteal. Ia juga mengurangkan risiko keguguran. Bagi lelaki, vitamin C telah terbukti meningkatkan kualiti sperma dan melindungi sperma daripada kerosakan DNA. 
 
Sumber makanan :
Buah-buahan termasuk lada merah, brokoli, cranberry , kubis , kentang , tomato, dan buah-buahan sitrus.



Sustained Release Vita-C Shaklee



B6 :

Vitamin B6 boleh digunakan sebagai pengawal selia hormon. Ia juga membantu untuk mengawal gula darah , melegakan PMS, dan mungkin berguna untuk melegakan gejala-gejala demam pagi. B6 juga telah ditunjukkan untuk membantu mengelak kecacatan fasa luteal.
 
Sumber makanan :
Tuna , pisang , ayam belanda , hati , salmon , ikan kod , bayam, lada loceng , dan lobak hijau , Collard hijau, bawang putih, kembang kol , sawi , saderi , kubis , asparagus , brokoli, kale, Brussels pucuk, Chard.
 

B12 :

Vitamin B12 telah ditunjukkan untuk meningkatkan kualiti dan pengeluaran sperma. Ia juga boleh membantu untuk meningkatkan lapisan endometrium dalam persenyawaan telur dan mengurangkan risiko keguguran. Beberapa kajian telah mendapati bahawa kekurangan B12 menyebabkan ovulasi tidak teratur, dan dalam kes-kes yang teruk menghentikan ovulasi sama sekali.

Sumber makanan :
Kima , tiram , otot , hati, kaviar (telur ikan) , ikan, ketam, udang , daging lembu , kambing, keju, telur.

 
Asid Folik :
Vitamin terbaik semasa kehamilan. Vitamin ini dapat membantu mencegah kecacatan tiub saraf serta kecacatan jantung kongenital, bibir rekah, kecacatan anggota badan, dan anomali saluran kencing pada janin. Kekurangan asid folik boleh meningkatkan risiko kelahiran pramatang, kurang berat badan pada bayi baru lahir dan terencat pertumbuhan janin. Kekurangan juga boleh meningkatkan tahap homocysteine ​​dalam darah, yang boleh membawa kepada keguguran dan pra- eklampsia.

Sumber makanan :
Hati , lentil , kacang pinto , kacang garbanzo , asparagus , bayam, kacang hitam, kacang tentera laut, kacang , sayur-sayuran Collard.


B-Complex Shaklee telah dilengkapi dengan Asid Folik

Vitamin E:

Diperlukan untuk meningkatkan kesihatan sperma lelaki. Kajian telah menunjukkan diet yang kekurangan Vitamin E menjadi punca ketidaksuburan pada tikus. Vitamin E juga merupakan antioksidan yang penting untuk membantu melindungi sperma dan DNA. Tidak boleh diambil bersama aspirin dan ubat pencair darah.


 
Sumber makanan :
Biji bunga matahari , badam , buah zaitun , bayam , betik, sayur-sayuran hijau gelap.


Selenium :

Satu kajian yang dijalankan di Universiti Padua di Itali dan diterbitkan dalam Jurnal Sains menyatakan bahawa diet rendah selenium boleh menjadi punca ketidaksuburan lelaki. Selenium juga antioksidan yang membantu melindungi telur dan sperma daripada radikal bebas. Radikal bebas boleh menyebabkan kerosakan kromosom yang diketahui menjadi penyebab keguguran dan kecacatan kelahiran. Selenium juga diperlukan untuk pembentukan sperma. Dalam kajian lelaki dengan kiraan sperma rendah juga telah didapati mempunyai tahap rendah selenium.


Sumber makanan :
Hati , jenahak , ikan kod , halibut , tuna , salmon , sardin , udang , cendawan crimini , ayam belanda.

Vita-E Complex Shaklee dilengkapi dengan Selenium

CoQ10 :

Memberi tenaga kepada sel untuk berfungsi. CoQ10 juga meningkatkan pergerakan sperma dalam air mani. Ia juga merupakan antioksidan penting untuk melindungi sel daripada kerosakan radikal bebas. Jumlah CoQ10 akan menurun seiring dengan peningkatan usia. 

 Sumber makanan :
Terdapat dalam makanan laut dan organ daging.


 
 

Zink:

Zink mengaktifkan enzim sperma utama, dan bergerak ke dalam prostat dengan bantuan testosteron. Kekurangan zink menyebabkan penurunan testosteron, mengecilkan saiz buah zakar dan menghasilkan sperma cacat dan kurang sihat.

Sumber makanan :
Hati lembu , tiram , daging lembu , kambing, daging rusa , bijan , biji labu , yogurt , ayam belanda, kacang hijau, udang. Zink boleh dirosakkan oleh memasak jadi ia adalah penting untuk makan beberapa makanan yang tinggi dalam zink dalam bentuk mentah mereka.




Asid Lemak :

Omega -3 asid telah ditunjukkan untuk membantu kesuburan dengan membantu untuk mengawal hormon dalam badan, meningkatkan mukus serviks , menggalakkan ovulasi serta meningkatkan kualiti rahim dengan meningkatkan aliran darah ke organ-organ pembiakan.Omega- 3 lemak juga mengandungi dua asid yang penting untuk kesihatan yang baik: DHA dan EPA. Tahap yang rendah DHA telah dikaitkan dengan kemurungan dan lain-lain isu-isu kesihatan mental.

Semasa hamil , kekurangan DHA boleh dikaitkan dengan kelahiran pra-matang , berat lahir rendah dan hiperaktif pada kanak-kanak .
Sumber makanan : biji flaks, walnut, salmon, sardin, halibut, udang, ikan, kekapis, biji chia.





Setelah berusaha, jangan lupa berdoa kepada Allah SWT agar dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah. Antara doa yang boleh diamalkan:







Surah Maryam : Ayat 4-5

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."

 
Surah Ibrahim : Ayat 35

“Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini (Mekah), negeri yang aman,  dan jauhkanlah aku beserta anak cucuku daripada menyembah  berhala-berhala.” 
 

Surah Ibrahim : Ayat 40
"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan salat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku."

 
Surah Ibrahim : Ayat 41
“Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapakku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat).” 

 
Surah Al Furqan : Ayat 74
"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami istri-istri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami 
imam bagi orang-orang yang bertakwa.”



Surah Al-Ahqaf : Ayat 15
“Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang 
telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya 
aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridai; berilah 
kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak 
cucuku. Sesungguhnya aku bertobat kepada Engkau dan sesungguhnya 
aku termasuk orang-orang yang berserah diri.”


Boleh juga amalkan Zikir berikut:
 
Ya Khaliq, Ya Bari, Ya Musawwir
 
- Bagi isteri, cara yang dicadangkan ialah dengan berpuasa selama 7 hari. Ketika berbuka, 
baca ketiga-tiga nama ini dan hembus kepada segelas air. Kemudian berbuka puasa 
dengan minum air tersebut.



Rujukan:


Pn Emalin 019-2500978 (Call / SMS / Whatsapp)

No comments:

Post a Comment