Mudah Sangat Dapat Penyakit Berjangkit Kena Cari Penawar

2:03 pm Emalin Mohd 0 Comments

Haih lah..orang depan ni selsema pulak. Aku ini pasti malam ni dah mula sok-sek. Monolog sendirian apabila kawan sepejabat demam selsema. Apa nak buat? Orang kata imun badan lemah. Pantang ada sahaja yang sakit. Demam ke selsema, esok pasti terkena juga.



Nak kata tak cukup makan, eh 6 kali makan jugalah. Takkan tak cukup khasiat lagi dalam badan ini. Tertanya-tanya juga.

Nak tak nak pergilah tanya kawan yang nampak sihat selalu. Cergas selalu.

Rupa-rupanya ia berkaitan dengan sistem imun badan sendiri. Imun badan ini seumpama askar atau pengawal keselamatan sendiri yang mengawal tubuh badan daripada dierang oleh makhluk asing yang tidak dikenali. Makhluk asing ini seperti bakteria, kulat dan virus. Ia mempertahankan badan dari jangkitan dan pembentukan sel yang tidak normal.

Namun bukan itu sahaja, imun badan juga membantu mengurangkan simptom atau risiko yang terjadi sekiranya terdapat juga serangan virus, bakteria atau kulat ini. Ini disebabkan keupayaan sistem badan mengingati serangan lama dan mengelak daripada terkena lagi atau sembuh dengan lebih cepat.

Imun badan yang lemah menyebabkan seseorang lebih mudah mendapat penyakit daripada yang mempunayi imun badan yang tinggi.

Terdapat 3 tahap perlindungan imun badan iaitu:

TAHAP PERTAMA:
Tahap pertama ini terdiri daripada kulit, mukus, saliva, air mata, peluh dan asid gastrik yang melindungi badan daripada benda asing. Sebagai contoh kulit melinudngi daripada kuman memasuki badan namun jika kulit mengalami luka, kadar kebarangkalian kuman memasuki badan lebih tinggi. 

Apabila kuman sudah memasuki badan, ketika inilah imun badan peringkat kedua perlu bertindak.

TAHAP KEDUA:
Kuman yang sudah memasuki badan akan berhadapan pula dengan askar yang terdiri daripada sel darah putih yang bertindak sebagai pembunuh kuman tersebut. SIstem imun akan memberi signal kepada interferon (sejenis protein) dalam mengaktifkan dan memperkukuhkan 'serangan' kuman tadi.

TAHAP KETIGA:
Pada tahap ini, sistem imun akan memberi tindak balas khusus terhadap kuman tersebut dan mengingatinya. Jika ada serangan kali kedua, askar akan bertindak lebih pantas kerana telah mengenali jenis kuman tersebut. Apabila terlalu banyak askar yang bertindak untuk membunuh kuman, ia boleh memberikan kerosakan kepada sel. Dan dengan itulah badan memerlukan resveratrol dan folifenol untuk penyembuhan sel yang segera.

VITAMIN DAN SUPPLEMENT UNTUK MENINGKATKAN TAHAP IMUN BADAN:

ASAS:
1) ESP: Protein terbaik daripada tumbuhan yang mengadnungi semua jenis asid amino yang diperlukan oleh badan. Ia mengukuhkan struktur kulit, membantu meningkatkan penghasilan antibodi dan mnegurnagkan risiko kuman memasuki badan.

2) VIAT-LEA: Mengandungi semua vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan agar semua sistem badan berfungsi secara optimum.

3) OMEGA GUARD: Omega Guard mengandungi Omega 3 yang membantu mengurangkan keradangan yang mungkin berlaku.

SEKUNDER:
1) NUTRIFERON: Mengandungi bahan semulajadi seperti biji labu, Plantago seeds, Bunga Safflower dan Japanese Honey Suckle yang meningkatkan interferon secara semulajadi.

2) CAROTOMAX: Carotenoid yang terdapat di dalam Carotomax akan meneutralkan radikal bebas dan meningkatkan aktiviti sel darah putih.

3) GARLIC COMPLEX: Bawang putih amat sinonim dalam membantu mengatasi masalah kesihatan dan membantu dalam penghasilan sel darah putih.

4) VITAMIN C: Vitamin C secara umunya adalah tulang belakang bagi sistem imun. Ia membanru dalam meningkatkan tahap imun badan.

TERTIER:
VIVIX: Ia mengadnungi resveratrol dan folifenol yang memabntu badan dalam memperbaiki dan melindungi DNA sel daripada kerosakan akibat serangan kuman atau radikal bebas.

Keliru untuk pilih yang mana satu?

HUBUNGI PN EMALIN MOHD 
+60192500978 (SMS / WHATSAPP)


Haih lah..orang depan ni selsema pulak. Aku ini pasti malam ni dah mula sok-sek. Monolog sendirian apabila kawan sepejabat demam selsema. A...

0 comments: