Suplemen Untuk Mengelak Keguguran dan Menguatkan Rahim

12:17 am Emalin Mohd 0 Comments

Bagi wanita yang sedang berusaha untuk hamil, kala melihat 2 garisan pada ujian kehamilan atau UPT adalah saat yang paling menggembirakan. Bukan sahaja pada wanita tersebut malah kepada pasangannya. Namun, semasa trimester pertama inilah masa yang amat fragile atau sensitif bagi seseorang wanita. Ada yang begitu fragile sehingga ada yang tersalah makan pun boleh menyebabkan pendarahan berlaku. 



Itu yang berlaku kepada salah seorang rakan sekerja dahulu. Hamil pada semester pertama dan termakan lauk yang mengandungi nanas. Mungkin ia sekadar kebetulan namun selepas itu, rakan tersebut terus sakit perut dan berlaku pendarahan sehingga perlu dimasukkan ke hospital. Namun Alhamdulillah kandungan atau kehamilannya selamat.

Namun tidak semua yang bernasib baik. Ada yang mudah hamil namun juga mudah mengalami keguguran. Ada yang sukar hamil dan kala mendapat khabar positif berasa begitu gembira namun tidak lama kemudian, keguguran jua. Mungkin ia sudah ditakdirkan.

Namun, tahukah anda semua selain daripada asid folik untuk mengelak daripada kecacatan pada bayi seperti spina bifida dan sumbing lelangit, protein juga amat diperlukan oleh wanita yang ingin hamil?

Bukan sekadar protein biasa namun hendaklah dilengkapkan dengan semua asid amino yang diperlukan oleh badan. Dan pemakanan yang sihat ini seharusnya dimulakan seawal empat bulan sebelum hamil lagi.

Semasa awal kehamilan, protein amat diperlukan untuk membekalkan tenaga kepada ibu agar kurang rasa penat dan tidaklah berada dalam keadaan stress akibat penat. Protein juga diperlukan untuk menguatkan otot rahim. Biasakan kita mendengar keguguran berlaku akibat rahim tidak kuat? Jika ia berlaku, cubalah pengambilan protein yang mencukupi agar rahim dapat dikuatkan. 

Protein yang lengkap dengan asid amino pula sangat penting untuk pertumbuhan sel bayi. Ia sama juga dengan kepentingan asid folik yang amat diperlukan semasa awal kehamilan. Semasa trimester pertamalah organ-organ penting bayi terbentuk dan kadangkala bulan-bulan awal kehamilan, si ibu sendiri tidak sedar dirinya sedang hamil. Disebabkan itu penting sangat bagi ibu untuk sentiasa menyiapkan diri untuk kehamilan bagi kepentingan dan kesihatan bukan sahaja pada ibu malah juga kepada bayi juga.

Setelah ovum dan sperma disenyawakan (kadangkala kita sukar untuk menentukan bilakah persenyawaan itu berlaku), proses pembentukan bayi terus berlaku. Dan masanya mungkin berlaku seawal 24 jam. Dan ketika inilah waktu yang sangat genting bagi menentukan kandungan atau kehamilan itu berjaya atau tidak. Asid amino pula adalah antara vitamin yang diperlukan untuk penghasilan sel yang baik dan sihat. Kekurangan asid amino boleh meninggikan risiko ketidakmenjadian sel dan sekaligus meningkatkan risiko keguguran.



Selain itu, semasa tempoh kritikal ini juga ada beberapa faktor lain yang memainkan peranan penting untuk memastikan kehamilan tersebut berjaya. Antaranya ialah:

  • Dinding rahim yang cukup kuat, tebal dan sihat untuk memastikan perlekatan sperma dan ovum yang berjaya disenyawakan (zigot) menjadi kuat dan tidak fragile
  • Tahap kesihatan ibu berada dalam keadaan optimum, bertenaga dan tidak stress
  • Ibu tidak mengambil ubat-ubatan atau herba yang boleh menyebabkan keguguran atau kecacatan pada janin

Protein dan asid amino yang lengkap? Di mana kita boleh memperolehinya?

Suplemen Shaklee yang memenuhi kriteria di atas tidak lain tidak bukan ialah ESP. Ia diperbuat daripada soya non GMO dan mengandungi kesemua asid amino yang diperlukan oleh badan. 9 asid amino tersebut tidak boleh dihasilkan oleh badan dan perlu diperolehi daripada pemakanan seharian. Dan ESP mengandungi kesemua asid amino ini.


Amatlah disyorkan bagi yang merancang untuk hamil atau sering mengalami keguguran untuk mengamalkan ESP ini sekurang-kurangnya empat bulan sebelum merancang untuk hamil. 
Sumber: Mamy Spot
Bagi yang ingin mendapatkan ESP ini dengan harga yang istimewa bersama konsultansi percuma dan kepelbagaian resepi ESP, hubungi:

Pn Emalin Mohd 
(SMS / Whatsapp) 0192500978



Bagi wanita yang sedang berusaha untuk hamil, kala melihat 2 garisan pada ujian kehamilan atau UPT adalah saat yang paling menggembirakan....

0 comments: