7 Tips Mengatasi Masalah Keputihan dan Kegatalan Pada Vagina

7:57 am Emalin Mohd 0 Comments

Keputihan dan wanita tidak dapat dipisahkan. Cuma tahap keputihan dan kekerapan mendapatnya sahaja yang berbeza. Keputihan pada ibu hamil pula boleh membahayakan kandungan. 



Jangan ambil mudah bab cerita keputihan ini. Jika diabaikan lama-lama boleh menyebabkan kegatalan pada vagina. Kalau dah kena gatal tu, sebaiknya berjumpalah dengan doktor untuk mendapatkan rawatan.

Selain itu, terdapat juga beberapa tips lain yang boleh diamalkan bagi yang selalu mengalami keputihan dan juga kegatalan pada Miss V = vagina.

1) Cuci dengan air sirih yang suam. Sirih tersebut perlu direbus ya. Dan bila dah suam boleh cuci Miss V dengan air sirih tersebut.

2) Jika ingin menggunakan pencuci intim pula kena pastikan pH pada pencuci tersebut sama dengan pH miss V. Kalau tak tau, sebaiknya tak payah guna.

3) Pastikan Miss V sentiasa berada dalam kekeringan. Kelembapan mengundang bakteria untuk membiak.

4) Seluar dalam yang digunakan pula janganlan terlalu ketat sehingga Miss V sukar bernafas.

5) Lakukan pengudaraan terutama ketika waktu tidur pada Miss V. Nak buat macam mana tu? Pandai-pandailah fikirkan ya.

6) Kurangkan makanan dan minuman bergula.

7) Amalkan makan bawang putih yang bertindak sebagai antibakteria dan antivirus semulajadi. Tapi kalau nak makan yang mentah-mentah ada yang tak lalu pulak bukan? Pulak tu nanti mulut berbau bawang putih pula. Jangan risau. Boleh cuba Garlic Complex. 
Kesan kurang rasa gatal boleh dirasai seawal 2 hari untuk sesetengah orang. Dan lagi kebaikan Garlic Complex ini, membantu membuang angin dalam badan.



Untuk tempahan / konsultansi, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978


Keputihan dan wanita tidak dapat dipisahkan. Cuma tahap keputihan dan kekerapan mendapatnya sahaja yang berbeza. Keputihan pada ibu hamil...

0 comments: