4 Cara Mengatasi Simptom Pra Menopause Untuk Lebih Selesa Dan Sihat

11:09 am Emalin Mohd 2 Comments

Apabila sudah mencapai umur 40an, golongan wanita akan menghampiri fasa menopause tetapi ada yang mengalami seawal 30an dan ada yang lebih lewat lagi iaitu ketika umur 50an.



Sebelum menopause, akan terjadi dulu pra menopause iaitu apabila hormon estrogen tidak dikeluarkan secukupnya. Estrogen berfungsi untuk perkembangan wanita dan juga untuk sistem reproduktif.

Antara simptom pra menopause ialah:


Dan itu juga yang telah dialami oleh kakak sepejabat. Walaupun bekerja di dalam aircond, adakalanya beliau mengalami panas badan sehingga peluh mencurah-curah. Rasa badan juga sudah tidak selesa lagi.

Pada mulanya beliau mencuba GLA Complex dan belum sebotol lagi supplement tersebut habis, sudah terasa kesannya. Beliau rasa lebih selesa dan lebih bertenaga.

Tetapi bagi memastikan apa yang beliau alami ialah pra menopause beliau telah mendapatkan nasihat doktor.

Dan, ini nasihat yang beliau perolehi untuk mengurangkan simptom yang dialami.

1) Amalkan pemakanan tambahan soya namun bukan soya di pasaran dalam botol atau kotak. Pastikan ia adalah serbuk soya. Soya mengandungi isoflavone iaitu sejenis phytoestrogen. Serbuk soya yang diproses dengan menggunakan air mengandungi isoflavone yang tinggi berbanding menggunakan alkohol dengan perbandingan 102:12 untuk setiap 35 auns. Untuk mendapatkan serbuk soya yang dimaksudkan dengan diproses menggunakan air, ESP adalah pilihan terbaik.

2) Memastikan kalsium dibekalkan kepada badan mencukupi. 

3) Melakukan senaman yang bersesuaian untuk mengurangkan risiko osteoporosis. Antara senaman yang boleh dilakukan ialah dengan senamrobik dan zumba. Elakkan senaman turun naik tangga kerana boleh memberi kesan kepada lutut.

4) Meneruskan pengambilan EPO atau untuk kakak ini ialah GLA Complex. EPO Shaklee lebih dikenali dengan GLA Complex. Ia juga mengandungi vitamin E. Kedua-dua kandungan vitamin E dan juga EPO ini boleh mengurangkan kekeringan di faraj.


Set Pra Menopause ini mengandungi kesemua vitamin dan pemakanan tambahan seperti nasihat yang beliau perolehi.

ESP ialah soya protein manakala Ostematrix pula mengandungi kalsium dan vitamin D. Vitamin D memastikan kalsium diserap dengan lebih efektif. GLA Complex pula ialah EPO Shaklee.

Untuk konsultansi dan tempahan, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978

Apabila sudah mencapai umur 40an, golongan wanita akan menghampiri fasa menopause tetapi ada yang mengalami seawal 30an dan ada yang lebih ...

2 comments: