Bentan Selepas Bersalin, Betul Atau Tidak?

4:00 pm Emalin Mohd 10 Comments

Pernah atau tidak ibu berpantang tiba-tiba mengalami rasa seram sejuk sehingga boleh menggigil di waktu tengah hari? Kemudian, badan rasa tak selesa dan Ada kalanya perut rasa tegang.


Pasti orang-orang tua akan berkata ibu tersebut telah melanggar pantang seperti tersadung ibu jari kaki pada bendul atau minum air sejuk atau makan makanan yang dikatakan tidak boleh dimakan sewaktu di dalam pantang.

Berdasarkan perubatan pula bentan adalah salah satu keadaan di mana terdapat masalah berlaku semasa tempoh berpantang iaitu terjadinya jangkitan kuman.

Jangkitan kuman ini boleh berlaku pada luka jahitan semasa proses bersalin normal atau bersalin secara caesarean. 

10 TIPS BAGI PENJAGAAN LUKA SELEPAS BERSALIN ELAK BENTAN

1) Memastikan tempat luka sentiasa kering

2) Elakkan menyapu ubat-ubatan atau minyak selain yang dibekalkan oleh doktor sahaja

3) Sentiasa melihat keadaan luka samaada kelihatan merah atau bengkak atau pun jika terasa sakit eloklah berjumpa doktor 

4) Lakukan pergerakan secara berhati-hati. Berbarung sahaja tanpa melakukan pergerakan boleh menyebabkan darah beku.

5) Minum air secukupnya kerana semakin banyak minum air semakin kerap buang air sekaligus mencuci pundi kencing. Kurang minum air boleh menyebabkan terkena jangkitan pundi kencing.

6) Elakkan mengambil makanan yang telah diketahui mempunyai alahan terdapat makanan tersebut. Ayam sebenarnya boleh dimakan jika tiada alahan pada ayam.

7) Mengelakkan makanan yang diketahui mengandungi angin atau boleh melepaskan gas tertentu menyebabkan perut tidak selesa seperti kekacang.

8) Mengambil vitamin C kerana ia membantu meningkatkan imun badan daripada jangkitan kuman dan vitamin C terbaik tentunya Sustained Release Vitamin C.

9) Mengambil protein secukupnya untuk mempercepatkan penyembuhan luka seperti Energizing Soy Protein (ESP) yang dihasilkan dari soya tidak dimodifikasi genetic.

10) Mengambil pil zat besi dan multivitamin  seperti multivitamin Vitalea Shaklee yang telah sedia Ada zat besi di dalamnya.

Peraturan dalam pantang yang tidak boleh minum air banyak atau tidak boleh makan buah boleh menjadi punca terjadinya sembelit sehingga ada yang terkena buasir atau jangkitan pundi kencing. 

Sebenarnya selepas bersalin makan makanan berkhasiat amat penting bagi memastikan proses penyembuhan luka berlaku dengan baik dan pada masa yang sama dapat membekalkan sumber makanan terbaik bayi iaitu susu ibu.

Bagi yang sedang menyiapkan diri untuk bersalin, set bersalin Shaklee ini amat bagus sekali dan boleh diambil dari hari pertama kelahiran bayi. Malah boleh diambil semasa hamil lagi.


Set bersalin



Dan video ini menunjukkan ibu yang sering bersalin anak pertama dan lihat apa terjadi apabila beliau mengamalkan set di atas?

Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakitj Sembelit from iReach HD on Vimeo.


Tempah sekarang. Hubungi,
Marlinny bt Mohamad SID # 968112
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall 
http://emalinmohd.blogspot.com
Call / SMS / Whatsapp : 0192500978







Pernah atau tidak ibu berpantang tiba-tiba mengalami rasa seram sejuk sehingga boleh menggigil di waktu tengah hari? Kemudian, badan rasa t...

10 comments:

  1. kalau ada rawatan yang betul masa bersalin..memang tiada masalah punya!

    ReplyDelete
  2. bila berpantang..kena berpantang betul-betul///

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi ema..
      Haah. Memang kena pantang betul-betul tapi pastikan juga pantang tersebut mendatangkan Kebaikan dan cukup nutrisi

      Delete
  3. Pernah terbaca beberapa entry blogger yang alami masalah bentan ni..mujur saya tak pernah alami..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke Diana? Memang rasa tak selesa dan rasa tak sihat kalau kena bentan ni

      Delete
  4. Oh saya mesti sembelit time bersalin. Sebab tak minum air banyak lah. Nasib lah tak pernah bentan tu. Mudah stress juga kalau tak jaga betul-betul sebab tak selesa dan letih. Supplemen memang sangat bagus untuk cover semua masalah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sembelit masa berpantang yang paling elok makan Ostematrix. Insyaallah lawas

      Delete
  5. cahayacinta.com
    ais jangan minum bahaya mana jalan mesti duduk tertib katanya heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ais ya jangan minum tapi air kena minum banyak :)

      Delete