Kenapa Perlu Mengambil Vitamin C?

8:23 am Emalin Mohd 0 Comments

Pernah atau tidak kita menggaru dan ada tanda-tanda putih muncul kemudiannya? Ia terjadi disebabkan kulit kering dan antara sebab kulit kering ialah kekurangan vitamin C.
Cuba garu lengan anda sekarang dan lihat perbezaannya.
Kekurangan vitamin C pada badan juga dapat dilihat dengan simptom seperti:
1.  Penyakit skurvi
2.  Kulit kering dan kasar
3. Gigi   longgar 
4. Gusi mudah berdarah
5.  Kapilari darah di bawah kulit  pecah. 
6.  Luka, lebam dan  penyakit kulit lambat sembuh. 
7.  Kurang daya  tahan atau mudah sakit
8. Wajah nampak lebih tua berbanding usia akibat kekurangan kolagen
9. Mudah stress
10. Mudah mendapat demam dan selsema


Vitamin C adalah vitamin larut air yang bermaksud ia tidak akan disimpan di dalam badan. Jika makan terlalu banyak makanan yang mengandungi vitamin C pada satu-satu masa pun, lebihan vitamin C akan dibuang dari dalam badan. Jadinya, kita kena pastikan makanan kita sentiasa mengandungi Vitamin C.
Sukar untuk melakukan sebegitu? Saya pasti menu makan tengah hari di pejabat kita jarang sekali kita makan buah oren (antara jenis buah yang mengandungi vitamin C)!

Apa yang kita boleh lakukan?
Ambil supplement Vitamin C!!
Memang banyak vitamin C berada di pasaran tetapi Vitamin C keluaran Shaklee yang dikenali sebagai Sustain Release Vitamin C ini adalah pilihan tepat. Ia mengandungi khasiat lebih kurang 7 biji oren termasuk kulit oren sekali bernilai 500mg vitamin C. 1 tablet Sustain Release Vitamin C Shaklee mengandungi 500mg Vitamin C!! Badan tidak akan menganggap sumber vitamin C ini berlebihan kerana khasiatnya akan dibebaskan secara perlahan-lahan dan berterusan. 

Ujian klinikal telah membuktikan vitamin C di dalam 2 tablet Vitamin Shaklee (di dalam jurang masa 5 jam) mampu kekal di dalam plasma darah kita selama 24 jam. Setiap tablet mengandungi 120mg bioflavonoid (25% dari bioflavonoid, diekstrak dari kulit buah) yang juga dikenali sebagai Vitamin C Complex. Ia mempunyai kemampuan meningkatkan keberkesanan vitamin C di dalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria dan radikal bebas.

8 sebab lain kenapa anda perlu mengambil Vitamin C Shaklee

1. Membentuk collagen – Merangsang pembentukan collagen. Collagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. Oleh itu ianya mampu mengurangkan kedutan dan menghalang otot menjadi lembik.

2. Memperbaiki Simptom Pendarahan – Kekurangan vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam di kulit, pemulihan kecederaan yang lambat, kulit kering, ruam dan kulit kasar.
3. Meningkatkan Sistem Imun – Vitamin C membantu membina sel darah merah yang sihat untuk menyerap zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, mempertingkatkan alergi hidung dan kulit, asthma. Juga mempercepatkan proses pemulihan dan mengurangkan symptom flu dan selesema.
4. Mengurangkan risiko kanser – Ia adalah anti-oksidan yang berkuasa, mampu meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel-sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh kita dengan berkesan. Ia juga mampu menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel-sel kita.
5. Mencantikkan Kulit – Pengambilan vitamin C setiap hari menjadikan kulit lebih cerah, melambatkan penuaan, dan menyekat pembentukan pigmentasi. Pigmentasi adalah penyebab utama kejadian jeragat.
6. Mengurangkan Insomnia – Insomnia menyebabkan kesukaran untuk tidur berpunca daripada keresahan (Anxiety). Vitamin C berupaya mengurangkan keresahan sekaligus mengurangkan masalah insomnia.
7. Mengekalkan Kolesterol Sihat – Ianya mampu mengurangkan kolesterol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghindarkan arteriosclerosis, thrombus, menghalang pendarahan dalaman, hidung berdarah, pendarahan serebral dan skurvi.

8. Mengurangkan risiko luka sukar sembuh pada pesakit kencing manis - Ini kerana glukos dan Vitamin C memasuki sel melalui saluran yang sama. Apabila kandungan glukos yang tinggi dalam darah, glukos dan vitamin C terpaksa bersaing untuk memasuki sel dan kandngan yang tinggi akan menang. Ini akan menjadikan sel kekurangan vitamin C dan apabila proses ini berulang dan berterusan, ia mengakibatkan penyakit-penyakit yang berpunca daripada kekurangan Vitamin C muncul. Contohnya ialah luka yang tidak sembuh menyebabkan anggota badan terpaksa dipotong.



vitamin c shaklee
Vitamin C Shaklee dengan kajian klinikal di mana khasiatnya dibebaskan secara perlahan-lahan. Harga RM92.50 sebotol mengandungi 180 biji.


vitamin c kanak-kanak
Chewable Vitamin C mengandungi 100mg dan sesuai untuk yang tidak boleh menelan. Namun perlu diingatkan ia bukan vitamin C yang dilepaskan secara perlahan-lahan.  Harga RM37.50 sebotol mengandungi 90 biji


Hubungi:
Marlinny bt Mohamad SID # 968112
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall 
www.emalinmohd.blogspot.com
Call / SMS / Whatsapp : +60192500978










Pernah atau tidak kita menggaru dan ada tanda-tanda putih muncul kemudiannya? Ia terjadi disebabkan kulit kering dan antara sebab kulit ker...

0 comments: