Rawatan Kecederaan Semasa Bersukan

Perkara yang paling digeruni ahli sukan ialah kecederaan semasa bersukan seperti ligament terkoyak. Untuk sembuh memang ambil masa. Ligament terkoyak walau pun tidak putus mengambil masa hingga 6 bulan untuk sembuh dan Ada ahli sukan yang terpaksa bersara daripada bersukan.



Futsal walau pun bermain di dalam Padang yang kecil juga antara penyumbang jenis kecederaan pada ligament. Pergerakan yang pantas semasa membawa bola sama ada semasa menggelecek atau mengawal bola boleh menyumbang kepada kecederaan jika tidak berhati-hati.

Perkara pertama yang perlu dilakukan jika mengalami kecederaan ialah mengaplikasikan RICE. 


Rest - Rehat dalam tempoh 24-48 jam dan terus berjumpa doktor jika anggota badan tidak boleh digerakkan.

Ice - Letak ais yang telah dibungkus atau Cold pack ke kawasan yang tercedera dalam tempoh 10 minit untuk tiga hari berturut-turut.

Compression - Bandage kawasan yang tercedera untuk mengurangkan bengkak.

Elevation - Pastikan kawasan tercedera diletak lebih tinggi daripada paras jantung untuk mengelakkan cecair berkumpul. 


Jangan lupa berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan yang sesuai. 


Pada masa yang sama, terdapat juga supplement dan vitamin yang boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan.


❤️ Vitamin C membantu pembentukan dan membiak pulih tisu.

❤️ Zinc membina semula tisu yang rosak

❤️ Glucosamine menghasilkan macromolekul seperti proteiglycan dan glucosaminoglycan untuk pembentukan ligament


Untuk tempahan vitamin anda:
Marlinny bt Mohamad SID # 968112
PM: www.facebook.com/messages/emalinmohdmall 
www.emalinmohd.blogspot.com
Call / SMS / Whatsapp : 0192500978




Ingin terus membuat tempahan dengan Shaklee? Klik di bawah:






No comments:

Post a Comment