1 Cara Mencegah Osteoporosis Dengan Kalsium

2:00 am Emalin Mohd 0 Comments

Kata rakan saya, seorang doctor perubatan kita boleh menjadi pendek apabila diinjak usia. Haa??? Dah la sedia ada redang je kan takkan nak bertambah redang lagi..
 
Semak ketinggian anda!! Jika dulu 150cm hari ini berapa? 148 cm? Jika ya, mungkin itu petanda awal osteoporosis.
 

 
 
 
Kurang ketinggian bukan bermaksud ada anggota badan kita terpotong tapi sebab density tulang dah makin berkurang macam dalam gambar di atas. Semuanya kerana osteoporosis.
 
 
Apa itu Osteoporosis?
 
Osteoporosis adalah keadaan kemerosotan kepadatan normal tulang, menyebabkan tulang menjadi rapuh.   Ia menyumbang kepada keadaan poros tulang dan menjadikan tulang seperti span dan rapuh dari dalam. Masalah yang berlaku pada tulang rangka ini melemahkannya dan menyebabkan risiko tulang retak atau patah semakin meningkat.
 
Tulang normal mengandungi protein, kolagen dan kalsium yang menjadikannya kuat.
 
Tulang yang mempunyai masalah osteoporosis pula boleh retak hanya disebabkan kecederaan ringan yang biasanya tidak boleh menyebabkan tulang patah. Keretakan boleh terjadi sama ada dalam bentuk retak (seperti pinggul retak) atau rekahan mampat pada tulang vertebra tulang belakang. Tulang belakang, pinggul dan pinggang adalah kawasan yang biasa mengalami retak tulang yang turut berkemungkinan berlaku pada tulang rangka lain.
 
Dianggarkan satu daripada tiga wanita dan satu daripada 12 lelaki berumur melebihi 50 tahun kini menderita akibat osteoporosis di seluruh dunia. Kos bagi rawatan osteoporosis seluruh dunia untuk semua peringkat umur pula dijangka meningkat kepada AS$131.5 bilion (RM432.4 bilion) menjelang 2050. Selain itu, insiden keretakan pinggul di seluruh dunia dijangka meningkat sebanyak 240 peratus bagi wanita dan 310 peratus bagi lelaki menjelang 2050.
 
Sumber : Sini
 
Kalau dah mengalami Osteoporosis nak ubati tu susah jadi memang kena cegah. Nak cegah macammana? Tak lain tak bukan kena pastikan kalsium diperolehi dengan secukupnya terutama setelah berumur 30 tahun sebab setelah masuk peringkat ini jika tidak dijaga sebaiknya keperlan kalsium, kepadatan tulang akan berkurang. Tambahan pula, apabila wanita tersebut hamil dan menyusu anak. Memang kena cukup kalsium.
 
“Rakyat Malaysia mesti mengubah gaya hidup mereka dengan mengamalkan diet seimbang dan mengambil lebih banyak makanan yang kaya dengan kalsium serta sering bersenam untuk meningkatkan kesihatan tulang mereka,” kata Pakar Ortopedik dan Trauma yang terkenal, Dr. Chin Chee Howe (Sumber: Sini)
 
 
 

Jadi, kena pastikan makanan harian cukup keperluan kalsium. Kalsium bukan ada pada susu sahaja. Ada banyak sumber makanan lain yang mengandungi kalsium seperti:
 

Yogurt

Keju

Sayuran Hijau: Sawi, bayam & brokoli

Buah-buahan & Kekacang: Almond, apricot & soya

Makanan laut: Tulang ikan sardine

 
Sukar untuk memastikan kalsium seharian mencukupi? Pilihan terbaik anda:
 
 
Ostematrix Shaklee - satu pil bersamaan 500mg kalsium
 
 
 
 
AMARAN:
Minuman berkarbonat, kafein & alcohol boleh mengurangkan kadar serapan atau menghilangkan kalsium di dalam badan:
 
 
Untuk tempahan / pertanyaan:
Hubungi Pn Emalin di 0192500978

 



Kata rakan saya, seorang doctor perubatan kita boleh menjadi pendek apabila diinjak usia. Haa??? Dah la sedia ada redang je kan takkan nak ...

0 comments: