Mudah Sangat Dapat Penyakit Berjangkit Kena Cari Penawar

2:03 pm emalin mohd 0 Comments

Haih lah..orang depan ni selsema pulak. Aku ini pasti malam ni dah mula sok-sek. Monolog sendirian apabila kawan sepejabat demam selsema. Apa nak buat? Orang kata imun badan lemah. Pantang ada sahaja yang sakit. Demam ke selsema, esok pasti terkena juga.



Nak kata tak cukup makan, eh 6 kali makan jugalah. Takkan tak cukup khasiat lagi dalam badan ini. Tertanya-tanya juga.

Nak tak nak pergilah tanya kawan yang nampak sihat selalu. Cergas selalu.

Rupa-rupanya ia berkaitan dengan sistem imun badan sendiri. Imun badan ini seumpama askar atau pengawal keselamatan sendiri yang mengawal tubuh badan daripada dierang oleh makhluk asing yang tidak dikenali. Makhluk asing ini seperti bakteria, kulat dan virus. Ia mempertahankan badan dari jangkitan dan pembentukan sel yang tidak normal.

Namun bukan itu sahaja, imun badan juga membantu mengurangkan simptom atau risiko yang terjadi sekiranya terdapat juga serangan virus, bakteria atau kulat ini. Ini disebabkan keupayaan sistem badan mengingati serangan lama dan mengelak daripada terkena lagi atau sembuh dengan lebih cepat.

Imun badan yang lemah menyebabkan seseorang lebih mudah mendapat penyakit daripada yang mempunayi imun badan yang tinggi.

Terdapat 3 tahap perlindungan imun badan iaitu:

TAHAP PERTAMA:
Tahap pertama ini terdiri daripada kulit, mukus, saliva, air mata, peluh dan asid gastrik yang melindungi badan daripada benda asing. Sebagai contoh kulit melinudngi daripada kuman memasuki badan namun jika kulit mengalami luka, kadar kebarangkalian kuman memasuki badan lebih tinggi. 

Apabila kuman sudah memasuki badan, ketika inilah imun badan peringkat kedua perlu bertindak.

TAHAP KEDUA:
Kuman yang sudah memasuki badan akan berhadapan pula dengan askar yang terdiri daripada sel darah putih yang bertindak sebagai pembunuh kuman tersebut. SIstem imun akan memberi signal kepada interferon (sejenis protein) dalam mengaktifkan dan memperkukuhkan 'serangan' kuman tadi.

TAHAP KETIGA:
Pada tahap ini, sistem imun akan memberi tindak balas khusus terhadap kuman tersebut dan mengingatinya. Jika ada serangan kali kedua, askar akan bertindak lebih pantas kerana telah mengenali jenis kuman tersebut. Apabila terlalu banyak askar yang bertindak untuk membunuh kuman, ia boleh memberikan kerosakan kepada sel. Dan dengan itulah badan memerlukan resveratrol dan folifenol untuk penyembuhan sel yang segera.

VITAMIN DAN SUPPLEMENT UNTUK MENINGKATKAN TAHAP IMUN BADAN:

ASAS:
1) ESP: Protein terbaik daripada tumbuhan yang mengadnungi semua jenis asid amino yang diperlukan oleh badan. Ia mengukuhkan struktur kulit, membantu meningkatkan penghasilan antibodi dan mnegurnagkan risiko kuman memasuki badan.

2) VIAT-LEA: Mengandungi semua vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan agar semua sistem badan berfungsi secara optimum.

3) OMEGA GUARD: Omega Guard mengandungi Omega 3 yang membantu mengurangkan keradangan yang mungkin berlaku.

SEKUNDER:
1) NUTRIFERON: Mengandungi bahan semulajadi seperti biji labu, Plantago seeds, Bunga Safflower dan Japanese Honey Suckle yang meningkatkan interferon secara semulajadi.

2) CAROTOMAX: Carotenoid yang terdapat di dalam Carotomax akan meneutralkan radikal bebas dan meningkatkan aktiviti sel darah putih.

3) GARLIC COMPLEX: Bawang putih amat sinonim dalam membantu mengatasi masalah kesihatan dan membantu dalam penghasilan sel darah putih.

4) VITAMIN C: Vitamin C secara umunya adalah tulang belakang bagi sistem imun. Ia membanru dalam meningkatkan tahap imun badan.

TERTIER:
VIVIX: Ia mengadnungi resveratrol dan folifenol yang memabntu badan dalam memperbaiki dan melindungi DNA sel daripada kerosakan akibat serangan kuman atau radikal bebas.

Keliru untuk pilih yang mana satu?

HUBUNGI PN EMALIN MOHD 
+60192500978 (SMS / WHATSAPP)


Haih lah..orang depan ni selsema pulak. Aku ini pasti malam ni dah mula sok-sek. Monolog sendirian apabila kawan sepejabat demam selsema. A...

0 comments:

Ibu Hamil Sakit Gigi Waktu Malam Nak Buat Apa?

8:23 am emalin mohd 0 Comments

"Adoi..sakitnya gigi nih. Nak buat apa? Dah malam-malam mana nak cari dentist! Dah la tengah pregnant."



Dan nasib baik kita dalam zaman teknologi. Tanya terus kawan-kawan. Apa nak buat masa ni? Rawatan kecemasan sebelum nak jumpa doktor esok harinya.

Nak makan painkiller tak ada pulak. Lagipun tengah hamil. Tak pasti painkiller mana yang boleh diambil.




Berdasarkan pengalaman kawan dan dengan vitamin yang ada, inilah rawatan kecemasan yang boleh diamalkan.

Ana:
Korang, nak tanya kalau hamil trimester kedua boleh buat rawatan gigi tak?

Saya rasa kena tampal balik.

Sebab tampal dulu rasa ngilu. Tak sedap betul rasa hari ini. Nyut-nyut rasanya.

Khairani:
Vivix ada tak Ana?

Cuba sapu Vivix ke tempat nyut-nyut tadi.

Kemudian ambil vitamin B Complex dan Ostematrix. Setelah ambil, cuba tidur.


Dan apa komen Ana setelah mengamalkannya?



Jika anda alami masalah yang sama, hubungi:

Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 019 250 0978


"Adoi..sakitnya gigi nih. Nak buat apa? Dah malam-malam mana nak cari dentist! Dah la tengah pregnant." Dan nasib baik kita ...

0 comments:

Cara Hilangkan Rabun Silau Dengan Mudah

2:42 pm emalin mohd 0 Comments

Waktu malam kalau kena memandu rasa seksa jiwa dan raga. Mana taknya ada rabun silau! Ada sahaja kereta dari depan sudah terkedip-kedip dan mula kecilkan mata sebab rasa silau sangat. Rasa buta sekejap pun ada. Berpinar rasa mata. Kalau lama-lama memandu boleh sakit kepala dibuatnya.


Ada yang sama tak situasi ini? Ada yang alami rabun silau?

PUNCA RABUN SILAU

Ia terjadi akibat silau yang berpunca daripada astigmatisme. Selain itu, silau juga boleh berlaku akibat keradangan, terdapatnya jangkitan pada mata atau selepas pembedahan mata seperti pembuangan selaput katarak, ketumbuhan pada kelopak mata atau penyakit kornea seperti keratoconus. 

Astigmatisme berkait rapat dengan penglihatan menjadi kabur pada semua jarak yang disebabkan oleh permukaan kornea atau kanta tidak sekata. Astigmatisme pada pesakit kencing manis juga biasa berlaku dikenali sebagai renticular astigmatism, kandungan gula yang berlebihan mampu mengubah bentuk kanta pesakit.
RAWATAN BAGI RABUN SILAU
Bagi yang mengalami rabun silau, pemakaian cermin mata amat membantu untuk mengurangkan silau. 

Selain daripada penggunaan cermin mata, RGP yang menggunakan teknik orthokeratology iaitu memakai kanta sentuh separa keras semalaman bagi membentuk semula kornea menjadi rawatan alternatif bagi memperbaiki keadaan rabun tersebut.
Teknik senaman yang dikenali Eye-Robic juga merupakan antara pilihan dalam merawat permukaan kornea dan kanta ini.Ia juga dapat membantu melegakan ketegangan pada otot mata.
Bagi kes-kes tertentu, rawatan Photorefractive keratectomy (PRK), Laser-Assisted Sub-Epithelial Keratectomy (LASEK) atau Laser-assisted In Situ Keratomileusis (Lasik) akan digunakan.
Hanya di dalam kes serius sahaja pengimplanan kanta atau kornea (Restore) dilakukan bagi memulihkan tahap penglihatan pesakit.

Tapi katanya ada juga cara mudah untuk kurangkan rabun silau.



Inilah supplemen yang membantu sangat dalam mengurangkan rabun silau.


CarotoMax® daripada Shaklee adalah perlindungan antioksida daripada sumber semulajadi. Nutrien yang terkandung di dalam Carotomax didapati membantu:
  • Meningkatkan densiti pigmen makula iaitu kawasan kritikal di dalam mata untuk penglihatan yang baik dan tajam
  • Menjadi penapis kepada cahaya UV yang membahayakan
  • Menyokong kesihatan mata

Carotomax juga mengandungi beta carotene. Kebaikan beta carotene ialah:

  • Beta-carotene adalah vitamin A di dalam bentuk asal yang akan ditukar di dalam badan mengikut keperluan di dalam badan. Jadinya, tiada isu vitamin ini berlebihan di dalam badan. Namun jika mengambil retinoic acid, ia adalah vitaminA dalam bentuk sintetik dalam keadaan "active". Jika diambil secara berlebihan ia boleh membahayakan badan.
  • Alpha dan beta carotene sangat elok bagi yang menghidapi rabun silau.

Selain daripada itu, Carotomax juga mengandungi

  • Astaxanthin yang sangat bagus untuk menghalang oksidasai akibat kolestrol jahat
  • Lutein dan zeaxanthin yang sangat baik untuk retina mata dan makula. Selain itu, ia juga baik untuk jantung dan sistem imun badan
  • Lycopene iaitu antioksidan yang kuat dan baik untuk jantung





TESTIMONI SUPLEMEN UNTUK MATA YANG SIHAT




Waktu malam kalau kena memandu rasa seksa jiwa dan raga. Mana taknya ada rabun silau! Ada sahaja kereta dari depan sudah terkedip-kedip dan...

0 comments:

Vitamin C Terbaik Untuk Kulit Putih Gebu

10:35 am emalin mohd 3 Comments

Tatkala usia memasuki umur 30an sudah mula kelihatan kesan-kesan penuaan. Jika tidak dijaga kulit akan menjadi kusam dan jeragat akan mula muncul. Ketika itu, butang panik akan tertekan dan kita menjadi stress untuk mengatasi masalah kulit kusam.

Lagi-lagi jika pasangan sudah mula bersuara dan mula memuji wanita lain. Lagi rasa tersentap.

Ketika itu memang rasa nak pergi buat bleaching sahaja muka untuk mendapatkan kulit yang putih dan gebu masa zaman 20an dulu. Atau ada yang sudah mengambil suntikan atau IV drip produk tertentu yang popular di pasaran untuk kulit yang cantik menawan.

JIka anda ingin mencari produk yang ternyata SELAMAT dan tidak mendatangkan mudarat pada badan anda dan pada masa yang sama dapat kulit, putih dan gebu sebenarnya VITAMIN C boleh membantu anda.

8 sebab kenapa anda perlu mengambil Vitamin C Shaklee

1. Membentuk collagen – Merangsang pembentukan collagen. Collagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. Oleh itu ianya mampu mengurangkan kedutan dan menghalang otot menjadi lembik.

2. Memperbaiki Simptom Pendarahan – Kekurangan vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam di kulit, pemulihan kecederaan yang lambat, kulit kering, ruam dan kulit kasar.
3. Meningkatkan Sistem Imun – Vitamin C membantu membina sel darah merah yang sihat untuk menyerap zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, mempertingkatkan alergi hidung dan kulit, asthma. Juga mempercepatkan proses pemulihan dan mengurangkan symptom flu dan selesema.
4. Mengurangkan risiko kanser – Ia adalah anti-oksidan yang berkuasa, mampu meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel-sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh kita dengan berkesan. Ia juga mampu menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel-sel kita.
5. Mencantikkan Kulit – Pengambilan vitamin C setiap hari menjadikan kulit lebih cerah, melambatkan penuaan, dan menyekat pembentukan pigmentasi. Pigmentasi adalah penyebab utama kejadian jeragat.
6. Mengurangkan Insomnia – Insomnia menyebabkan kesukaran untuk tidur berpunca daripada keresahan (Anxiety). Vitamin C berupaya mengurangkan keresahan sekaligus mengurangkan masalah insomnia.
7. Mengekalkan Kolesterol Sihat – Ianya mampu mengurangkan kolesterol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghindarkan arteriosclerosis, thrombus, menghalang pendarahan dalaman, hidung berdarah, pendarahan serebral dan skurvi.

8. Mengurangkan risiko luka sukar sembuh pada pesakit kencing manis - Ini kerana glukos dan Vitamin C memasuki sel melalui saluran yang sama. Apabila kandungan glukos yang tinggi dalam darah, glukos dan vitamin C terpaksa bersaing untuk memasuki sel dan kandngan yang tinggi akan menang. Ini akan menjadikan sel kekurangan vitamin C dan apabila proses ini berulang dan berterusan, ia mengakibatkan penyakit-penyakit yang berpunca daripada kekurangan Vitamin C muncul. Contohnya ialah luka yang tidak sembuh menyebabkan anggota badan terpaksa dipotong.

1 SEBAB PENTING KENAPA PERLU VITAMIN C SHAKLEE



Memang banyak vitamin C berada di pasaran tetapi Vitamin C keluaran Shaklee yang dikenali sebagai Sustain Release Vitamin C ini adalah pilihan tepat. Ia mengandungi khasiat lebih kurang 7 biji oren termasuk kulit oren sekali bernilai 500mg vitamin C. 1 tablet Sustain Release Vitamin C Shaklee mengandungi 500mg Vitamin C!! Badan tidak akan menganggap sumber vitamin C ini berlebihan kerana khasiatnya akan dibebaskan secara perlahan-lahan dan berterusan. 

Ujian klinikal telah membuktikan vitamin C di dalam 2 tablet Vitamin Shaklee (di dalam jurang masa 5 jam) mampu kekal di dalam plasma darah kita selama 24 jam. Setiap tablet mengandungi 120mg bioflavonoid (25% dari bioflavonoid, diekstrak dari kulit buah) yang juga dikenali sebagai Vitamin C Complex. Ia mempunyai kemampuan meningkatkan keberkesanan vitamin C di dalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria dan radikal bebas.
TESTIMONI VITAMIN C SHAKLEE



Hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 019 250 0978


Tatkala usia memasuki umur 30an sudah mula kelihatan kesan-kesan penuaan. Jika tidak dijaga kulit akan menjadi kusam dan jeragat akan mula ...

3 comments:

Cara Menambah Pendapatan Bulanan Dengan Kos Permulaan Rendah

7:45 am emalin mohd 0 Comments

Gaji tetap sama dan jika naik pun berapalah sangat. Paling-paling 10% kenaikan gaji tahunan. Melainkan naik pangkat atau mencari kerja lain. Namun zaman sekarang untuk mencari pekerjaan lain pun mencabar juga.

Perbelanjaan pula semakin naik. Mana ada yang turun bukan kecuali hujan. Ada yang ingin menambah pendapatan bulanan tanpa mengeluarkan kos yang tinggi?


Seperti kisah kami berdua. Kami tidak mengenali antara satu sama lain sebelum ini. Tiada laluan kami yang sama, Namun kerana sekeping gambar di internet, beliau berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk tersebut.

Inilah gambar tersebut. Botol-botol Ostematrix yang tersusun cantik menarik minat beliau untuk menghubungi saya. Ketika itu beliau tengah hamil anak sulung dan mengalami kejang kaki. Hampir setiap malam menahan kesakitan.



Setalah mengamalkan Ostematrix, akhirnya kejang kaki beliau tiada dan hilang terus. Sejak tiu, beliau memang konsisten mengamalkan produk shaklee dan setelah bersalin meneruskan pula dengan Set Menambah Susu Ibu.

Sekali lagi beliau berpuas hati dengan kesan yang beliau alami. Susu ibu bertambah dan menjadi pekat.

Dan akhirnya beliau menjadi ahli dan kemudian tergerak hati untuk mula berkongsi manfaat yang diperolehinya dan tanpa disangka  mendapat maklum balas yang baik dari rakan sekeliling. Dan beliau TERPAKSA menjual dan TERPAKSA menerima bonus selain untung runcit.

Best bukan?

Dengan hanya pendaftaran menjadi ahli kurang daripada RM100.00 beliau memperolehi banyak manfaat. Lagi best bisnes ini ianya:

  • Tidak perlu menyimpan stok
  • Boleh order terus dan pihak Shaklee poskan kepada pelanggan
  • Dapat untung runcit 
  • Dapat bonus yang dibayar tengah bulan berikutnya
  • Produk yang mempunyai kajian saintifik
  • Produk yang SELAMAT dan BERKESAN


Bersama team Shakleepreneur (Founder: www.mamabijak.com)

Jika anda seorang pelajar berumur 18 tahun ke atas atau yang sudah mempunyai kerjaya tetap atau suri rumah yang sukar untuk ke sana ke mari, sertai kumpulan kami! Dengan syarat anda mempunyai telefon pintar beserta talian internet. Saya akan coach anda untuk sama-sama menambah pendapatan tanpa ada cas tambahan.

Hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 019 250 0978


Gaji tetap sama dan jika naik pun berapalah sangat. Paling-paling 10% kenaikan gaji tahunan. Melainkan naik pangkat atau mencari kerja lain...

0 comments:

Set Ramadhan Untuk Anak Agar Tahan Berpuasa Sepanjang Hari

12:34 pm emalin mohd 0 Comments

Kurang sebulan lagi kita akan mula berpuasa. Dan ntuk tahun ini anak-anak yang sudah besar sudah berazam dan berulang kali berkata ingin berpuasa penuh sekiranya mereka sihat.

Yang sulung tahun lepas terpaksa ponteng sehari sebab demam jadi tahun ini snagat bersemangat untuk berpuasa penuh katanya.


Sebagai seorang ibu, sangat gembira mendengar azam anak. Dan tahun ini juga, anak-anak bersekolah akan bercuti semasa 2 minggu di awal Ramadhan dan kemudian sesi persekolahan semasa 2 minggu sebelum bercuti untuk menyambut Syawal.

Selain daripada memikirkan menu berkhasiat untuk bersahur, saya juga memikirkan dan merancang untuk memberikan makanan tambahan untuk anak semasa bulan Ramadhan nanti.

3 set inilah yang bakal disediakan untuk anak-anak nanti bagi bekalan sepanjang Ramadhan.

CHEWABLE VITA-C PLUS
Vitamin C ini sesuai untuk anak-anak dengan rasa masam manis bagi membekalkan keperluan vitamin C harian mereka. Ia boleh dikunyah sebelum anak-anak masuk tidur. Khasiat vitamin C sangat banyak terutama untuk anak-anak. Antaranya mengutakan imun badan mereka dan mengurangkan risiko demam selsema di kalangan anak-anak. 

PERFORMANCE DRINK
Minuman berperisa oren ini sangat sedap dijadikan juadah berbuka puasa. Ia membekalkan elektrolit untuk badan tanpa gula yang berlebihan. Ia juga boleh dijadikan minuman ala-alan soda herba dengan resepi seperti berikut:

Bahan-bahan:
3 sudu besar Performance Drink
1 batang serai
1 tangkai daun pudina
1 hiris lemon
1 biji Asam Boi
2-3 biji laici atau longan
3 ketul ais

MEAL SHAKES
Meal shakes ialah multivitamin dalam bentuk serbuk berperisa vanila. Ia amat berkhasiat kerana mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh anak-anak untuk membesar.

Bonus lagi, Meal Shakes ini mengandungi Asid Folik, Biotin, Magnesium dan Kalsium. Keempat-empat vitamin dan mineral inilah yang dapat menaikkan selera makan anak-anak. Jadinya, anak yang picky eater tadi selain daripada dibekalkan vitamin dan mineral secukupnya juga dapat menambah selera makan mereka.

Jadi, apa tunggu lagi. Dapatkan vitamin dan supplement untuk anak anda hari ini!

Untuk tempahan VITAMIN anda, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 019 250 0978


Kurang sebulan lagi kita akan mula berpuasa. Dan ntuk tahun ini anak-anak yang sudah besar sudah berazam dan berulang kali berkata ingin be...

0 comments: