Bacaan Gula Turun Dari 20 Ke 10

10/31/2016 emalin mohd 0 Comments

[KADAR KENCING MANIS MENURUN SELEPAS 2 MINGGU AMALKAN VIVIX]


Assalamualaikum. Ini Maksu saya. Adik bongsu mak. Mak kata family mak memang ada kencing manis. Penyakit keturunan. Bila kena kencing manis confirm lah sangkut buah pinggang kan. Seram tahu tak. Hahaha.. kena prevent dari sekarang ni.




Bulan lepas melawat Cu, bila nak balik tu Cu kata nak beli Vivix. Untuk buah pinggang. 26/9/2016 hantar Vivix ke rumah Cu. Lepas explain semua terus gerak pegi kerja sebab dah lambat. 2 minggu lepas tu Whatsapp Cu balik nak followup OK ke tak makan Vivix tapi 25/10 baru Cu reply. Hahaha.. 


Alhamdulillah terkejut dan bersyukurnya kencing manis Cu turun dari 20 kepada 10. Belum lagi tahap normal but its going there. Syukuuurrr sangat. Itu selepas sebotol Vivix. Bila sendiri dah rasa bagusnya Vivix ni, mesti akan repeat nak Vivix lagi. And yes, Cu repeat her second Vivix! Bila hantar Vivix kat Cu 27/10/2016, Cu pun nampak lebih sihat, muka lebih ceria. Cu kata badan pun rasa sedap sihat. Siap boleh kejar-kejar dengan angsa.


Sejak kebelakangan ni Cu ada masalah untuk bertutur dengan baik. Cu tak sihat and tend to lost her vocabulary at times. Tapi bila jumpa Cu hari tu dah lancar sikit. Lebih baik dari sebelum ni. Sebelum ni baca dan promote Vivix membantu meningkatkan fungsi otak. Tapi sekarang dah nampak sendiri dan semakin yakin dengan Vivix. Dengan izin Allah, what Vivix did worth the price!


Is it my eyes playing trick or she does look younger? 🤔
-------------------------------------------------------------
Jika anda ingin mendapatkan Vivix dengan harga istimewa, hubungi Pn Emalin Mohd di 0192500978 (SMS / Whatsapp) sekarang.




[KADAR KENCING MANIS MENURUN SELEPAS 2 MINGGU AMALKAN VIVIX] Assalamualaikum. Ini Maksu saya. Adik bongsu mak. Mak kata family ma...

0 comments:

Tempat Makan Best Di Seremban, Nasi Arab Damsyik

10/30/2016 emalin mohd 0 Comments

Orang KL pun sanggup ke Seremban semata-mata ingin menikmati makanan di sini iaitu Restoren Nasi Arab Damsyik.

Suasana restorennya pun sangat cantik dan ada ruangan untuk makan di meja atau duduk bersila di sebelah dalam. Jika bawa anak kecil atau bayi, sangat selesa sebenarnya di ruangan sebelah dalam.


Datang pada waktu malam jadi cahaya lampu menjadikan restoren itu kelihatan sangat meriah.


Wahid Set - Kambing


Wahid Set - Ayam

Untuk 2 dewasa dan 3 kanak-kanak, 2 pinggan ini sudah mencukupi. Bahagian ayam yang cukup besar dan mencukupi. Boleh juga tambah hanya nasi. Dan nasinya sangat lembut dan rasanya sangat cukup.

Apa yang membezakan Nasi Arab Damsyik dengan nasi arab di tempat lain ialah, sambal cilinya itu. Diubahsuai sedikit mengikut citarasa rakyat Malaysia. Memang sangat menyelerakan.


Harga Makanan


Harga Minuman. Kami suka sangat dengan air Habbatus Sauda.


Ruangan di sebelah dalam tempat bersila.

Restoren ini ada dua cawangan di Seremban. Dan yang di dalam gambar ini adalah cawangan di Jalan Senawang Paroi.

Berikut adalah alamat restoren tersebut:

1. No 1, Taman Bourgainvilla, Jalan Senawang Paroi, 70400 Seremban (Tel: 014-2657313)
2. N0. 407, Jalan Persiaran Rajawali, Taman Paroi Jaya, 70400 Seremban (Tel: 011-23767917)


Bagi yang ingin membuat tempahan vitamin dan supplement Shaklee, hubungi
Pn Emalin Mohd (0192500978)





Orang KL pun sanggup ke Seremban semata-mata ingin menikmati makanan di sini iaitu Restoren Nasi Arab Damsyik. Suasana restorennya pun ...

0 comments:

Tempat Makan Best Di Desaru Johor

10/29/2016 emalin mohd 0 Comments

Bagi yang pergi bercuti ke Desaru atau Bandar Penawar dan ingin mencari tempat makan yang istimewa dengan harga yang sangat berpatutan, boleh ke Restoren Warisan Tok Ayah yang terletak di Teluk Sengat.

Restoren ini bukan terletak betul-betul di Bandar Penawar namun tidak jauh. Dalam masa 20 minit pemanduan.

Memang anda tidak akan rugi untuk ke sana.


Papan tanda restoren.


Keadaan dalam restore. Ringkas sahaja.


Seekor ketam masak black pepper.


Sayur kailan masak ikan masin


Ketam masak apa entah ni. Lupa pulak. Ketam masak telur masin kot.


Ikan siakap 3 rasa.

Tambah nasi dan minuman untuk 5 orang jumlahnya RM100++. Tak ingat pulak jumlah sebenar yang dibayar. 

Rasa memang sedap. Sangat sedap. Berbaloi dari Desaru ke sini untuk menikmati hidangan makan malam. Boleh waze sahaja nama restoren tersebut.

Lepas menikmati hidangan makanan ini jangan lupa pula untuk mengambil Herblax, Lecithin, Omega Guard atau Phytocol-St ya.

Hubungi saya dengan segera untuk mendapatkan harga istimewa produk Shaklee di atas.


Bagi yang pergi bercuti ke Desaru atau Bandar Penawar dan ingin mencari tempat makan yang istimewa dengan harga yang sangat berpatutan, bol...

0 comments:

35 Tanda Menopause Yang Patut Wanita Berumur 40an Ketahui

10/28/2016 emalin mohd 0 Comments

Menopaus terjadi apabila kadar estrogen dan progesteron dalam tubuh yang menurun. Lazimnya ia berlaku pada pertengahan usia seseorang wanita iaitu apabila dia berhenti mengeluarkan haid. Masa ini keupayaan seseorang wanita berubah daripada peringkat reproduktif (subur) ke peringkat tidak reproduktif (tidak subur) disebabkan berlakunya perubahan hormon.




Tanda-tanda Menopause
  1. Hot flashes iaitu berpeluh di waktu malam
  2. Berdebar-debar
  3. Mudah marah
  4. Insomnia
  5. Kitaran haid yang tidak teratur
  6. Nafsu seks menurun
  7. Vagina menjadi kering
  8. Mudah letih
  9. Rasa penat dan sakit-sakit badan
  10. Perubahan mood secara tiba-tiba
  11. Murung.
  12. Sukar memberi tumpuan
  13. Daya ingatan terganggu
  14. Kurang kemampuan menahan kencing terutama ketika bersin atau ketawa
  15. Kulit kering dan gatal-gatal
  16. Sakit badan, sakit sendi , sakit otot
  17. Otot-otot menegang
  18. Payudara lembik
  19. Sakit kepala
  20. Masalah penghadaman, loya dan berangin
  21. Perut tiba-tiba rasa kembung
  22. Mengalami kemurungan yang berbeza daripada kemurunga lain, ketidakupayaan menghadapi sesuatu situasi dengan lebih tenang.
  23. Sentiasa berasa sedih dan tidak di hargai
  24. Penigkatan masalah alahan
  25. Masalah rambut gugur
  26. Mudah pening dan alah pada cahaya
  27. Pertambahan berat badan
  28. Perubahan bau badan
  29. Seolah-olah terasa ada kejutan elektrik yang menyentap di bawah permukaan kulit atau di kepala.
  30. Rasa kebas pada kaki
  31. Masalah gusi berdarah
  32. Osteporosis
  33. Perubahan bau nafas, rasa panas dalam mulut
  34. Kuku jari menjadi lebih lembut hingga menyebabkan senang pecah dan patah
  35. Seakan-akan ada bunyi loceng dalam telinga.
Jika anda atau orang yang anda sayangi sedang melalui fasa menopause, terdapat supplement yang mampu mengurangkan simptom-simptom menopause yang boleh mengganggu kehidupan seharian.



1) Amalkan pemakanan tambahan soya namun bukan soya di pasaran dalam botol atau kotak. Pastikan ia adalah serbuk soya. Soya mengandungi isoflavone iaitu sejenis phytoestrogen. Serbuk soya yang diproses dengan menggunakan air mengandungi isoflavone yang tinggi berbanding menggunakan alkohol dengan perbandingan 102:12 untuk setiap 35 auns. Untuk mendapatkan serbuk soya yang dimaksudkan dengan diproses menggunakan air, ESP adalah pilihan terbaik.

2) Memastikan kalsium dibekalkan kepada badan mencukupi. 

3) Melakukan senaman yang bersesuaian untuk mengurangkan risiko osteoporosis. Antara senaman yang boleh dilakukan ialah dengan senamrobik dan zumba. Elakkan senaman turun naik tangga kerana boleh memberi kesan kepada lutut.

4) Meneruskan pengambilan EPO atau GLA Complex. EPO Shaklee lebih dikenali dengan GLA Complex. Ia juga mengandungi vitamin E. Kedua-dua kandungan vitamin E dan juga EPO ini boleh mengurangkan kekeringan di faraj.



Menopaus terjadi apabila  kadar estrogen dan progesteron dalam tubuh yang menurun.  Lazimnya ia berlaku pada pertengahan usia seseorang wani...

0 comments:

Mata Bekas Pesakit Strok Semakin Pulih. Lihat Sahaja Gambar Sebelum Dan Selepas

10/28/2016 emalin mohd 0 Comments

[MATA SIHAT TERPELIHARA DENGAN VIVIX]

Assalammualaikum...saya Hafzazuraein a.k.a Hafza Aein..Kalau anda masih ingat lagi..saya pernah tuliskan kisah suami saya yang menghidapi stroke pendarahan sehingga menyebabkan masalah pertuturan..


Dan mungkin tamai yang tak menyangka suami saya sekarang makin beransur pulih dari masalah itu..Alhamdulillah saya bersyukur sangat-sangat kepada Allah s.w.t, keluarga dan juga rakan2 yang lain..


Tapi kali ni saya nak share sikit pasal suami saya juga...yang dah consume dengan Vivix lebih setahun..untuk bantu atasi masalah stroke beliau..
Hampir setahun dahulu. Lihat mata beliau


Kebiasaanya, orang stroke ini mempunyai masalah mata kan.. Kadang-kadang sukar untuk melihat...akibat dari sel-sel yang dah mati di otak mereka.. Begitu juga dengan suami saya..


Pada mulanya, beliau hanya menghadapi masalah pertuturan..Tapi tidak diketahui juga menghadapi masalah mata..mungkin sebab silau..atau pun masalah saraf pada mata..


Kami dapat tahu bila membuat pemeriksaan susulan di bahagian Rehab di Hospital..Selepas itu, doktor menyarankan untuk melakukan pemeriksaan mata di bahagian pakar mata..


Tapi..apa yang memeranjatkan saya dan juga doktor mata..semua ujian mata yang dijalankan tidak menunjukkan pun beliau menghadapi masalah mata..Malah semuanya 'perfect' ...Sampaikan doktor pun berkata "Saya sendiri pun tidak dapat bacaan macam ni"


Ini lah hasilnya setelah consume Vivix..yang dah lebih setahun..Alhamdulillah..Dengan izin Allah s.w.t...mata suami semakin baik walaupun beliau sudah pun berumur hampir 40 tahun..

Lihat perbezaan pada mata beliau (sekarang)


Malah kalau dilihat pun..tiada satu uban pun ada di kepalanya..dan kelihatan awet muda lagi..Memang terbaiklah Vivix..
.

Terima kasih Vivix kerana menjadikan saya dan keluarga semakin sihat..



[ MATA SIHAT TERPELIHARA DENGAN VIVIX] Assalammualaikum...saya Hafzazuraein a.k.a Hafza Aein..Kalau anda masih ingat lagi..saya pern...

0 comments:

Cara Minum Serbuk Soya (ESP) Untuk Sedap Dan Berkhasiat

10/27/2016 emalin mohd 0 Comments


Resepi ESP:


ESP + Jus
ESP + Nesvita
ESP + Yogurt 
ESP + Fresh milk
ESP + Susu tepung
ESP + Hot chocolate
ESP + Milo / Horlicks
ESP + Susu strawberi
ESP + Freshmilk + Oreo
ESP + Celery + Epal hijau
ESP + Susu perisa Strawberi + Buah strawberi
ESP + Fresh milk + Oat + Serbuk koko + Madu
ESP + Freshmilk + Kurma + Almond + Buah (Kurma direndam di dalam susu sebelum diblend dengan semua bahan)
ESP + Performance drink Shaklee + Mealshakes Shaklee (Ni pasti bertenaga terutama yang sedang berpuasa)






Resepi ESP: ESP + Jus ESP + Nesvita ESP + Yogurt  ESP + Fresh milk ESP + Susu tepung ESP + Hot chocolate ESP + Milo / Horl...

0 comments:

3 Cara Mengetahui Mulut Berbau Dan Atasinya Dengan Bahan Di Dapur

10/26/2016 emalin mohd 0 Comments

30% daripada penduduk dunia mempunyai masalah mulut berbau atau halitosis. Namun ramai juga yang tidak menyedarinya. Mulut berbau menyebabkan seseorang mengalami masalah kurang keyakinan diri dan bermasalah dalam berkomunikasi dengan orang lain. Akhirnya, seseorang itu menyendiri tanpa mahu bersosial dek kerana mulut berbau.



Adakah kita mempunyai masalah mulut berbau?

Ketahui 3 cara ini untuk mengetahui masalah mulut berbau atau tidak.

1. Bertanyakan dengan orang terdekat atau rapat sama ada mulut berbau atau tidak. Ini terutamanya apabila melihat seseorang mula menjauhkan diri atau menutup hidung ketika bercakap dengan kita. 

Namun ada cara lain untuk mengetahui sama ada mulut berbau atau tidak.

2. Ujian Pergelangan Tangan
Jilat pergelangan tangan dan biarkan ia mengering dalam masa beberapa minit. Setelah kering, hidu semula pergelangan tangan. Sekiranya mulut berbau, akan ada bau yang kuat dari kawasan tersebut hasil daripada garam sulfur yang dipindahkan daripada lidah ke kulut. 


Garam sulfur terhasil daripada bakteria yang membiak di dalam mulut. Rembesan hasil perkumuhan bakteria ini menghasilkan asid dan juga sulfur yang menyebabkan bau kurang enak.

3. Ujian Sudu
Pegang sudu dengan menghala ke atas dan gunakan bahagian lekuk sudu untuk menjilat di bahagian lidah.



Kemudian, hidu semula sudu tersebut. Sekiranya mulut berbau, ia akan meninggalkan kesan berbau pada sudu tersebut dan mungkin juga ada lapisan putih di atas permukaan sudu tersebut.

Antara sebab mulut berbau ialah:
  • Kurang menjaga kebersihan pergigian
Pastikan memberus gigi sekurang-kurangnya 2 kali sehari, menggunakan flos untuk membersihkan antara gigi dan berkumur. Lebih 80%-90% mulut berbau berpunca daripada pembentukan karies gigi.
  • Masalah kesihatan
Ia juga berpunca daripada masalah kesihatan yang lebih serius seperti penyakit berkaitan saluran pernafasan, penyakit kencing manis atau jangkitan sinus. Rawatan doktor diperlukan untuk merawat punca penyakit ini.
  • Gaya pemakanan
Makanan yang mempunyai bau yang kuat seperti bawang putih, petai dan sebagainya boleh memberikan bau mulut yang kurang enak. Diet yang tidak betul, kurang pengambilan karbohidrat dan minuman kafein juga turut menyumbang kepada masalah mulut berbau. 
  • Gaya hidup kurang sihat
Merokok dan pengambilan alkohol juga menyumbang kepada mulut berbau.
  • Ubat-ubatan
Sesetengan ubat juga menyumbang kepada mulut berbau. Ini disebabkan ada sesetengah ubat menyebabkan mulut menjadi kurang akibat kekurangan air liur. Kekurangan air liur inilah menyebabkan mulut berbau.

Tips Untuk Mengatasi Masalah Mulut Berbau Dengan Bahan Dapur

Garam dan Air
Berkumur dengan garam dan air.


Cengkih
Rebus 3 biji cengkih atau rendam di dalam air panas selama 5 minit . Sejukkan dan berkumur dengannya 2 kali sehari.

Bunga Lawang
Rebus atau rendam bunga  lawang sama seperti cengkig dan airnya yang telah disejukkan boleh diminum atau berkumurnya dengan 2 kali sehari.

Kayu Manis
Kunyah sedikit kayu manis dan jus yang terhasil daripadanya boleh diminum dan cebisan kayu manis yang dikunyah boleh dibuang. Sekiranya dilakukan setiap hari, 50% bakteria yang menyebabkan bau mulut boleh dikurangkan.

Asam Jawa dan Gula Melaka
Bancuh asam jawa dengan gula melaka dan minum sebelum tidur.


30% daripada penduduk dunia mempunyai masalah mulut berbau atau halitosis. Namun ramai juga yang tidak menyedarinya. Mulut berbau menyebabk...

0 comments:

6 Petanda Mengalami Anemia dan Makanan Untuk Mengatasinya

10/25/2016 emalin mohd 0 Comments

Adakah anda mempunyai tanda-tanda ini?
  1. Kurang daya tumpuan dalam pelajaran
  2. Kurang cergas
  3. Mudah letih
  4. Mengantuk
  5. Merasa lesu
  6. Mudah pitam


Anemia adalah satu keadaan di mana darah kekurangan sel darah merah yang sihat. Pada masa yang sama, badan turut tidak mempunyai zat besi yang mencukupi untuk menghasilkan hemoglobin iaitu bahagian sel darah merah yang membolehkan oksigen disampaikan ke seluruh badan.

Kekurangan zat besi dalam badan mungkin disebabkan diet yang tidak cukup zat besi, penyerapan rendah oleh badan, kesan sampingan ubat tertentu, keadaan genetik, kehilangan darah teruk, dan kehamilan.

Bagi yang menghidap anemia kerana diet yang tidak cukup zat besi, 6 jenis makanan ini mempunyai zat besi yang tinggi.

1. Beetroot / Ubi Bit

Zat besi di dalam ubi bit membantu dalam memperbaiki dan mengaktifkan RBC (red blood cell). RBC yang diaktifkan akan meningkatkat bekalan oksigen ke seluruh badan.

2. Tomato

Tomato mengandungi bukan sahaja beta-karotene, fiber, vitamin E malah juga vitamin C. Vitamin C membantu meningkatkan kadar serapan zat besi. Makan 1 hingga 2 biji tomato setiap hari meningkatkan jumlah vitamin C dan seterusnya meningkatkan tahap zat besi di dalam badan.

3. Daging Merah

Daging merah seperti daging lembu dan kambing diperkaya dengan sejenis zat besi yang dipanggil heme iron. Zat besi ini dapat diserap oleh badan dengan lebih cepat. Mengambil daging merah sebanyak 2-3 hidangan seminggu membantu mengatasi masalah anemia.

4. Roti wholegrain

Sekeping roti whole grain boleh membekalkan sehingga 6% keperluan zat besi harian. 

5. Makanan laut

Ikan salmon dan juga tiram sebagai contoh bukan sahaja mengandungi Omega 3 yang tinggi malah turut mengandungi kadar zat besi yang tinggi. 

Bagi ibu hamil, anemia boleh mendatangkan bahaya bukan sahaja kepada ibu malah kepada bayi di dalam kandungan. 
Justeru itu, ibu hamil hendaklah memastikan bahawa bacaan Hb adalah normal sepanjang kehamilan.



Adakah anda mempunyai tanda-tanda ini? Kurang daya tumpuan dalam pelajaran Kurang cergas Mudah letih Mengantuk Merasa lesu Mudah p...

0 comments:

Menangi Give Away Kain Prada Lace di Fb Emalin Mohd

10/24/2016 emalin mohd 0 Comments

Assalamualaikum semua

Jemput menyertai Give Away yang dijalankan di Fb saya, Emalin Mohd.


Jemput menyertainya di Fb ya. Untuk Give Away di blog, nantikan ya. InsyaAllah dalam masa terdekat akan ada Give Away di blog pula.

Salam hormat,

Emalin Mohd

Assalamualaikum semua Jemput menyertai Give Away yang dijalankan di Fb saya, Emalin Mohd . Jemput menyertainya di Fb ya. Untuk ...

0 comments:

7 Cara Untuk Mencegah Daripada Virus Zika

10/24/2016 emalin mohd 0 Comments

Kesan virus Zika kepad ibu hamil amat menakutkan. Ia boleh menyebabkan sejenis kecacatan otak pada bayi di dalam kandungan.



Virus Zika boleh tersebar menerusi jangkitan kuman kepada janin dan peringkat janin yang paling berisiko dijangkiti virus tersebut adalah dalam tempoh kehamilan tiga bulan pertama.

Sindrom microcephaly disebabkan virus zika akan menyebabkan seseorang kanak-kanak berhadapan kecacatan mental sehingga membataskan kecerdasan pergerakan otot seumur hidup mereka.




Sama seperti demam denggi, ketika ini tiada ubat atau penawar yang boleh merawat penyakit Zika. Dan cara yang terbaik untuk mengelak daripada Zika ialah dengan mencegah penyakit itu sendiri.




7 Cara Untuk Melindungi Diri Daripada Zika ialah:
  1. Lindungi kulit dengan memakai pakaian berlengan panjang dan berseluar panjang.
  2. Gunakan penghalau serangga (insect repellen) untuk mencegah nyamuk daripada menghampiri dan menggigit kita. Antara bau yang tidak digemari nyamuk ialah bau minyak serai, eucalyptus, sage dan rosemary. 
  3. Tidur di dalam kelambu untuk mengelak gigitan nyamuk di waktu malam.
  4. Pasang jaring penghalang nyamuk di rumah dan tutup pintu serta tingkap terutama pada waktu senja.
  5. Elakkan pergi ke kawasan yang berisiko tinggi.
  6. Pastikan di sekeliling rumah dan pejabat tiada tempat untuk air bertakung.
  7. Berjumpalah dengan doktor sekiranya ada simptom-simptom Zika.



Antara krim yang boleh menghalang daripada gigitan nyamuk.



Ia diperbuat daripada:

1. Chestnut / Buah berangan 

Buah berangan lazimnya yang kita jumpa yang telah disalai untuk dimakan namun ia juga mempunyai kegunaan lain. Antara kelebihan buah berangan ini ialah membantu melawan tanda-tanda penuaan pada kulit dengan ciri-cirinya yang anti radang seperti mengurangkan bengkak, lebam di kulit dan memperbaiki lebam dan kebiruan pada kulit akibat kapilari darah pecah di bawah kulit. 

2. Sage
Herba ini dapat membantu meningkatkan peredaran darah dan merangsang pembaharuan sel-sel. Ianya juga kaya dengan vitamin A dan kalsium serta antioksidannya membantu memerangi radikal bebas pada kulit. Sage juga antara herba yang boleh menghalau nyamuk. Nyamuk tidak menyukai bau Sage.

3. Rosemary
Rosemary merupakan sumber zat besi , kalsium dan vitamin B6 yang menyokong tahap kolagen yang sihat. Kaya dengan mangan dan mineral yang membantu mengurangkan kedutan dan mengelakkan kulit menjadi rosak. Apabila adanya radikal bebas pada kulit kita ia bukan sahaja merosakkan kulit malah membawa kedutan, tona tidak sekata serta kendur. Selain bau Sage, bau Rosemary juga tidak disukai oleh nyamuk.

4. Yarrow 
Yarrow ini pula mengandungi bahan anti radang dan anti septik. Ia dapat memperbaiki tisu yang rosak di dalam badan . Ia boleh dipraktikkan bagi kegunaan luar, menyembuhkan luka, luka terbakar, ulser , alahan kulit dan juga bengkak .

Krim Herbal Blend boleh digunakan di semua peringkat umur dari bayi hingga dewasa. Ia juga boleh mengurangkan gatal-gatal akibat gigitan nyamuk dan juga akibat chicken pox.

Satu tiub Herbal Blend ini berharga RM27.50.



Kesan virus Zika kepad ibu hamil amat menakutkan. Ia boleh  menyebabkan sejenis kecacatan otak pada bayi di dalam kandungan. Virus Zi...

0 comments:

GIVEAWAY AZLINDA ALIN JAM TANGAN LISA SURIHANI LISA'S FGHENDS

10/22/2016 emalin mohd 3 Comments

GIVEAWAY AZLINDA ALIN x JAM TANGAN LISA SURIHANI LISA'S FGHENDS - Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera (dah jawab ke belum tu???), hari ini mummy nak melancarkan satu Giveaway. Dah lama tak buat giveaway,kan. Sampai, ada yang bertanyakan pada mummy. Bila nak buat giveaway lagi?? Haaaa...ni mummy dah buat GIVEAWAY AZLINDA ALIN x JAM TANGAN LISA SURIHANI LISA'S FGHENDS. Jangan tak join, tau !



GIVEAWAY AZLINDA ALIN x JAM TANGAN LISA SURIHANI LISA'S FGHENDS

Tadaaaa.. Ni jam untuk GIVEAWAY AZLINDA ALIN x JAM TANGAN LISA SURIHANI LISA'S FGHENDS. Koleksi jam ini di ilhamkan dari Lisa Surihani. Yang di beri jenama Lisa's Fghends. Boleh refer Facebook Lisa's Fghends


SYARAT MUDAH GIVEAWAY AZLINDA ALIN JAM TANGAN LISA SURIHANI LISA'S FGHENDS


3 pemenang di cari !! Cepattt sertai Giveaway ini. Nak tahu syaratnya?? Mudah saja. Syaratnya seperti berikut :-

1. Buat 1 entri blog "GIVEAWAY AZLINDA ALIN x JAM TANGAN LISA SURIHANI "

2. Follow blog www.azlindaalin.com

3. Follow G+ INI

4. Follow Facebook ini, Facebook Rush Media dan Instagram ini

5. Tinggalkan URL di ruangan komen ini.



KEPUTUSAN PEMENANG GIVEAWAY AZLINDA ALIN JAM TANGAN LISA SURIHANI LISA'S FGHENDS


Giveaway ini bermula dari tarikh 20 Oktober 2016  hingga 25 November 2016

Keputusan pemenang akan di beritahu dalam blog ini pada bila-bila masa selepas tarikh tutup. 

Kesimpulannya, kene rajin terjah  blog ini la ye...kalau nak tahu siapa gerangan yang menang dapat jam tangan Lisa Surihani ni.

Semoga berjaya ! 




GIVEAWAY AZLINDA ALIN x JAM TANGAN LISA SURIHANI LISA'S FGHENDS - Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera (dah jawab ke belum tu???), har...

3 comments:

Krim Menghalau Nyamuk

10/22/2016 emalin mohd 0 Comments

Dulu demam denggi sekarang Zika pula sudah berada di Malaysia. Dan puncanya sama iaitu dari nyamuk Aedes.


Cara terbaik untuk mencegahnya ialah dengan memastikan tiadanya nyamuk Aedes. Pastikan kebersihan di sekeliling rumah dijaga dan air tidak bertakung.

Selain itu, bagi mencegah nyamuk daripada menggigit kita krim penghalau nyamuk atau insect repellent boleh digunakan.

Namun, pastikan krim tersebut selamat digunakan.

Antara krim yang selamat digunakan yang tidak mengandungi bahan berbahaya ialah Herbal Blend Shaklee.



Ia diperbuat daripada:

1. Chestnut / Buah berangan 
Buah berangan lazimnya yang kita jumpa yang telah disalai untuk dimakan namun ia juga mempunyai kegunaan lain. Antara kelebihan buah berangan ini ialah membantu melawan tanda-tanda penuaan pada kulit dengan ciri-cirinya yang anti radang seperti mengurangkan bengkak, lebam di kulit dan memperbaiki lebam dan kebiruan pada kulit akibat kapilari darah pecah di bawah kulit. 

2. Sage
Herba ini dapat membantu meningkatkan peredaran darah dan merangsang pembaharuan sel-sel. Ianya juga kaya dengan vitamin A dan kalsium serta antioksidannya membantu memerangi radikal bebas pada kulit. Sage juga antara herba yang boleh menghalau nyamuk. Nyamuk tidak menyukai bau Sage.

3. Rosemary
Rosemary merupakan sumber zat besi , kalsium dan vitamin B6 yang menyokong tahap kolagen yang sihat. Kaya dengan mangan dan mineral yang membantu mengurangkan kedutan dan mengelakkan kulit menjadi rosak. Apabila adanya radikal bebas pada kulit kita ia bukan sahaja merosakkan kulit malah membawa kedutan, tona tidak sekata serta kendur. Selain bau Sage, bau Rosemary juga tidak disukai oleh nyamuk.

4. Yarrow 
Yarrow ini pula mengandungi bahan anti radang dan anti septik. Ia dapat memperbaiki tisu yang rosak di dalam badan . Ia boleh dipraktikkan bagi kegunaan luar, menyembuhkan luka, luka terbakar, ulser , alahan kulit dan juga bengkak .

Krim Herbal Blend boleh digunakan di semua peringkat umur dari bayi hingga dewasa. Ia juga boleh mengurangkan gatal-gatal akibat gigitan nyamuk dan juga akibat chicken pox.

Satu tiub Herbal Blend ini berharga RM27.50.


Dulu demam denggi sekarang Zika pula sudah berada di Malaysia. Dan puncanya sama iaitu dari nyamuk Aedes. Cara terbaik untuk menceg...

0 comments:

Membina Keluarga Bahagia

10/20/2016 emalin mohd 2 Comments

Membina Keluarga Bahagia oleh Cr Hj Hushim Hj Salleh.

Gambar tak berapa cantik pulak..




Antara intipati yang diperkatakan oleh Cr Hj Hushim semasa satu sesi ceramah di tempat kerja yang sesuai diadptasi untuk ibu bekerjaya.

Seorang ibu hendaklah kuat dari segi fizikal dan mental kerana cabaran yang amat kuat di zaman sekarang berbanding dahulu. Tidak dapat tidak, ibu kena sihat dan badan kena cergas. Seakan wajib. Jika sakit? Amat susah sekali tambahan lagi zaman sekarang ramai yang berhijrah ke tempat lain dan duduk berjauhan dengan keluarga. Tiada saudara mara yang boleh membantu tatkala kecemasan. Hanya menghaapkan jiran tetangga dan rakan sekerja. 

Beliau juga menyarankan untuk mengambil supplement bagi membantu untuk menjadi cergas. Namun jagan lupa pemakanan yang berkhasiat. 

Bagi mengukuhkan emosi pula, cuba untuk menunaikan Solat Tahajud. Kata beliau, memang sukar untuk dimulakan dan untuk bangun sepertiga malam namun kekuatan yang diperolehi dari Solat Tahajud amat berbaloi bagi kita ibu yang bekerjaya. 

Bagi suami dan isteri yang bekerja dan mempunyai masa yang terhad bersama anak, pastikan ada masa yang berkualiti bersama mereka. Cari masa yang bersesuaian di waktu malam. Mungkin selepas Solat Isya' sebelum anak-anak masuk tidur.  Duduk bersama mereka untuk membuat kerja sekolah atau apa-apa aktiviti bersama jika anak masih belum bersekolah.

Anak berumur 1-12 tahun adalah fasa kritikal bagi membentuk jati diri mereka. Ketika ini, dunia anak-anak adalah bersama ibu bapa dan belum ada kumpulan rakan sendiri. Tanamkan dalam diri mereka asas penting agama agar tidak tersasar.

Elakkan juga anak untuk bermalam di rumah kawan-kawan kerana banyak perkara boleh berlaku.

Zaman ini anak berumur 12 tahun pun masih tidak selamat untuk ke tandas berseorangan. Apatah lagi dilepaskan di temapt asing tanpa pemantauan ibubapa.

 


Tambah beliau lagi, jika pasangan sibuk, pasangan lagi seorang jangan buat-buat sibuk. Nak tak nak, salah seorang pelru berkorban agar tidak terlalu mengejar kerjaya sehingga tiada masa di rumah namun pada masa yang sama tidaklah mengabaikan kerjaya masing-masing. 

Beliau turut menasihatkan agar peluk anak setiap hari dan bukar sekadar bersalam. Pelukan kepada anak akan memberikan aura positif kepada anak dan untuk mengeratkan lagi silaturahim antara ibubapa dan anak. Jika kekok untuk memulakannya kerana anak sudah besar, cuba mulakan selepas solat berjemaah. Peluk anak setelah bersalam seusai bersolat.

Pesanan beliau lagi, handphone dengan internet tidak perlu diberikan kepada anak kerana kita tidak akan dapat mengawal apa yang akan diterima atau apa yang akan anak layari. Bukan sedikit kes anak di bawah umur melibatkan aplikasi media sosial di handphone.
 
Semoga kita semua dapat mendidik anak sebaiknya. Amiin...

Membina Keluarga Bahagia oleh Cr Hj Hushim Hj Salleh. Gambar tak berapa cantik pulak.. Antara intipati yang diperkatakan oleh ...

2 comments: