Penawar Sembelit Dewasa Yang Berkesan Dan Efektif

4:20 pm Emalin Mohd 0 Comments

SEMBELIT

Ianya bukanlah penyakit. Namun gejala yang dihadapi akibat kurang membuang air besar atau susah sekali untuk membuang air besar / najis atau lebih dikenali dengan berak.

Bagi yang membuang air besar setiap hari, perut akan rasa lebih selesa dan tidak sebu. Malah perut pun tidak buncit dan keras.



Yang mengalami sembelit pula selain tidak membuang air besar dan najis keras, ada juga yang mengalami kembung perut, sakit perut dan juga kejang.

Selain itu, selera makan pun akan berkurangan kerana perut rasa tidak selesa.

Bagi kanak-kanak pula, akan mengetap gigi, kaki tersilang, punggung dikepit bersama dan muka menjadi kemerahan kerana cuba untuk menahan pembuangan najis untuk elakkan rasa tidak selesa.

Antara sebab terjadinya masalah sembelit ialah kurang pengambilan makanan yang mengandungi serat, kurang minum air dan kurang aktiviti fizikal. Selain itu, perubahan dalam kehidupan harian seperti melancong juga boleh menyebabkan sembelit. Ibu hamil dan orang tua juga selalu menghidap sembelit. Sembelit juga akan terjadi bagi yang selalu menahan diri untuk terus ke tandas membuang air besar.

Sembelit juga boleh terjadi akibat masalah kesihatan seperti masalah di usus, rektum atau kolon.

Antara tips bagi yang mengalami sembelit ialah:
✅ Pastikan minum air secukupnya
✅ Makan makanan tinggi serat seperti sayuran dan buahan. Ada yang mencadangkan buah prun dan betik diamalkan sekiranya mengalami sembelit.
✅ Jadikan amalan ke tandas setiap pagi untuk membiasakan diri membuang air
✅ Terus ke tandas sekiranya terasa ingib membuang air besar

Bagi yang mengalami sembelit berpanjangan melebihi 3 minggu, najis berdarah dan berasa sakit mendapatkan rawatan doktor adalah jawapan yang terbaik bagi anda.

Untuk yang ingin mencuba supplement yang mengandungi senna yang diketahui sangat membantu masalah sembelit seperti mereka ini:















Boleh hubungi,
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978 untuk mendapatkan supplemen bagi mengatasi masalah sembelit.

SEMBELIT Ianya bukanlah penyakit. Namun gejala yang dihadapi akibat kurang membuang air besar atau susah sekali untuk membuang air besar /...

0 comments: