2 Cara Merawat Buasir Dalaman dan Luaran

12:49 pm Emalin Mohd 0 Comments

Buasir! Sakit dan malu. Sakit sehinggakan nak duduk pun kena menyenget badan. Tidak dapat duduk tegak kerana akan bergeser dengan seluar dan kerusi. 



Sebab itulah bagi yang menghidap sembelit perlu rawatan dengan segera untuk mengelakkan buasir. Antara sebab berlakunya buasir ialah meneran ketika membuang air besar aibat najis keras, mengangkat benda berat. Golongan ibu hamil juga kerap terkena buasir kerana tekanan kandungan yang semakin membesar.

Apa maksud buasir?
Buasir adalah satu keadaan di mana salur darah yang membesar dan bengkak berhampiran dengan dubur.

Buasir dalaman terjadi apabila salur darah membengkak di dalam rektum (hujung usus yang berdekatan dengan dubur). Bagi yang mengalami buasir dalaman selalunya mengalami pendarahan selepas membuang air besar tanpa rasa sakit. Hanya kelihatan darah yang keluar bersama dengan najis. Ada juga yang mengalami daging terkeluar di dubur dan kelihatan seperti unjuran. Ia boleh ditolak balik ke dalam. 

Bagi yang mengalami buasir luaran pula ia bermaksud seseorang itu akan mengalami rasa sakit semasa ingin membuang air besar. Kemungkinan ada pendarahan, rasa gatal atau bengkak. Sakit yang kuat mungkin berlaku akibat salur darah tersumbat oleh darah beku.

Jadi, ada dua jenis buasir ya. Yang sakit = buasir luaran. Tak sakit = buasir dalaman.  Buasir luaran bukan bermaksud terdapat daging yang terkeluar daripada dubur. 

Terdapat petua tradisional bagi merawat buasir. Berikut adalah bahan-bahannya:
1. Madu asli (2-3 sudu)
2. Telur ayam kampung
3. Kunyit seruas ibu jari
4. Manjakani 4 biji

Cara buat :

Blend semua bahan di atas dan minum sekali sahaja. 


Cubalah buat lagipun telur ayam kampung amat baik untuk kesihatan.

Namun ada juga rakan-rakan yang menggunakan supplement bagi membantu mengatasi masalah buasir.


Setelah mengamalkan Omega Guard, Ostematrix & Zinc Complex Shaklee



Setelah mengamalkan Vivix.

Bagi yang ingin menyelesaikan masalah BUASIR ini dengan supplement, hubungi:





Hubungi
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978 
www.wasap.my/60192500978

Buasir! Sakit dan malu. Sakit sehinggakan nak duduk pun kena menyenget badan. Tidak dapat duduk tegak kerana akan bergeser dengan seluar da...

0 comments: