Suplemen Untuk Remaja Lambat Datang Haid Agar Haid Kembali Normal

1:47 pm Emalin Mohd 0 Comments

Masalah kitaran haid atau lambat datang haid bukan sahaja dialami oleh wanita dewasa. Malah golongan remaja juga mengalami masalah haid yang lambat datang.



Ada yang mula risau dan takut diri hamil walaupun tidak pernah membuat hubungan intim. Ini disebabkan lazimnya kehamilan dikaitkan dengan tidak datang haid. 



Apabila sudah berbulan-bulan tidak datang haid, remaja tersebut akan mula panik dan mula mencari penyelesaian. Namun adakah penyelesaian tersebut selamat?

Tetapi sebelum bercerita tentang suplemen untuk remaja lambat datang haid agar haid kemabli normal, ketahui punca kenapa remaja lambat datang haid. Jika anda remaja tersebut, cuba jawab dengan jujur persoalan ini.

1. Adakah anda akan menghadapi peperiksaan besar dalam masa terdekat atau perlu berdepan dengan date line assignment yang penting buat diri anda?

2. Adakah anda sedang mengambil pelbagai jenis ubat-ubatan?

3. Adakah anda cuba menurunkan berat badan dengan cara yang drastik?

4. Adakah anda merasakan sangat tertekan dengan masalah seharian?

5. Adakah anda gemar melancong dan baru sahaja balik melancong?

6. Adakah anda menjalankan aktiviti seharian secara hectic sehingga berasa terlalu penat?

7. Adakah selalu mengalami sakit pada payudara?

Jika jawapannya YA bagi kebanyakan soalan, inilah punca yang mungkin menyebabkan haid lambat datang.

Badan yang terlalu stress dan penat akibat memikirkan masalah harian, memikirkan peperiksaan dan assignment serta perjalanan yang jauh akibat melancong boleh mengganggu kitaran haid. Jika ini berlaku pada diri anda, ambil sedikit masa untuk bertenang dan uruskan masalah serta aktiviti harian supaya badan tidak terlalu terbeban.

Bagi yang ingin mengurangkan berat badan, jangan terlalu drastik melakukan perubahan sehingga menyasarkan penurunan berat badan yang tidak munasabah atau terlalu tinggi. Penuruan berat badan yang terlalu drastik boleh mengganggu hormon hingga menyebabkan haid lambat datang.

Jika sedang makan pelbagai ubat yang dibekalkan oleh doktor, berbincanglah dengan doktor agar kerisauan mengenai masalah haid dapat diatasi. 

Sakit pada payudara juga boleh menandakan seseorang tersebut mempunyai cyst dan mungkin ada masalah hormon

Adakah ada cara yang selamat untuk membetulkan kitaran haid agar haid datang setiap bulan?

Sebenarnya ada! Anda pernah mendengar tentang EPO atau Evening Primrose Oil? Atau sedang mengambilnya namun tiada kesan yang ketara?

Di dalam EPO sebenarnya mengandungi asid gamma linoleik. Asid gamma linoleik inilah yang membantu dalam membetulkan hormon wanita. Setelah hormon tersebut dapat dibetulkan, maka kitaran haid akan menjadi normal dan haid datang seperti biasa. Kemungkinan EPO tersbeut tidak berkesan kerana kandungan asid gamma linoleik tersebut rendah berbanding di dalam GLA Complex. GLA Complex mengandungi asid gamma linoleik daripada bunga borage dan bukannya bunga Evening Primrose yang diketahui mengandungi kadar asid gamma linoleik yang tinggi.





Walau bagaimanapun, bagi menyeimbangkan hormon wanita di dalam badan, Omega 3 juga amat diperlukan. Peratusan Omega 3 didapati lebih tinggi di dalam Omega Guard berbanding dengan jenama lain melebihi 90%. 



Dengan pengambilan Omega Guard dan juga GLA Complex ini, ia amat membantu wanita bagi membetulkan kitaran haid sekaligus dapat menurunkan haid dengan cara yang selamat bagi semua peringkat umur. Ini disebabkan Omega 3 (ada di dalam Omega Guard) dan Omega 6 (di dalam GLA Complex) diperlukan untuk sintesis hormon berfungsi dengan cara yang baik.

Jika anda ingin mendapatkan Omega Guard dan GLA Complex ini, hubungi 
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978 sekarang.


Masalah kitaran haid atau lambat datang haid bukan sahaja dialami oleh wanita dewasa. Malah golongan remaja juga mengalami masalah haid ya...

0 comments: