Niat Nak Kurus Selepas Bersalin Tetapi Susu Ibu Jadi Terlebih?

6:17 am Emalin Mohd 2 Comments

Selalu kita dengar masalah ibu-ibu selepas bersalin ialah nak kuruskan badan dan nak susu ibu banyak.

Tetapi ada seorang ibu ini, iaitu rakan saya yang dapat mengurangkan berat badan selepas bersalin dengan jayanya tetapi mempuyai masalah pula. Masalah susu ibu terlebih sehingga menjadi dilema kepada beliau.

Apa yang terjadi sebenarnya? Ini cerita beliau.


Saya mula2 ambil alfalfa dengan niat nak kurus.
Detox. Dan saya tahu dia tambah susu. 2 in 1.

Tak dinafikan, memang bertambah. Dari 5-6oz sehari bertambah jadi 11-12oz sehari. Peti ais makin penuh. Ruang nak letak ayam ikan makin sempit.


Kemudian saya baca, tak guna cairkan lemak kalau tak boleh nak buang lemak tu. So i know, gabungkan lecithin+alfalfa mmg superb. Niat nak kurus la ni.

Sebelum saya gabungkan lecithin+alfalfa, saya masih rasa dada keras sikit tapi tak sakit selepas mengepam. Saya ingatkan memang lemak badan saya lah tu. Susu dah habis keluar. Tapi sejak saya gabungkan lecithin+alfalfa, rupanya baru saya tahu erti dada betul2 lembik. Susu saya bertambah jadi 15-16oz sehari. Ini jumlah average yang saya pam di pejabat, tak kira dua atau tiga kali sehari, jumlah pasti akan kekal hampir 16oz. Anak saya minum plg byk 9oz jika saya di pejabat. Bab jumlah susu yang saya dok bercerita ni adalah di pejabat ye, bab susu malam hari di rumah tu cerita lain. 
Dan sejak ambil gabungan ni, saya baru perasan, tak pernah saya bengkak susu atau keras sangat lagi dah.
Memang betul lecithin menbantu ibu2 yang alami bengkak susu.

Disebabkan production milk melebihi demand, saya mula mencari anak susuan. Dah dapat seorang. Si ibu ni saya hulurkan alfalfa dan alhamdulillah, dia dah mampu buat stok. Ikut perjanjian, bila dia dah buat stok, dia tak perlukan lagi susu saya. 

Saya dah pening kepala. Sebab ingatkan bila dah memberi susu pada orang, boleh lah ada ruang nak letak susu baru. Rupanya, memang betul the more u give, the more u get. Ruang dlm peti ais masih sempit. Tak ada tanda2 ruang makin besar pun sebab bila susu keluar, akn ada susu baru masuk. Makin byk sejak ada anak susuan. Nasib baik saya jumpa sorang lagi ofismet yang anaknya baru 4 bln tapi dah susu formula. Saya tekad nak bantu dia. Minggu depan saya akan hulur kan stok susu bulan 7 dan ajak dia pam sama2 nanti. Anak saya masih struggle nak habis kan stok susu bulan 6. Saya dah pun bagi alfalfa ke ofismate ni sebagai trial.


Harap membantu dia ibu muda anak seorang ni.

And thats not even the good part. 😉

Here is....

Ramai orang ambil berat tentang ibu tak cukup susu, tapi tak heran dengan ibu terlebih susu. Kami pun pening kepala sebenarnya bila susu terlampau banyak, apa nak buat? Bagi diri saya, susu ibu dibuat air mandian agak membazir sebab anak saya tiada alahan apa2 pada kulit. Saya lebih suka susu tu masuk ke mulut baby. Best food ever 👍

Dalam dilema susu banyak dengan ruang yang makin sempit serta keperluan anak yang tak sebanyak mana sebab baby girl, saya gigih cari baby yang perlu susu ibu. Tapi kadang2, tak jumpa juga. Kalau tak pam, dada rasa tak sedap berat semacam. 

Jadi apa yang saya suka pasal shaklee ini ialah saya mampu kawal jumlah pengeluaran susu. Saya kurangkan dos pengambilan alfalfa+lecithin atau saya tak ambil langsung. Saya pam 6-7jam sekali pun dada saya tak sakit. Seolah badan ni faham tak perlu byk susu pada hari tu. Biasanya di rumah la bila saya tak pam dan hanya susukan anak saya sahaja. Jika 2-3 hari susu saya merudum, saya tiada masalah nak naikkan balik produksi susu kembali pada taraf 16oz di siang hari. Hanya dengan mengawal dos pengambilan lecithin+alfalfa, saya mampu kawal penghasilan susu TANPA rasa sakit. 😉 Pada saya, ini lah the very best part.

Susu saya malam hari? Saya pernah pam sampai 24oz. Malam sahaja. Buatkan saya takut sebab peti ais dah penuh 😩
Oleh yang demikian, malam hari saya pam 2 kali je. Kdg2 sekali. Kdg2 tak pam sebab malas. Sebab tahu, esoknya saya akan tetap dapat 16oz jugak. Mana nak taruk susu2 ni? 
Ingat ibu terlebih susu ni takde dilema ke?

http://emalinmohd.blogspot.my/2015/07/tips-atasi-bayi-suka-tidur-semasa-menyusu.html

Best kan cerita beliau? Susu banyak sehingga menjadi dilema. Yang selau kita dengar ialah susu sikit sehingga perlu top up susu formula. Beliau pula sebaliknya. Hingga dapat 2 anak susuan.

Kalau ada yang mempunyai masalah kurang susu ibu dan sebelum stress memikirkan waktu berpantang dah nak habis tapi susu sikit, cuba langkah yang beliau katakan. Mana tau susu anda pula terlebih-lebih seperti dia?



Untuk konsultansi dan tempahan, hubungi:
Pn Emalin Mohd (SMS / Whatsapp) 0192500978

Selalu kita dengar masalah ibu-ibu selepas bersalin ialah nak kuruskan badan dan nak susu ibu banyak. Tetapi ada seorang ibu ini, iaitu r...

2 comments:

  1. saya amek full set shaklee dari mengandung sampa bersalin..alhamdulilah sepanjang mengandung tak ada masalah. tapi rezeki dari Allah, susu badan saya tak cukup banyak waktu tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa jadi macam tu ye? Pam dan breastfeed anak cukup tak sesiya?

      Delete